Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har noen penger vi bør plassere, og tenkte vi kanskje kunne kjøpe en leilighet til datteren vår på 4 nå. Hun vil jo trenge er sted å bo med tiden og prisene i Oslo skal vel opp på lang sikt?

hva ville dere gjort? Er det mulig å kjøpe og sette det i hennes navn? 

Anonymkode: 06420...8f7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke dere kan sette det i hennes navn. Pluss at noen må bruke boligen, det er som oftest boplikt ett år også før utleie. Eller kanskje det kun gjelder borettslag?

Hva er planen med boligen? Skjønner at det blir som en investering, men likevel?

Skrevet

Hva skal dere bruke boligen til frem til hun er gammel nok til å ta over? En bolig som leies ut over så lang tid vil bli betydelig slitt, som betyr at dere må regne med en del i oppussing. 

Anonymkode: 171a0...e07

• Liker 2
Skrevet

Utleie krever mye innsats og vedlikehold, jeg ville heller satt pengene i aksjefond. Spre dem litt mellom høy risiko og index fond, så vil hun trolig ha nok til å kjøpe en lignende leilighet når hun blir gammel nok. 

Du vet jo ikke om det er Oslo hun vil bo i. Hun kan ønske seg til NTNU, eller treffe en Bergenser på tinder. Hun kan ønske å studere i Birmingham eller København. 

Anonymkode: 7fe18...69d

• Liker 20
Skrevet
8 minutter siden, Minitroll skrev:

Tror ikke dere kan sette det i hennes navn. Pluss at noen må bruke boligen, det er som oftest boplikt ett år også før utleie. Eller kanskje det kun gjelder borettslag?

Hva er planen med boligen? Skjønner at det blir som en investering, men likevel?

Driver med kjøp og utleie og det er maaange leiligheter som man bare kan kjøpe og leie ut.

Vi kjøpte leiligheter da barna var små, leide ut og pusset de opp før barna flyttet inn. Eneste avtalen vi hadde med barna var at da måtte de sette av 500,- i mnd til sparing gjennom studietiden og minst 2000,- da de kom ut i jobb. 

Hvis dere skulle få flere barn og ikke muligheten til å gi alle det samme ville jeg nok fortsatt kjøpt og leid ut. Gode penger i eiendom, hvis ikke alt skulle krasje helt da.

Anonymkode: c5282...d49

• Liker 10
Skrevet

Uansett om det skulle være mulig bør dere ikke sette leiligheten i hennes navn. Da kommer hun garantert over formuesgrensen til Lånekassen og vil ikke få stipend dersom hun tar høyere utdanning. 

Anonymkode: ca28b...17b

• Liker 13
Skrevet

Kjør på!

Vi har tenkt å gjøre det selv, men at det står i vårt navn. Vi har tenkt å kjøpe for å leie it frem til barnet selv vil bruke den eller selge. Vi tenker selv å sette av utleieinntektene til buffer som kan brukes til oppussing, men resten har vi tenkt å investere eller bruke på oss selv. 

Anonymkode: 76d61...337

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har noen penger vi bør plassere, og tenkte vi kanskje kunne kjøpe en leilighet til datteren vår på 4 nå. Hun vil jo trenge er sted å bo med tiden og prisene i Oslo skal vel opp på lang sikt?

hva ville dere gjort? Er det mulig å kjøpe og sette det i hennes navn? 

Setter du en bolig eller en del penger i en umyndig/under 18. Års navn så kommer Fylkesmannens vergeavdeling inn og tar over hele styringen av den umyndiges formue. Så dette er særdeles uklok måte å plassere penger på. 

http://www.vergemal.no/Voksne/Fylkesmannens-forvaltning---Ny-artikkel/.  2G kan dere selv forvalte i barnets navn over 2G  ca. 185 000 kr. så kommer Fylkesmannen inn og tar over forvaltningen av midlene. 

Det dere derimot kan er å kjøpe boligen i eget navn. Men besktatning av sekundærbolig blir jo høy.

Anonymkode: 0f011...32d

• Liker 4
Skrevet

Utleie krever mye innsats og vedlikehold, jeg ville heller satt pengene i aksjefond. Spre dem litt mellom høy risiko og index fond, så vil hun trolig ha nok til å kjøpe en lignende leilighet når hun blir gammel nok. 

Du vet jo ikke om det er Oslo hun vil bo i. Hun kan ønske seg til NTNU, eller treffe en Bergenser på tinder. Hun kan ønske å studere i Birmingham eller København. 

Anonymkode: 7fe18...69d

Men på lang sikt vil det sannsynligvis være mer lukurativt å investere i bolig enn aksjer? 

