Gå til innhold

Rasisme eller ytringsfrihet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På Facebooksiden «hatytringer får konsekvenser» er det delt et innlegg ei dame har skrevet i ei lukket gruppe, der hun ytrer seg om flyktningene som druknet i Seljordsvannet. Hun har visst fått MYE pes.

Spørsmål: Må vi tåle ytringer som «så fløt de ikke likevel» eller «to flyktninger mindre» etc.?

Anonymkode: 73df1...aa0

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Tåle? Nei. Det er skummelt hvor lite sympatiske folk kan være. Skrev hun dette,så mangler noe i topplokket. 

Skrevet
34 minutter siden, NotNaomi skrev:

Tåle? Nei. Det er skummelt hvor lite sympatiske folk kan være. Skrev hun dette,så mangler noe i topplokket. 

Folk mener visst at det er verre at det ble delt usladdet 😳

Skrevet

Det er svært dehumaniserende tankegang. Eneste måten man kan godte seg over andre sin død. 

Anonymkode: 254a3...cfe

Skrevet

Man skal ikke godta det, men man skal heller ikke sensurere det. Gå meningene imot. Om det oppfordring til drap eller vold synes jeg det stiller seg annerledes. Dessverre er inntrykket mitt at Kripos ikke tar slike ytringer på alvor. 

Skrevet

Det er ikke ytringsfrihet å være glad og glede seg over at andre uskyldige mennesker er døde. Det kan aldri forsvares av ytringsfrihet! Det er misbruk av ytringsfriheten og man tar fra ytringsfriheten den viktigheten den har ved å late som om dette er bruk av den. 

Det er ikke annet enn usmakelige, kvalmende og særdeles frastøtende ytringer å glede seg over at unge mennesker dør! 

Gjest Walkingdead
Skrevet (endret)

Nei, vi må ikke tåle slike ytringer. Ytringsfrihet? Hva fanden skjedde med anstendigheten? Folk skråler sånn om den forbanna ytringsfriheten sin hele tiden, de sutrer, og det får de tåle å høre. Og de får tåle å bli imøtegått med sine hårreisende synspunkter og "vitser". Hadde de levd i et diktatur så hadde jeg skjønt hvorfor de ønsket seg ytringsfrihet. Det gjør de ikke.

Endret av Walkingdead
Skrevet
På 13.10.2017 den 20.24, AnonymBruker skrev:

På Facebooksiden «hatytringer får konsekvenser» er det delt et innlegg ei dame har skrevet i ei lukket gruppe, der hun ytrer seg om flyktningene som druknet i Seljordsvannet. Hun har visst fått MYE pes.

Spørsmål: Må vi tåle ytringer som «så fløt de ikke likevel» eller «to flyktninger mindre» etc.?

Uansett er dette kommentarer som er helt forkastelige, ytringsfrihet eller ikke.

En ting jeg stadig registrerer i kommentarfelt på ulike medier, er folks missoppfatning av begrepet ytringsfrihet. Det er ganske mange som tror de kan slenge ut en hel masse søppel og at ytringsfriheten skal unndra dem fra kritikk eller "pes". Retten til å ytre noe er ikke det samme som retten til at det skal stå uimotsagt.

Skrevet (endret)

Nei, man må ikke tåle det hvis noen skriver sånn, men det kunne jo være at hun har bomma på tastaturet. Har vansker for å forestille meg at noen setter seg til rett etter en så grusom ulykke foran dataen og skriver sånn om noen.

Endret av fuglekvitter__

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...