Gå til innhold

Er jeg hysterisk - klatring i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har ei jente på 2,5 år som plutselig har blitt så glad i å klatre. I bhg har de et klatrestativ ute som hun klatrer i. Tipper det er ca 2 - 2,20m høyt. Der er hun oppe på toppen uten at det er noen voksne i umiddelbar nærhet. Det er ingen ting å sitte på der oppe, klatrestativet ser mer ut som et fotballmål, på en måte, hun bare henger over kanten på toppen.

Er jeg hysterisk som tenker at noen burde være i nærheten til å evt. ta i mot hvis de faller, når de er så høyt? Jeg er helt åpen for at jeg kan være hysterisk. Prøver å ikke være overbeskyttende å la henne løpe og klatre osv, men høyder synes jeg det er greit å ha komtroll på.

Anonymkode: 6e85d...501

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei,

Har ei jente på 2,5 år som plutselig har blitt så glad i å klatre. I bhg har de et klatrestativ ute som hun klatrer i. Tipper det er ca 2 - 2,20m høyt. Der er hun oppe på toppen uten at det er noen voksne i umiddelbar nærhet. Det er ingen ting å sitte på der oppe, klatrestativet ser mer ut som et fotballmål, på en måte, hun bare henger over kanten på toppen.

Er jeg hysterisk som tenker at noen burde være i nærheten til å evt. ta i mot hvis de faller, når de er så høyt? Jeg er helt åpen for at jeg kan være hysterisk. Prøver å ikke være overbeskyttende å la henne løpe og klatre osv, men høyder synes jeg det er greit å ha komtroll på.

Ja du er hysterisk. La nå ungen få leke, herlighet! 

Anonymkode: 1de8e...791

• Liker 20
Skrevet

La ungen leke. 

Anonymkode: cd1d2...8ce

• Liker 6
Skrevet

Her må jeg si meg enig med siste taler, du er hysterisk! 

Anonymkode: 197db...f37

• Liker 6
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Du er ekstremt hysterisk.

Skrevet

Ikke hysterisk! Jeg hadde gitt beskjed om at det ikke er greit.

Klatre må de få lov til, men jeg forventer at de står å passer på. 

Anonymkode: fd800...32f

• Liker 4
Skrevet

Min jente er lik og har gått i bakken en gang når hun var litt over to, fra to meters høyde. Lufta ble slått ut av henne men hun var helt uten merker eller skrammer. Neste gang du er der, gå bort til klatrestativet og hopp litt på bakken under. 

Den er trolig mykere enn du tror, for de lager underlag som skal være trygt å falle. 

Anonymkode: 5d0cc...e87

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Hvor langt unna er de voksne da?

Anonymkode: 6db0f...1f6

Skrevet

Jeg synes det er for høyt for en på 2,5 år uten tilsyn, ja. En 4-5åring hadde vært noe annet. 

Mitt barn kunne blitt alvorlig skadet da han ikke har motorikk nok til å håndtere at han skled eller liknende.

Anonymkode: 4aa2c...857

• Liker 7
Skrevet

Etter å ha sett en nabogutt på 3 år falle ned fra et lekestativ.. for så å ligge der å hyle i smerte pga brukket arm og brudd i skulderen. Da vil jeg si at du er ikke hysterisk. Aldri hørt et barn hyle ut i smerte på den måten. Han var ute helt alene. Foreldrene var hjemme, men de bodde få cm unna lekeplassen. Jeg gikk forbi tilfeldig og så at gutten falt. 

Før denne hendelsen så ville jeg ha kalt deg hysterisk. Men etter en opplevelsen vil jeg si at du har rett. En voksen bør stå der og passe på. Jeg har sett to andre falle ned fra det stativet. De ble bare skremt men ingen skader. Denne gutten var maks uheldig og falt stygt. 

Anonymkode: c88d9...47b

• Liker 8
Skrevet

I barnehager skal da vel ansatte til en hver tid passe på alle barna og se hvor de er og hva de gjør?

Skrevet

Du er ikke hysterisk, derimot de som mener du er hysterisk mangler et par skruer.

Anonymkode: f8296...11f

• Liker 4
Skrevet

I bhg har de underlag under som gjør at skadene ikke blir store om de faller ned.

Anonymkode: abd4f...784

• Liker 2
Skrevet

Sønnen her brakk hånden som treåring i bhg da han ramlet av en liten stein - man kan ikke pakke dem i bomull men man kan forvente at hele uteområdet er under oppsyn og at voksne passer på. Jentungen knakk armen og fikk en diger treflis inn under neglen opp til første legget i ett av lekeapparatene - uhell skjer, men igjen - det var voksne der som raskt kunne hjelpe. 

Hvis det ikke er voksne tilstede syns jeg man kan ta opp at de skal være under oppsyn.

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes også at det var høyt for et barn på 2,5 år uten tilsyn. 

Skrevet

Ts her,

De ansatte er ute, men kanskje 10-12 meter unna. Langt nok til at det ikke hjelper om hun faller. Jeg tenker mest hvis hun skulle lande på nakken.. Ikke at jeg alltid tenker sånn, altså. Litt knall og fall gjør ingen ting.

Skrevet

Tja. Det er jo hysterisk å forvente at unger skal være helt beskyttet fra muligheten til å falle å slå seg.

Og det er tilnærmet umulig å ha øynene på klatredyktige toåringer *hele* tiden.

Min datter klatret opp i toppen av en ribbvegg i barnehagen da hun var to år. Hun skulle hoppe på en madrass men bommet og knakk nesa. Jeg var sint og redd og det ble gjort noen tiltak i barnehagen, nå er hun 5 og får fortsatt både klatre høyt og sykle fort.

Jeg vet ikke altså. Skjønner at du er bekymret, det er jo det vi er hele tiden som foreldre.

Anonymkode: 97a32...af2

• Liker 3
Skrevet

Du er absolutt ikke hysterisk. Etter å ha jobbet på sykehuset og tatt i mot hardt skadde barn etter "uforståelige uhell", blir jeg faktisk irritert på foreldre som tenker at barn skal "klarer seg selv" for å bli tøffe. Jeg mener selvsagt ikke at vi skal pakke inn barn i bomull, MEN voksen må passe godt på. Et barn på 2,5 år er ikke motorisk utviklet til å "gripe fatt i noe", hvis de holder på å falle. Jeg har opplevd at et barn har brekt nakken av å falle ned fra en trapp med 3 trinn.  

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Det er jo hysterisk å forvente at unger skal være helt beskyttet fra muligheten til å falle å slå seg.

Og det er tilnærmet umulig å ha øynene på klatredyktige toåringer *hele* tiden.

Min datter klatret opp i toppen av en ribbvegg i barnehagen da hun var to år. Hun skulle hoppe på en madrass men bommet og knakk nesa. Jeg var sint og redd og det ble gjort noen tiltak i barnehagen, nå er hun 5 og får fortsatt både klatre høyt og sykle fort.

Jeg vet ikke altså. Skjønner at du er bekymret, det er jo det vi er hele tiden som foreldre.

Anonymkode: 97a32...af2

Men jeg forventer ikke at hun skal være helt beskyttet fra muligheten til å falle å slå seg. Tro meg, hun har blåmerker, skrubbsår og mere til, året rundt. 

Jeg bare syntes det var litt høyt. 

TS

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men jeg forventer ikke at hun skal være helt beskyttet fra muligheten til å falle å slå seg. Tro meg, hun har blåmerker, skrubbsår og mere til, året rundt. 

Jeg bare syntes det var litt høyt. 

TS

Enig. De burde ha lavere klatrestativ o.l. til barna på den alderen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...