Om hun vil jo et annet sted kan hun jo selge med god fortjeneste. Utleiejobben kan vi sette bort. 

Ts

• Liker 4
Skrevet

Driver med kjøp og utleie og det er maaange leiligheter som man bare kan kjøpe og leie ut.

Vi kjøpte leiligheter da barna var små, leide ut og pusset de opp før barna flyttet inn. Eneste avtalen vi hadde med barna var at da måtte de sette av 500,- i mnd til sparing gjennom studietiden og minst 2000,- da de kom ut i jobb. 

Hvis dere skulle få flere barn og ikke muligheten til å gi alle det samme ville jeg nok fortsatt kjøpt og leid ut. Gode penger i eiendom, hvis ikke alt skulle krasje helt da.

Anonymkode: c5282...d49

Vi får ikke flere barn, så det skulle gå bra. Satte dere leiligheten ‘på barna’ eller på dere selv? Hvordan ble dette skattemessig?

ts

Skrevet

Uansett om det skulle være mulig bør dere ikke sette leiligheten i hennes navn. Da kommer hun garantert over formuesgrensen til Lånekassen og vil ikke få stipend dersom hun tar høyere utdanning. 

Det var et godt poeng...

ts

Skrevet

Samtidig er det vel bare å anskaffe seg litt mer gjeld? Hvis hun pantsetter denne leiligheten og skaffer seg lån på en leilighet nr. 2 så slipper hun unna formuegrensen?

ts

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Setter du en bolig eller en del penger i en umyndig/under 18. Års navn så kommer Fylkesmannens vergeavdeling inn og tar over hele styringen av den umyndiges formue. Så dette er særdeles uklok måte å plassere penger på. 

http://www.vergemal.no/Voksne/Fylkesmannens-forvaltning---Ny-artikkel/.  2G kan dere selv forvalte i barnets navn over 2G  ca. 185 000 kr. så kommer Fylkesmannen inn og tar over forvaltningen av midlene. 

Det dere derimot kan er å kjøpe boligen i eget navn. Men besktatning av sekundærbolig blir jo høy.

Hmmm... beskatning av sekundærbolig er vel bare 25%? 

Ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men på lang sikt vil det sannsynligvis være mer lukurativt å investere i bolig enn aksjer? 

Om hun vil jo et annet sted kan hun jo selge med god fortjeneste. Utleiejobben kan vi sette bort. 

Ts

Dere bestemmer ikke over verken boligen eller pengene dersom Fylkesmannen kommer inn og overtar midlene i barnets navn. Da kan enda til vergemålsavdelingen bestemme at boligen skal selges, og pengene settes i banken til vanlig høyrentekonto rente. 

Mitt inntrykk, ts, er at du har tanker om et luftslott, uten rot i virkelighetens verden hva det juridiske betyr her. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hmmm... beskatning av sekundærbolig er vel bare 25%? 

Ts

Enda mer luftslott tenkning. Du må få bakkekontakt!

• Liker 6
Skrevet

Tror dere ber om å få et bortskjemt barn om dere gir henne en leilighet rett opp i hendene. Tror de fleste ungdommer har godt av å spare litt til egne ting.

Anonymkode: 86f39...579

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere bestemmer ikke over verken boligen eller pengene dersom Fylkesmannen kommer inn og overtar midlene i barnets navn. Da kan enda til vergemålsavdelingen bestemme at boligen skal selges, og pengene settes i banken til vanlig høyrentekonto rente. 

Mitt inntrykk, ts, er at du har tanker om et luftslott, uten rot i virkelighetens verden hva det juridiske betyr her. 

Enda mer luftslott tenkning. Du må få bakkekontakt!

??? Det er vel bare å ikke sette den på henne da. Problem solved!

Hvorfor er dette ‘luftslåttenkning’? 

Ts

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror dere ber om å få et bortskjemt barn om dere gir henne en leilighet rett opp i hendene. Tror de fleste ungdommer har godt av å spare litt til egne ting.

Anonymkode: 86f39...579

Det kommer vi nok til å gjøre uansett. Spørsmålet er om det er lurt å kjøpe nå. Jeg har også fått eiendom av foreldrene mine og greier meg helt fint...

ts

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vi nok til å gjøre uansett. Spørsmålet er om det er lurt å kjøpe nå. Jeg har også fått eiendom av foreldrene mine og greier meg helt fint...

ts

Skal dere spare i den nye IPS-ordningen som kommer 1. november? DET er i hvertfall lønnsomt

Anonymkode: 71883...87f

Skrevet

Kan man opprette IPS for barna sine? Noen som vet?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man opprette IPS for barna sine? Noen som vet?

Det er muligens aldersgrense på 18 år?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...