AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #1 Skrevet 13. oktober 2017 jeg jobber som sykepleier på ett sykehjem, har tre barn som jeg er aleneforsørger for. De første er over 18 så jeg får ikke bidrag for de. Den eldre er 21 og får ikke bidrag fra far. Jeg får bidrag for den minste på 13 år som er ca 1800 kr mnd. Den eldste er anorektiker og den mellomste har en sykdom som krever litt. Jeg føler nå at jeg gir og gir... (seff gir man av seg selv til barna!) Jeg har ingen tid til meg selv, pengene mine går i sluket, osv osv... Hvordan skal jeg makte å ha de største barna boende når de ikke bidrar økonomisk? De går på skole og jeg kan jo ikke be de betale noe. Finnes det noe de kan søke på for å få noe inntekt til å bo for? Faren er ikke int i å bidra. Anonymkode: 1a0b9...afc
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #2 Skrevet 13. oktober 2017 Når de går skole så får de stipend. De eldste kan fint betale 1000-2000 kr hver i "leie". Anonymkode: 067f2...4f9 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #3 Skrevet 13. oktober 2017 Ts her... nei de får ikke stipend, kun ett lite engangsbeløp på 900kr til utstyr. Anonymkode: 1a0b9...afc
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #4 Skrevet 13. oktober 2017 Dersom de er i utdanning har de krav på stipend fra den forelderen de ikke bor hos, verdt å sjekke - de kan søke selv. Videre har de over 18 krav på støtte til livsopphold fra NAV selv om de bor hjemme, også verdt å sjekke. Anonymkode: 132e6...c64 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #5 Skrevet 13. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom de er i utdanning har de krav på stipend fra den forelderen de ikke bor hos, verdt å sjekke - de kan søke selv. Videre har de over 18 krav på støtte til livsopphold fra NAV selv om de bor hjemme, også verdt å sjekke. Anonymkode: 132e6...c64 Nei nav hjelper ikke studenter. Det er lånekassen som står for det. Dersom de ikke får stipend så har du for høy inntekt. Anonymkode: 067f2...4f9 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #6 Skrevet 13. oktober 2017 Ts her. Siden de bor hjemme har de ikke krav på stipend og inntekten til meg og faren vil jo bli 1 mill i året til sammen. Til dere som ikke forsørger tre barn så har jeg : husleie 12000kr mat 8-9000kr i mnd, strøm 1500 mnd (ca) bil, telefon, forsikring og alt det andre man har.,så er ikke mye igjen når neste lønn kommer. Frisøren er jeg aldri til... Anonymkode: 1a0b9...afc
Gjest Lilleprinsesse Skrevet 13. oktober 2017 #7 Skrevet 13. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Siden de bor hjemme har de ikke krav på stipend og inntekten til meg og faren vil jo bli 1 mill i året til sammen. Til dere som ikke forsørger tre barn så har jeg : husleie 12000kr mat 8-9000kr i mnd, strøm 1500 mnd (ca) bil, telefon, forsikring og alt det andre man har.,så er ikke mye igjen når neste lønn kommer. Frisøren er jeg aldri til... Anonymkode: 1a0b9...afc Hvis du klarer å bruke mellom 8-9 000 kr på mat for deg og dine 3 barn så bør du virkelig lage deg et budsjett. Her er det mye penger som går i sluket ja...
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #8 Skrevet 13. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Siden de bor hjemme har de ikke krav på stipend og inntekten til meg og faren vil jo bli 1 mill i året til sammen. Til dere som ikke forsørger tre barn så har jeg : husleie 12000kr mat 8-9000kr i mnd, strøm 1500 mnd (ca) bil, telefon, forsikring og alt det andre man har.,så er ikke mye igjen når neste lønn kommer. Frisøren er jeg aldri til... Anonymkode: 1a0b9...afc Hvordan ser madbudsjettet ditt ut egentlig? Moren min brukte aldri så mye på oss fire (inklusive en voksen mann) og vi spiste fortsatt godt. Anonymkode: bc572...189 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #9 Skrevet 13. oktober 2017 Ts her... sjekk SIFOs tall på fam matbudsjett. Det koster å leve altså. 2300•4 PR mnd blir noen kroner... Hvor mye koster fredagstacoen ? Anonymkode: 1a0b9...afc 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #10 Skrevet 13. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her... sjekk SIFOs tall på fam matbudsjett. Det koster å leve altså. 2300•4 PR mnd blir noen kroner... Hvor mye koster fredagstacoen ? Anonymkode: 1a0b9...afc Det koster jo mindre å lage samlede middager enn det gjør til sammen for fire single mennesker. Selv i SIFO legger de til 20% "stordriftsfordel". Anonymkode: bc572...189 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #11 Skrevet 13. oktober 2017 Så lenge barna går på videregående så kan de søke om barnebidrag av faren. Anonymkode: 80dc6...eff 8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #12 Skrevet 13. oktober 2017 TS: Dine eldste studerer ikke? Tar de opp fag fra vgs? Det er i så fall en midlertidig situasjon. Anonymkode: bc572...189 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #13 Skrevet 13. oktober 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge barna går på videregående så kan de søke om barnebidrag av faren. Anonymkode: 80dc6...eff Men nå står det jo nederst i HI at far ikke er interessert i å bidra. Anonymkode: 5987d...5f3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #15 Skrevet 13. oktober 2017 En på 21 kan ikke forvente å leve på mor. Er vedkommende student kan det søkes lånekassen, ellers så må hun komme seg i jobb. Mellomste kan søke bidrag fra far, det kan kreves inn via nav. Anonymkode: 5080b...5f2 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #16 Skrevet 13. oktober 2017 Ts her...Huff føler meg som ei sutre kjærring nå! Det er jo mange som har det værre enn meg... må nok se litt på matbudsjettet, må bli flinkere å planlegge uken. Min elste er ikke i skole. Hun er på let etter lærling plass. Har jobb men blir bare nå og da, når de trenger vikar. Hun sliter psykisk med anoreksi, så ikke lett å finne jobb da, med tanke på alder også. Mellomste får litt penger av faren som går til busskort og lommepenger. Anonymkode: 1a0b9...afc
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #17 Skrevet 13. oktober 2017 Hvordan planlegger du matbudsjettet ditt? Jeg observerer ofte at det er veldig forskjell på hvor mye folk bruker på mat. Ja, mat koster i Norge, men det er også gode muligheter til å spare inn. Søsteren min bruker vanvittig mye penger på mat, men det handler om at hun handler ofte, kjøper det hun har lyst på, og planlegger lite. De fleste butikker har nå disker med datovarer. Jeg kjøper nesten utelukkende datovarer når jeg kjøper kjøtt eller fisk (aldri fullpris). Ser jeg noe rimelig kjøper jeg det, og legger i fryseren (enten hel eller porsjonspakket). Nylig har jeg f.eks. kjøpt andebryst til 30kr, en hel pakke Lofotenlaks til 60kr, skivet ren kalkun til 20kr. Ellers kjøper jeg masse frosne grønnsaker (som er rimelig) samt fullkornspasta, bønner og linser m.m. som kan stå i skapet. Jeg har også alle medlemsprogram en kan ha for å spare rabatter - Æ-appen, Trumf og Coop-kort. I totalen utgjør det noe. Personlig spiser jeg veldig godt, bedre enn mange jeg kjenner, jeg føler heller ikke at jeg sparer inn, det er bare slik jeg er vant med å handle. Lager alltid lunsj kvelden før, og det har jeg gjort siden jeg var voksen og i arbeid. Handler mye om sunnhet i tillegg til penger. Anonymkode: bc572...189 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #18 Skrevet 13. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg jobber som sykepleier på ett sykehjem, har tre barn som jeg er aleneforsørger for. De første er over 18 så jeg får ikke bidrag for de. Den eldre er 21 og får ikke bidrag fra far. Jeg får bidrag for den minste på 13 år som er ca 1800 kr mnd. Den eldste er anorektiker og den mellomste har en sykdom som krever litt. Jeg føler nå at jeg gir og gir... (seff gir man av seg selv til barna!) Jeg har ingen tid til meg selv, pengene mine går i sluket, osv osv... Hvordan skal jeg makte å ha de største barna boende når de ikke bidrar økonomisk? De går på skole og jeg kan jo ikke be de betale noe. Finnes det noe de kan søke på for å få noe inntekt til å bo for? Faren er ikke int i å bidra. Anonymkode: 1a0b9...afc Hvorfor har de ikke en helgejobb så de kan bidra økonomisk? Vi har en 16 åring som jobber fredag og lørdag annenhver helg, og noen ganger en vakt midt i uka. Anonymkode: b7f8a...031 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #19 Skrevet 15. oktober 2017 Hadde umiddelbart kastet ut eldste. 21 og hjemmeboende, nei det er unødvendig. Når man er 21 kan man i stor grad klare seg selv. Er det student gir deltidsjobb nok penger i tillegg til studielån for å leie en enkel leilighet å bo i og forsørge seg selv. Jeg bodde ikke hjemme etter jeg var 19... Nr to på 18 nærmer seg jo også med mindre sykdommen er av en slik art at haN7hun er pleietrengende og må bo hjemme. Da må du undersøke hva sykdomnmen kan gi av støtte. Hvis ikke er det ikke lenge til nr to også kan flytte ut og du sitter igjen med deg selv og en 14 åring. Da bør matbudsjettet gå ned til få tusenlapper. Ja, man kan jo gi til barna hvis man har mulighet, men det er ingen krav til å forsørge voksne barn altså. De har dessuten bare godt av å finne ut av å forsørge seg selv! Kan være en bjørnetjeneste å la de bo hjemme og få alt dekket. Det minste jeg da ville krevd var husleie på noen tusenlapper (som egentlig bidrag til mat da kanskje). Mine unger får ikke bo gratis hjemme når de blir store nok til å flytte ut. Mulig de kan bo hjemme en stund for selv å spare penger, men alikevel vil det bli krav til å være med å betale for seg for å sørge for at de blir vant med å kunne forsørge seg selv og finne en løsning for å få inn nødvendig inntekt. Anonymkode: f2d53...f7b 2
Nelica Skrevet 15. oktober 2017 #20 Skrevet 15. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde umiddelbart kastet ut eldste. 21 og hjemmeboende, nei det er unødvendig. Når man er 21 kan man i stor grad klare seg selv. Er det student gir deltidsjobb nok penger i tillegg til studielån for å leie en enkel leilighet å bo i og forsørge seg selv. Jeg bodde ikke hjemme etter jeg var 19... Nr to på 18 nærmer seg jo også med mindre sykdommen er av en slik art at haN7hun er pleietrengende og må bo hjemme. Da må du undersøke hva sykdomnmen kan gi av støtte. Hvis ikke er det ikke lenge til nr to også kan flytte ut og du sitter igjen med deg selv og en 14 åring. Da bør matbudsjettet gå ned til få tusenlapper. Ja, man kan jo gi til barna hvis man har mulighet, men det er ingen krav til å forsørge voksne barn altså. De har dessuten bare godt av å finne ut av å forsørge seg selv! Kan være en bjørnetjeneste å la de bo hjemme og få alt dekket. Det minste jeg da ville krevd var husleie på noen tusenlapper (som egentlig bidrag til mat da kanskje). Mine unger får ikke bo gratis hjemme når de blir store nok til å flytte ut. Mulig de kan bo hjemme en stund for selv å spare penger, men alikevel vil det bli krav til å være med å betale for seg for å sørge for at de blir vant med å kunne forsørge seg selv og finne en løsning for å få inn nødvendig inntekt. Anonymkode: f2d53...f7b Herre Gud ! Du må lese innleggene ti TS en gang til . Eldste er anorektiker og sliter psykisk pga det! Det er ikke bare å kaste henne ut!!!! 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå