AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #1 Skrevet 13. oktober 2017 Hei, jeg er en ung jente på 19. Jeg jobber 2 faste vakter i mnd i butikk, men får ikke mer fast. Jeg trenger mer og gå på i mnd, da dette ikke utgjør noe penger ettersom jeg også skal betale mine regninger. Jeg har prolaps i ryggen, og derfor litt svak i ryggen innimellom. Jeg har også noe konsentrasjons problemer som jeg etter hvert vil få på ark. Tror dere NAV kan hjelpe med dette? Anonymkode: 67fa0...8fe
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #2 Skrevet 13. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg er en ung jente på 19. Jeg jobber 2 faste vakter i mnd i butikk, men får ikke mer fast. Jeg trenger mer og gå på i mnd, da dette ikke utgjør noe penger ettersom jeg også skal betale mine regninger. Jeg har prolaps i ryggen, og derfor litt svak i ryggen innimellom. Jeg har også noe konsentrasjons problemer som jeg etter hvert vil få på ark. Tror dere NAV kan hjelpe med dette? Anonymkode: 67fa0...8fe Hva skal NAV hjelpe med? Konsentrasjonsproblemene dine? Styrke ryggen din? Hvis du har for lite penger i mnd så kan du søke om sosialhjelp på NAV, hvis du ikke kan få dagpenger. Og så kan du søke kommunen om bostøtte. Anonymkode: 155ce...032 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #3 Skrevet 13. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva skal NAV hjelpe med? Konsentrasjonsproblemene dine? Styrke ryggen din? Hvis du har for lite penger i mnd så kan du søke om sosialhjelp på NAV, hvis du ikke kan få dagpenger. Og så kan du søke kommunen om bostøtte. Anonymkode: 155ce...032 Jeg jobber 2 faste vakter i mnd i butikk, men får ikke mer fast. Jeg trenger mer og gå på i mnd, da dette ikke utgjør noe penger ettersom jeg også skal betale mine regninger. Tror du fikk svar på problemet hennes der? Anonymkode: 67fa0...8fe 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #4 Skrevet 13. oktober 2017 Om du har ryggproblemer så er dette noe du må utrede, først en tur til legen. nav gir ikke sosialstønad om du går på skole, bare til opplysning. Du kan evt prøve å komme på aap (arbeidsavklaringspenger) slik at du har økonomisk støtte mens du er under utredning. Anonymkode: 63bd1...89d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #5 Skrevet 13. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har ryggproblemer så er dette noe du må utrede, først en tur til legen. nav gir ikke sosialstønad om du går på skole, bare til opplysning. Du kan evt prøve å komme på aap (arbeidsavklaringspenger) slik at du har økonomisk støtte mens du er under utredning. Anonymkode: 63bd1...89d Jeg har vært hos legen, og inne i sånn maskin. Har påvist prolaps. Går ikke på skole Anonymkode: 67fa0...8fe
spektralkatt Skrevet 13. oktober 2017 #6 Skrevet 13. oktober 2017 Ta en telefon til nav og diskuter saken din. Dersom du har helseplager som hindrer deg å komme videre i arbeidslivet finnes " raskere tilbake" tiltak i nav - systemet. Jeg vet en kan bli henvist til ryggklinikk på sykehus flere steder evt andre behandlingstiltak for å bedre arbeidsevnen. Raskere tilbake har og ordninger med psykolog der en kan få hjelp for en kortere periode ( 1 gang i uka over 3 mnd) om de vurderer at konsentrasjonsplagene dine/ arbeidsevnen kan bedres av et slikt tiltak. Siden du er så ung og har helseproblemer er det noe som bør tas på alvor, på lang sikt er tenker jeg mål om å bedre helsen og øke arbeidsevnen din bør være høyt prioritert.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #7 Skrevet 13. oktober 2017 Bor du hos foreldrene dine eller alene? Anonymkode: 3c9f3...bcf
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #8 Skrevet 13. oktober 2017 15 minutter siden, spektralkatt skrev: Ta en telefon til nav og diskuter saken din. Dersom du har helseplager som hindrer deg å komme videre i arbeidslivet finnes " raskere tilbake" tiltak i nav - systemet. Jeg vet en kan bli henvist til ryggklinikk på sykehus flere steder evt andre behandlingstiltak for å bedre arbeidsevnen. Raskere tilbake har og ordninger med psykolog der en kan få hjelp for en kortere periode ( 1 gang i uka over 3 mnd) om de vurderer at konsentrasjonsplagene dine/ arbeidsevnen kan bedres av et slikt tiltak. Siden du er så ung og har helseproblemer er det noe som bør tas på alvor, på lang sikt er tenker jeg mål om å bedre helsen og øke arbeidsevnen din bør være høyt prioritert. Takk for svar, det skal jeg gjøre!! Anonymkode: 67fa0...8fe
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #9 Skrevet 13. oktober 2017 Er problemet at du ikke får mer fast? Eller at du har helseplager som hindrer deg å kunne jobbe mer? Hvis du jobber et sted der du ikke får nok vakter så må du enten bytte jobb, eller du må få en jobb til du kan kombinere med jobben du har nå. Har du omfattende helseproblemer som gjør at det begrenser hvilke jobber du kan ta, eller du trenger behandling/utredning kan du søke aap. Får du aap så må du få et tiltak som du forplikter deg til. Hva det er må du finne ut sammen med NAV og lege. Du jobber alt for lite til å forsørge deg selv, og selv om du er ung så kreves det nå at du kan ta vare på deg selv. Sliter du med helsen din så kan du helt klart få hjelp fra lege og NAV, men krever at du også er drivkraften selv, og tar kontakt med ditt lokale NAV kontor, og fastlege. Anonymkode: 95687...53c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #10 Skrevet 13. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor du hos foreldrene dine eller alene? Anonymkode: 3c9f3...bcf Jeg bor hos foreldre foreløpig, men vil flytte sammen med kjæresten etter hvert. Anonymkode: 67fa0...8fe
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #11 Skrevet 13. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er problemet at du ikke får mer fast? Eller at du har helseplager som hindrer deg å kunne jobbe mer? Hvis du jobber et sted der du ikke får nok vakter så må du enten bytte jobb, eller du må få en jobb til du kan kombinere med jobben du har nå. Har du omfattende helseproblemer som gjør at det begrenser hvilke jobber du kan ta, eller du trenger behandling/utredning kan du søke aap. Får du aap så må du få et tiltak som du forplikter deg til. Hva det er må du finne ut sammen med NAV og lege. Du jobber alt for lite til å forsørge deg selv, og selv om du er ung så kreves det nå at du kan ta vare på deg selv. Sliter du med helsen din så kan du helt klart få hjelp fra lege og NAV, men krever at du også er drivkraften selv, og tar kontakt med ditt lokale NAV kontor, og fastlege. Anonymkode: 95687...53c Tusentakk for svar!! Anonymkode: 67fa0...8fe
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #12 Skrevet 13. oktober 2017 Du må jo søke på en annen jobb da, hvis ikke du får med der du er nå. Det er det folk flest å gjøre når de trenger mer penger. Nå er du voksen, på tide å ta ansvar. Anonymkode: 5da5e...00a 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #13 Skrevet 13. oktober 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor hos foreldre foreløpig, men vil flytte sammen med kjæresten etter hvert. Anonymkode: 67fa0...8fe Så lenge du bor hjemme får du ikke hjelp fra NAV. Når du flytter sammen med kjæresten, legges hans og din inntekt sammen, og er dere under grensen for livsopphold, så får dere hjelp fra NAV Anonymkode: ed104...292 1
Harmankaya Skrevet 13. oktober 2017 #14 Skrevet 13. oktober 2017 Selvfølgelig kan NAV hjelpe! NAV er som et flipperspill, det er bare å launche deg selv inn i kverna, sprett mellom ulike avdelinger til du treffer stønaden som passer akkurat DEG! (Du er unik, aldri glem det, snowflake osv) De eneste som risikerer å falle i mellom og ut av spillet er friske mennesker som stort sett klarer seg sjæl, så der har du INGENTING å frykte. PS: prolaps på papiret (eller var det adhd?) er jo rene lottogevinsten. Du bør fokusere all din energi på å skaffe disse dokumentene snarest. Ikke vær bekymret, velferdsstaten har deg! Stem SV! mvh skattebetaler 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #15 Skrevet 13. oktober 2017 Hvordan mener du nav skal hjelpe med det? Nei jeg kjenner folk som har bedt om hjelp av nav til å få jobb og stått 3 år uten jobb og masse dritt papirarbeide med nav , og andre som har printet ut 300 jobb cv'er og personlig stilt opp i butikker, cafeer osv og lagt igjen cv og bedt de ta kontakt om de trenger å ansette. Jeg var blandt sistnevnte kategori og ja det er slitsomt etter den 8 butikken og etter den 200 butikken man prøver i, men så fikk jeg napp til slutt og nav går ikke rundt å finner arbeidssteder for deg så du tjener mye mer på å gjøre en god innsats selv. Anonymkode: 31035...644
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #16 Skrevet 13. oktober 2017 Du må søke etter andre jobber hvis du ikke får mer der du er nå. Hvis det er helsen som stopper deg så må du jo faktisk få en erklæring på det fra legen å starte prosessen med nav om å få aap, slik at de kan starte å se om det er noe annet du kan jobbe med, få behandling til å bli bedre osv. Hvis du ikke har noen av disse valgene så kan du starte prosessen med å bli delvis/helt ufør. Anonymkode: 63bd1...89d
Papirfly Skrevet 13. oktober 2017 #17 Skrevet 13. oktober 2017 Tråden er ryddet for diskriminering. Papirfly, mod.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #18 Skrevet 14. oktober 2017 Hvor mange jobber har du søkt på? Anonymkode: a9d07...7f5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #19 Skrevet 14. oktober 2017 Får man aap uten å ha jobbet? Anonymkode: 32db7...271
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #20 Skrevet 14. oktober 2017 Nei ^ Nav er ikke noe sted man kan gå å få penger bare fordi man ikke har greid eller giddi å skaffe seg jobb. Anonymkode: 31035...644 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå