OppMedHumøret Skrevet 13. oktober 2017 #1 Skrevet 13. oktober 2017 Jeg tok blodprøver i februar og de viste Har vært å følgende resultater, har vært hos legen i dag p tatt nye blodprøver som skal sendes til riksen - men hva betyr resultatene jeg fikk i februar !? AMH 13 Fritt T4 19 TSH 0,55 FSH 3,73 LH 1,8 østradiol 0,4 prolactin 201 progesteone 30,9 Vi har prøvd å bli gravide i to år Uten å få det til men nå har vi endlig fått henvisning til Rikshospitalet...Kjenner at jeg er både glad og stressa i denne prosessen. Endelig skjer det noe - samtidig som jeg er livredd for at det ikke skal gå. Synes det er en kjempe påkjenning - og selv om kjæresten min støtter meg masse, kjennes hele prosessen ut som en vill berg og dalbane tur som ingen ende vil ta... Jeg har tatt laparoskopisk tubeperfusjon / kikkhullsopperasjon - alt så normalt ut. Kjæresten min har tatt sædprøve og den var normal Jeg har begynt på nesespray (8.okt) og har time på riksen 25.oktober -da skal jeg om alt ser bra ut, begynne på hormoner 😊 Hvis alt går som det skal - blir det egguttak i uke 45/46!!! Endret 1 time siden av OppMedHumøret Siter Endre
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #2 Skrevet 13. oktober 2017 Det stod ikke referanseverdier i parentes bak de ulike prøvesvarene? Jeg husker ikke i hodet hva alle de ulike verdiene skal være innenfor, men det er kanskje mulig å google det. AMH (eggstokkreserven) og LH (sier noe om eggstokkfunksjon) er viktige i utredningen, og de ser normale ut i hvertfall Det husker jeg fordi jeg har ca. de samme verdiene selv. Jeg tror fritt T4 og TSH (stoffskifte) er normale de også, men det tør jeg ikke si helt sikkert. Resten har jeg ikke peiling på. Men hvis noen av prøvesvarene hadde vært avvikende, hadde du nok fått beskjed om det da du fikk svaret. Masse lykke til med forsøket! Det er en berg- og dalbane dette, det kan jeg skrive under på. Men det er gode sjanser for å lykkes, og da er det veldig verdt det Anonymkode: eec88...949
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #3 Skrevet 13. oktober 2017 5 timer siden, OppMedHumøret skrev: Jeg tok blodprøver i februar og de viste Har vært å følgende resultater, har vært hos legen i dag p tatt nye blodprøver som skal sendes til riksen - men hva betyr resultatene jeg fikk i februar !? AMH 13 Fritt T4 19 TSH 0,55 FSH 3,73 LH 1,8 østradiol 0,4 prolactin 201 progesteone 30,9 Vi har prøvd å bli gravide i to år Uten å få det til men nå har vi endlig fått henvisning til Rikshospitalet...Kjenner at jeg er både glad og stressa i denne prosessen. Endelig skjer det noe - samtidig som jeg er livredd for at det ikke skal gå. Synes det er en kjempe påkjenning - og selv om kjæresten min støtter meg masse, kjennes hele prosessen ut som en vill berg og dalbane tur som ingen ende vil ta... Jeg har tatt laparoskopisk tubeperfusjon / kikkhullsopperasjon - alt så normalt ut. Kjæresten min har tatt sædprøve og den var normal Jeg har begynt på nesespray (8.okt) og har time på riksen 25.oktober -da skal jeg om alt ser bra ut, begynne på hormoner 😊 Hvis alt går som det skal - blir det egguttak i uke 45/46!!! Endret 1 time siden av OppMedHumøret Siter Endre Blodprøvesvar er en legeoppgave å tolke. Prøver må ses i sammenheng, de kan ikke tolkes enkeltvis uten forståelse av pasientens plager og grunnen til at prøvene er tatt. Anonymkode: 252dc...2db
OppMedHumøret Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter #4 Skrevet 13. oktober 2017 Tusen takk for svar. Skal be legen utdype neste gang, og skrive ned alle spørsmål jeg har - blir ofte så mye følelser at det kan være vanskelig å huske på hva en egentlig lurer på.
miore Skrevet 14. oktober 2017 #5 Skrevet 14. oktober 2017 AMH, prolaktin, TSH, fritt T4 er fine. FSH og LH er fine om de er tatt tidlig i syklusen (prøvene tas gjerne syklusdag 2). Progesteron er fin om den er tatt etter eggløsning (prøvene tas gjerne syklusdag 21). Østradiol ser også fin ut, denne varierer veldig basert på når i syklusen testen tas. Antar denne er tatt tidlig i syklusen. Men som alle andre sier, dette kan nok legen hjelpe deg med å bekrefte - bedre å høre med ham/henne enn tilfeldige damer på internett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå