AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #1 Skrevet 13. oktober 2017 Jeg var i sin tid én av de første som kjøpte Windows 8 superbillig. Siden har jeg oppgradert til Windows 10. PCen derimot er snart 10 år gammel. Nå vil jeg bytte den ut. Lisensen ser ikke ut til å fungere på den nye PCen. Aktiveringsnøkkel og produktnøkkel virker å være to forskjellige ting. Har prøvd å installere både den originale (og elendige) Windows 8, og Windows 10. Kjører DBAN og BIOS reset innimellom. Nå lurer jeg på om jeg ikke bare kan flytte harddisken fra den gamle PCen over i den nye? Så kan jeg eventuelt ghoste deler av den over på SSDen i den nye PCen? Alt av drivere vil jo være feil, men vil Windows protestere eller bare tilpasse seg? Anonymkode: 268f0...e1b
Gruselgrafs Skrevet 14. oktober 2017 #2 Skrevet 14. oktober 2017 (endret) Hva med å oppgradere til Linux Mint, det er gratis og funker på hvilken som helst pc du trøkker den inn i. https://linuxmint.com/ Den kommer med en kontorpakke og annen nyttig programvare. Trenger du andre programmer så er det bare å gå inn på programbehandlng og trykke på laste ned på de du trenger. Hvis du installerer Wine tillegget så kan du også installere en god del windows programvare. Vet ikke om det går ann å flytte en W8 eller 10 disk over til en annen pc, men har gjort det med suksess med XP og 7. Det sisnevnte gjorde jeg i dag siden den PCen jeg sitter med har begynt å slite en del og har fått et par dårlige kondensatorer. Jeg tenkte egentlig å klone systemdisken og flytte den over til en pc som jeg adopterte fra elreturen,i lkhet med den nåværende (en ca 7 år gammel 6 kjerner 3ghz gaming pc, min nåværende er en enda eldre, 2,5 GHz quad core, (mye krafigere enn budsjettmaskinene som du får kjøpt nå), men slengte inn en 2TB disk jeg hadde funnet og oppdaga at den hadde W7 ultimate 64 bit (har 7ultimate 32bit på nåværende maskin, 32 bit kan kun utnytte 3GB minne, mens 64 bit kan bruke alle 8GB som sitter i den nye maskina), funka utmerket det, men må oppdatere skjermkortdriveren og muligens lydkortdriveren. La merke til at Windows7 lisensen fortsatt var aktivert til tross for maskinvareforandringa, har uansett gravd ut den originale lisensnøkkelen så det skulle ikke være noe problem der.Så nå blir det installering av programvare på den nye disken isteden for kloning ( har de meste filene på en slavedisk så det blr ikke så ekstremt å flytte) . Forøvrig så var den nye Pcen komplett med tre 500gig disker med en mislykket oppgradering til W10 på systemdisken, den ga feilmelding at det var noe galt med maskina, men det var definitivt windows sonm hadde føkka opp, siden den ser ut til å funke problemfritt på andre OS... Endret 14. oktober 2017 av Gruselgrafs 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #3 Skrevet 14. oktober 2017 Akkurat nå kjører jeg faktisk Ubuntu. Prøver meg på Wine også, men det går ikke 100% som planlagt ennå. Jeg fant også ut at jeg trenger en kraftigere PSU for å få grafikkortet til å virke...bleh. Omfattende greier dette. Anonymkode: 268f0...e1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå