Gå til innhold

Hund i spøkelsesalderen (11 mnd) knurrer mot fremmede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå trenger jeg andres erfaringer med spøkelsesalderen, for nå er jeg så lei. Vår toller på 11 mnd er verdens nydeligste og snilleste fyr, men fra han var 5 måneder så har han voktet en del når han har vært med meg på kontoret, og da spesielt mot fremmede (postmannen er alltid en slager) som har kommet inn døren. Det har som regel vært bjeffing, men nå har det gått over i knurring. Vi tar han selvfølgelig i det med èn gang han gjør det, og da holder han også som regel kjeft. Men det er aldri et unntak. Er det noen som går inn den døra, så blir det bjeffing og knurring - noe som natrurlig nok er sjenerende. Jeg har pratet med en hundetrener, og hun sier at dette er heeelt normalt i denne alderen, og at det går over.

Men jeg vil ikke sitte og ignorere det her liksom, jeg vil få han til å slutte med det. Han har aldri bitt noen, men har vært skeptisk fra dag èn. En naturlig forsiktig hund som tar det litt med ro, som er verdens godeste og som bruker tid på å bli kjent og føle seg trygg med noen. Det plager oss ikke, men det at han knurrer mot fremmede om han plutselig blir litt skremt - DET skremmer meg.

Tips og råd?! Noen som har vært borti noe lignende?

Anonymkode: 924e2...40c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med "vi tar ham selvfølgelig i det med én gang han gjør det?" Hvis han får kjeft eller andre negative konsekvenser kan det øke usikkerheten. Han kan på en måte få rett i at dette er noe å bekymre seg for, og ikke koble "noe er ekkelt" + "jeg knurrer" + "jeg får kjeft" = "ikke knurre", men i stedet tenke "noe er ekkelt" + "jeg knurrer" + "jeg får kjeft" = "det ekle er faktisk farlig og mamma syns også det er ekkelt for da blir hun ubehagelig". Som når en hund bjeffer masse og noen skriker NEI eller FY, så er de jo også med på å "bjeffe".

Prøv med å snu assosiasjonen til det at det kommer folk til noe positivt. Hver gang noen kommer, og før han rekker å knurre, kast noen godbiter på gulvet og si "bra". Kanskje rekker du det idet han løfter hodet fordi han skjønner at det kommer noen. At noen kommer vil da etter hvert bety godbit. Det beste er om han ser mot det han syns er ekkelt, og så sier du BRA og han snur seg mot deg - og så får han godbit. Da lærer han gradvis å varsle deg om at noe er ekkelt (folk kommer) og belønnes for å si ifra. Ikke kjeft og lag et nummer ut av at han knurrer, lag heller et nummer ut av når han lar være. Hvis han rekker å knurre har han kommet for langt over terskelen. Kall ham da bort til deg og avled med noe. En leke, en godbit, et eller annet, kanskje kan du avlede ham med å gjøre noe annet, feks sitte, og belønne for det?

Puberteten er en utfordrende tid med mye skumle greier, så det er mye som må klaffe. Les også "100% porsitiv problemløsning", de har veldig mange gode ideer!

Anonymkode: 03f1e...d28

• Liker 3
Skrevet

Glemte å legge til at noe av essensen i positiv hundetrening er å ikke hele tiden fortelle hunden hva den ikke skal gjøre, men hva man ønsker at den skal gjøre. Det er mye lettere å forholde seg til "kom hit og se på ballen" enn "ikke bjeff". Hva er "ikke" for en hund, egentlig? Hva er det da meningen at han skal gjøre i stedet? Nei og ikke og stopp og slutt og fy og sånn gir ikke hunden noe alternativ. Så vår jobb er på en måte å finne alternativer som er attraktive nok til at hunden velger dem i stedet! :) 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Kjendisrestaurant1 skrev:

Høres ut som du ikke passer til å ha hund. De som ikke respekterer dyr og barn skulle hatt et advarselsskilt tatovert i panna. 

Sikter du til meg? Den hunden har det utrolig bra hos oss, og vi forguder den tassen der noe helt villt. Jeg skrev dette innlegget for å få tips, ikke til å bli fortalt at jeg ikke respekterer dyr og barn, og at jeg ikke passer ti å ha hund.

Alle hunder er forskjellige, og ja, jeg er førstegangseier og prøver å gjøre ALT riktig, men dessverre funker ikke det alltid og da må man ty til KG eller andre forum for tips. Syntes det er utrolig provoserende at med en gang man skriver et innlegg som mitt så er man plutselig verdens værste hundeier. Ta deg en bolle.

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "vi tar ham selvfølgelig i det med én gang han gjør det?" Hvis han får kjeft eller andre negative konsekvenser kan det øke usikkerheten. Han kan på en måte få rett i at dette er noe å bekymre seg for, og ikke koble "noe er ekkelt" + "jeg knurrer" + "jeg får kjeft" = "ikke knurre", men i stedet tenke "noe er ekkelt" + "jeg knurrer" + "jeg får kjeft" = "det ekle er faktisk farlig og mamma syns også det er ekkelt for da blir hun ubehagelig". Som når en hund bjeffer masse og noen skriker NEI eller FY, så er de jo også med på å "bjeffe".

Prøv med å snu assosiasjonen til det at det kommer folk til noe positivt. Hver gang noen kommer, og før han rekker å knurre, kast noen godbiter på gulvet og si "bra". Kanskje rekker du det idet han løfter hodet fordi han skjønner at det kommer noen. At noen kommer vil da etter hvert bety godbit. Det beste er om han ser mot det han syns er ekkelt, og så sier du BRA og han snur seg mot deg - og så får han godbit. Da lærer han gradvis å varsle deg om at noe er ekkelt (folk kommer) og belønnes for å si ifra. Ikke kjeft og lag et nummer ut av at han knurrer, lag heller et nummer ut av når han lar være. Hvis han rekker å knurre har han kommet for langt over terskelen. Kall ham da bort til deg og avled med noe. En leke, en godbit, et eller annet, kanskje kan du avlede ham med å gjøre noe annet, feks sitte, og belønne for det?

Puberteten er en utfordrende tid med mye skumle greier, så det er mye som må klaffe. Les også "100% porsitiv problemløsning", de har veldig mange gode ideer!

Vi har fått råd om å si "hysj" til han, og rose han med godteri når han blir stille, så det har vi prøvd uten å lykkes dessverre :( 

Men skal absolutt prøve dine tips! Tusen takk utfyllende svar, kan umulig være behagelig for han å føle at han må vokte hele tiden heller stakkar.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det føles sikkert veldig stressende. "Hysj" blir litt i samme gata som "nei", det gir liksom ikke noe informasjon. Men jeg skjønner godt at du tyr til det altså, man blir jo litt desperat. Vi har også hatt suksess med å innarbeide et signal på "det trenger du ikke bry deg om". Som egentlig bare er å vise ham flat hånd. Det gjorde vi da vår var liten og spratt opp for å bli med overalt. Begynte å vise flat hånd hver gang vi forlot rommet, uten å gjøre noe annet. I starten spratt han opp og ble med likevel, men til slutt kobla han at "flat hånd" = de kommer igjen!! Så da slapper han mer av, fordi han vet vi ikke bare går vår vei.

Skal forresten få oss toller selv snart, og er vant til at han vi har av en annen rase er veeeeldig stille, så det blir nok litt overgang!!

• Liker 1
Skrevet

Vært litt desperat ja, og han skjønner at jeg når jeg sier nei så har han gjort noe vi ikke er fornøyde med. Men jeg skal slutte med det ordet nå vet jeg, og definitivt bruke taktikken med flat hånd!! Det var smart! 😀 

Tollere er helt fantastiske, og selvom vi har hørt at det er en vanskelig hund å ha som førstegangshund, så kunne vi ikke vært mer fornøyd. Lydig fra dag én, og en skikkelig kul personlighet. Det eneste "problemet" vi har hatt er faktisk det med voktinga. Utover det så har vi vært veldig heldige😊 Gled deg til toller hvertfall, flottere og smartere hund skal man lete lenge etter😍

Skrevet
34 minutes ago, AnonymBruker said:

Vi har fått råd om å si "hysj" til han, og rose han med godteri når han blir stille, så det har vi prøvd uten å lykkes dessverre :( 

Men skal absolutt prøve dine tips! Tusen takk utfyllende svar, kan umulig være behagelig for han å føle at han må vokte hele tiden heller stakkar.

Det var et utrolig dårlig råd. Det du risikerer da er å få en hund som biter uten forvarsel. Man vil mye heller at hunden knurrer eller bjeffer enn at den holder angsten inni seg, ikke viser noe, og så plutselig biter når det den er redd for kommer for nær!

Finn heller en positiv hundetrener som kan gi råd.

Det er vanskelig å gi råd når man ikke ser situasjonen, så det er best å få en trener inn som kan råde deg til hva du kan gjøre i den bestemte situasjonen. Det jeg selv hadde gjort, er å få noen hunden kjenner til å gå inn den døra mange ganger, og hver gang personen tok i døra og hunden la merke til det, hadde jeg gitt hunden de aller beste godbitene han vet om i en jevn strøm til personen går ut av døra igjen, og så stopp (viktig at døra åpnes først, og ikke godbitene gis først, så døra blir signalet på at han får godbiter, og ikke godbitene blir signalet for at døra åpnes). Neste gang det tar i døra, frem med godbitene og gi dem i en jevn strøm til personen er ute igjen. På denne måten får han både positive assosiasjoner til at det tar i døra og noen kommer inn (man endrer føelelsene fra frykt til forventning), og hunden blir fokusert på deg og ikke personen.
Samtidig må han føle at han er trygg, han må f.ex. ikke ligge mellom deg og døra slik at han føler at han selv må ta seg av besøket.

Du kan også lære inn et "bli" ved å gi godbiter for at han blir liggende. Dette etter han er blitt så rolig og opptatt av deg og godbitene at han klarer å ligge uten at man må si det til han. En kommando er ingenting verdt så lenge de underliggende frykt-følelsene ikke er endret.

Som sagt er det vanskelig å gi råd om hele prosessen når man ikke ser det, men her er noen ting å starte med iallefall.

Kan også anbefale bøkene 100% Positiv Hverdagslydighet og 100% Positiv Problemløsning.

Her er en video på dette problemet fra den postive treneren Emily Larlham: 

Anonymkode: 36d1b...a7b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...