Gå til innhold

Er jeg hysterisk - klatring i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, tussi84 skrev:

Du er ikke hysterisk mener jeg. Jeg synes at de burde få lov til å klatre men når det er snakk om 2 til 3 m så bør det alltid være minst 1 voksen ved det apparatet som kan passe på. 10 til 12 m unna er for mye.

Hva skal det voksne gjøre? Faller ungen så skjer det såfort at den voksne ikke får tatt imot før barnet treffer bakken uansett.. 

Anonymkode: 43fe1...33b

• Liker 5
Skrevet

Vanlig takhøyde innendørs er 2.40. For meg er det ikke greit å la en 2 1/2 år gammel unge holde på på den høyden, og i tillegg alene.

• Liker 2
Skrevet

Ikke hysterisk. Vi har vel alle vært der at vi er redd for barnet vårt. Husker det var sånn for meg også, så plutselig at veslejenta klatret høyt opp på en lekebåt i barnehagen. 

Men - man må vel som foreldre slippe dem løs også der hvor de kanskje kan slå seg litt?Det går å snakke med barnehagepersonalet om dette, men la allikevel barnet utfordre seg. De som aldri presser sine fysiske grenser skader seg ofte mer utover i barne og ungdomsårene.

Anonymkode: 12321...d68

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei,

Har ei jente på 2,5 år som plutselig har blitt så glad i å klatre. I bhg har de et klatrestativ ute som hun klatrer i. Tipper det er ca 2 - 2,20m høyt. Der er hun oppe på toppen uten at det er noen voksne i umiddelbar nærhet. Det er ingen ting å sitte på der oppe, klatrestativet ser mer ut som et fotballmål, på en måte, hun bare henger over kanten på toppen.

Er jeg hysterisk som tenker at noen burde være i nærheten til å evt. ta i mot hvis de faller, når de er så høyt? Jeg er helt åpen for at jeg kan være hysterisk. Prøver å ikke være overbeskyttende å la henne løpe og klatre osv, men høyder synes jeg det er greit å ha komtroll på.

Anonymkode: 6e85d...501

Jeg forstår deg godt; har tantebarn som jeg har syntes har fått lov til litt for mye farlig aktivitet.

Men jeg tror de har vokst på det, og de har ikke tatt noen skade. Om lekeapparatene har riktig underlag, altså noe som flekser litt (og det er vel i hht forskrifter nå), så tror jeg du kan ta det med ro.

Anonymkode: 11512...978

• Liker 1
Skrevet

Ta å snakk med bgh og si at du synes det er skummelt og ønsker at de passer litt på når barnet klatrer. Det er ikke verre enn det.

Anonymkode: 3abd8...7da

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes også det høres skummelt høyt ut. I vår bhg får ikke de minste lov å klatre i de stativene. De har et eget inngjerdet uteområde med mindre apparater. Gjerdet er så lavt at de store barna klarer å gå over, men ikke de små.

Anonymkode: 5c23c...42b

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I barnehager skal da vel ansatte til en hver tid passe på alle barna og se hvor de er og hva de gjør?

Anonymkode: 6db0f...1f6

Det spørs hva du legger i å "passe på". Det er urealistisk å forvente at en av personalet konstant har blikket festet på barnet ditt eller konstant er nærme nok (og har rask nok reaksjonsevne til) å ta i mot det om det faller. Men enkelte foreldre forventer faktisk at de ansatte skal passe på at barnet deres ikke faller og får skrubbsår på kneet, får insektsstikk osv.

• Liker 1
Skrevet

Hei,

Har ei jente på 2,5 år som plutselig har blitt så glad i å klatre. I bhg har de et klatrestativ ute som hun klatrer i. Tipper det er ca 2 - 2,20m høyt. Der er hun oppe på toppen uten at det er noen voksne i umiddelbar nærhet. Det er ingen ting å sitte på der oppe, klatrestativet ser mer ut som et fotballmål, på en måte, hun bare henger over kanten på toppen.

Er jeg hysterisk som tenker at noen burde være i nærheten til å evt. ta i mot hvis de faller, når de er så høyt? Jeg er helt åpen for at jeg kan være hysterisk. Prøver å ikke være overbeskyttende å la henne løpe og klatre osv, men høyder synes jeg det er greit å ha komtroll på.

Anonymkode: 6e85d...501

Jeg er mann som jobber i barnehage. Det er helt greit og naturlig at mor eller far syns det er skummelt at barnet gjør "farlige" ting. Det som barnet ditt gjør er en naturlig del av barnets utvikling og kalles "risikofylt lek". 

Barnehagen er det stedet i hele verden som er mest tilrettelagt for barns lek og utvikling - også med tanke på utfordringer og sikkerhet. 

Barnet mestrer selv og utvikler seg selv. Det er helt greit om barnet ditt klatrer, vi vet at fysisk aktivitet, bevegelse, risikofylt lek er godt for barnets utvikling som for eksempel språkutvikling. 

Barnet ditt har nok blitt vurdert som en "flink klatrer" av de ansatte slik at det får klatre på stativet. Du skal også regne med at barnet ditt vil falle og slå seg - det er også greit. Det er en del av barns utvikling som også må læres og kjennes på. 

At barnet ditt klatrer selvstendig er utelukkende positivt. :) 

NB - les deg gjerne opp på "Risikofylt lek" - det finnes bøker og publikasjoner om dette.

Anonymkode: 74d13...170

• Liker 6
Gjest Coolaid
Skrevet

Ikke hysterisk! Jeg hadde gitt beskjed om at det ikke er greit.

Klatre må de få lov til, men jeg forventer at de står å passer på. 

Anonymkode: fd800...32f

Fortell meg hvorfor det ikke er greit.

Skrevet

I barnehager skal da vel ansatte til en hver tid passe på alle barna og se hvor de er og hva de gjør?

Nå er det ikke regulert slik at det skal være en voksen pr barn i barnehagen.

Ingen barn blir sett hele tiden. De befinner seg på rom alene og har heller ikke øyne på seg hele tiden mens de er ute. Tilsynet barna har er jevnlig og det er heller ikke meningen at voksne skal overvåke dem konstant. Barna blir altså passet på til enhver tid men blir ikke konstant overvåket - dersom de skulle være gjennomførbart hadde du betalt enorme summer for å ha barnet ditt i barnehage.

Anonymkode: 74d13...170

• Liker 4
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er for høyt for en på 2,5 år uten tilsyn, ja. En 4-5åring hadde vært noe annet. 

Mitt barn kunne blitt alvorlig skadet da han ikke har motorikk nok til å håndtere at han skled eller liknende.

Anonymkode: 4aa2c...857

Barna har vel tilsyn. Men de voksne står ikke nærme nok til å ta imot barnet om det faller. Det ville de sannsynligvis ikke klart om de stod rett ved heller.

Enig. De burde ha lavere klatrestativ o.l. til barna på den alderen.

De har gjærne både store og små barn på samme uteområdet. Det er strenge regler for lekeapparater og ikke minst fallunderlag i barnehager. Skjønner at ts er bekymret, men sjansen for at barnet skal skade seg alvorlig er mininal. Antageligvis er barnet i større fare hver gang hun sitter i en bil.

Endret av Thyra
  • Liker 4
Gjest Coolaid
Skrevet

Hvis du syns det er høyt, så er det høyt. Mener at du som forelder skal kunne bestemme her.

Anonymkode: 1d081...3d2

"Barnehageloven" bestemmer i barnehagen sammen med de ansatte og styrer. 

§ 4.Foreldreråd og samarbeidsutvalg er det beskrevet hvilke innflytelse foreldre gjennom samarbeidsutvalget har i barnehagen.

Resten er det styrer og de ansatte som bestemmer  i tråd med barnehageloven og rammeplanen. 

Skrevet

Dere som skriker ut at Ts er hysterisk, har dere noen gang opplevd konsekvensen som kan skje ved fall selv? Man skal selvsagt ikke pakke barn inn i bomull og barn skal utforske og de skal få prøve og feile. Men høres ikke ut som dette klatrestativet er egent for en på 2,5 år uten en voksen i umiddelbar nærheten. Ulykker kan skje, uansett hva man gjør, og man kommer ikke bort fra at det vil skje skader med barnet. Men i noen tilfeller er det mer sannsynlig at barnet kan bli skadet, og da kan det være greit å passe litt ekstra på. Jeg har selv vært i praksis på barneavdelingen på sykehuset og møtte noen barn med skader etter fall. Og det er er jeg ganske sikker på at dere foreldre her inne ikke vil skje med deres barn, hvis man kan unngå det.

Anonymkode: 7df6a...037

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Synes også at det burde være voksne i umiddelbar nærhet når så små barn klatrer i slike høye klatrestativ. 

Anonymkode: 110b8...611

Det er voksne innenfor 10meters avstand. Hva forventer dere? At det skal stå en voksen klar for hvert barn som klatrer i tilfelle barnet skulle falle så de kan gripe barnet? Er bare å kjøre på med kravene deres det og se at barnehagesatsene tredobles.

Anonymkode: 544a7...73a

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriker ut at Ts er hysterisk, har dere noen gang opplevd konsekvensen som kan skje ved fall selv? Man skal selvsagt ikke pakke barn inn i bomull og barn skal utforske og de skal få prøve og feile. Men høres ikke ut som dette klatrestativet er egent for en på 2,5 år uten en voksen i umiddelbar nærheten. Ulykker kan skje, uansett hva man gjør, og man kommer ikke bort fra at det vil skje skader med barnet. Men i noen tilfeller er det mer sannsynlig at barnet kan bli skadet, og da kan det være greit å passe litt ekstra på. Jeg har selv vært i praksis på barneavdelingen på sykehuset og møtte noen barn med skader etter fall. Og det er er jeg ganske sikker på at dere foreldre her inne ikke vil skje med deres barn, hvis man kan unngå det.

Min datter falt fra klatrestativ i barnehagen. Hjernerystelse og brukket arm ble resultatet. Jeg er fortsatt en stor tilhenger av risikofylt lek som nevnt i tråden. Ingen ønsker at barn skal skade seg - men man ønsker barn som: 

Utvikler utholdenheten, muskelstyrken, koordinasjonen, balansen, bevegeligheten og reaksjonsevnen. Barna får erfare hva kroppen deres klarer og ikke. De lærer blant annet å vurdere dybde, høyde og fart.

Dere "hysteriske" mødre, les dere opp på risikofylt lek. Les her. for eksempel.

Endret av Coolaid
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts er ikke hysterisk. Det er naturlig å bekymre seg for barnet sitt. Og hun er jo ikke en mor som blir hysterisk over blåmerker og skrubbsår.

Men tror enkelte har litt urealistiske forventninger til barnehageansatte, de skal se alt, hele tiden, og hele tiden være nærme nok til å ta i mot et barn som faller. Det er ikke mulig.

Når det gjelder barn som havner på sykehuset etter fall, har de vel vanligvis ikke landet på godkjent fallunderlag. Men alt kan selvsagt skje. Kjenner en som brakk armen i gymtimen etter å ha landet på en "tjukkasmatte" ...

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også det høres skummelt høyt ut. I vår bhg får ikke de minste lov å klatre i de stativene. De har et eget inngjerdet uteområde med mindre apparater. Gjerdet er så lavt at de store barna klarer å gå over, men ikke de små.

Anonymkode: 5c23c...42b

Sånn er det i vår bhg også. De minste barna har leker og stativer på eget inngjerdet område.

Anonymkode: 9c99c...071

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke hysterisk, derimot de som mener du er hysterisk mangler et par skruer.

Anonymkode: f8296...11f

Ja alle som lar barna sine leke er hysteriske. Det er sånne som deg og TS som syr svære luftputer under barna deres, som får evneveike barn når de bli voksne..

Anonymkode: 1de8e...791

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring

sofie777, mod

Skrevet
15 timer siden, tussi84 skrev:

Du er ikke hysterisk mener jeg. Jeg synes at de burde få lov til å klatre men når det er snakk om 2 til 3 m så bør det alltid være minst 1 voksen ved det apparatet som kan passe på. 10 til 12 m unna er for mye.

Spiller jo ingen rolle det. 1voksen har ikke sjans til å ta i mot alle potensielt fallende barn...

Anonymkode: d55f9...0fc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...