uranus Skrevet 13. oktober 2017 #1 Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Hvordan henger det sammen? Hvorfor støtter dere partier som vil ha mer eller mindre åpne grenser? Disse må bosettes på offentlige midler (altså dine skattepenger), så boligprisene drives opp og det samme gjør skatter og avgifter. Hvordan kan dere stemme frem dette og samtidig klage på konsekvensene? Endret 13. oktober 2017 av uranus 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #2 Skrevet 13. oktober 2017 Hvilke partier er det du mener vil ha "mer eller mindre åpne grenser"? Det finnes ingen partier i norsk politikk i dag (utover Liberalistene og andre ikke-seriøse partier) som ønsker dette, det eneste som taes til orde for er en human behandling av de som er her. Når det gjelder høye boligpriser, er vel dette snarere et resultat av at majoriteten av nordmenn har god råd og en forventning om at alle skal eie sin egen bolig. Faktum er at sammenliknet med resten av verden, er det ikke spesielt dyrt å kjøpe bolig i Norge. Til sist viser jo den sittende regjeringa om igjen og om igjen at det er mulig å gi skattelettelser, det er bare det at man er utelukkende villig til å gi det til de som har mer enn nok penger fra før. Anonymkode: efc5e...2e5 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #3 Skrevet 13. oktober 2017 Jeg støtter ikke noen av høyresidens partier, men det er likevel ikke innvandringen som har mest betydning for boligprisene. Selv om det utgjør en liten komponent i boligprisene, så er den forsvinnende liten i det store og hele. Det er høyresidens fullstendige liberalisering av boligmarkedet som har ført til prisgaloppen vi har hatt i byene de siste tiårene. Anonymkode: 991e0...fa4 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #4 Skrevet 13. oktober 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg støtter ikke noen av høyresidens partier, men det er likevel ikke innvandringen som har mest betydning for boligprisene. Selv om det utgjør en liten komponent i boligprisene, så er den forsvinnende liten i det store og hele. Det er høyresidens fullstendige liberalisering av boligmarkedet som har ført til prisgaloppen vi har hatt i byene de siste tiårene. Anonymkode: 991e0...fa4 Det er like mye MANGEL på liberalisering som har ført til høye boligpriser. Hadde bilprodusentene kunne bygd arealmessig mindre boenheter i høyden uten å måtte ta hensyn til alle slags unødvendige, kostnadsdrivende tekniske krav, kunne boligprisene vært mye lavere. De facto fravær av formuesskatt, fraværende eiendomsskatt, skattefri utleieinntekt i egen bolig og ubegrenset skattefri gevinst av primærbolig har også dratt prisene mye opp (i USA er grensen på 250 000 dollar for skattefri gevinst på primærbolig). Anonymkode: 79539...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #5 Skrevet 13. oktober 2017 1 time siden, uranus skrev: Hvordan henger det sammen? Hvorfor støtter dere partier som vil ha mer eller mindre åpne grenser? Disse må bosettes på offentlige midler (altså dine skattepenger), så boligprisene drives opp og det samme gjør skatter og avgifter. Hvordan kan dere stemme frem dette og samtidig klage på konsekvensene? Enda en ensidig meningspåvirket tråd fra deg? Anonymkode: 4c98f...876 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #6 Skrevet 13. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er like mye MANGEL på liberalisering som har ført til høye boligpriser. Hadde bilprodusentene kunne bygd arealmessig mindre boenheter i høyden uten å måtte ta hensyn til alle slags unødvendige, kostnadsdrivende tekniske krav, kunne boligprisene vært mye lavere. De facto fravær av formuesskatt, fraværende eiendomsskatt, skattefri utleieinntekt i egen bolig og ubegrenset skattefri gevinst av primærbolig har også dratt prisene mye opp (i USA er grensen på 250 000 dollar for skattefri gevinst på primærbolig). Anonymkode: 79539...9f4 Ja, men det understreker jo det jeg skriver; at det langt fra bare er innvandring som er prisdriveren i boligmarkedet. For øvrig tviler jeg på at stor liberalisering fungerer noe særlig, for kjøpekraften er jo omtrent den samme om man liberaliserer kravene til nybygde boliger. Boligutbyggere setter neppe ned prisen særlig så lenge nok folk har råd. Selv i dag ser vi at det er minimale prisforskjeller for ferdige boliger uansett hvem som står som byggherre/utbygger, og vi ser videre at den tekniske verdien på boliger (altså kostnaden for å føre opp byggene) ikke er i nærheten av utsalgspris. Det vil i praksis si at det store mellomlegget mellom byggkostnad og utsalgspris går til avanse til utbygger, så det eneste du oppnår ved å liberalisere kravene til nybygg ytterligere er i så fall ennå større avanse til utbygger. Anonymkode: 991e0...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #7 Skrevet 13. oktober 2017 2 timer siden, uranus skrev: Hvordan henger det sammen? Hvorfor støtter dere partier som vil ha mer eller mindre åpne grenser? Disse må bosettes på offentlige midler (altså dine skattepenger), så boligprisene drives opp og det samme gjør skatter og avgifter. Hvordan kan dere stemme frem dette og samtidig klage på konsekvensene? Flyktninger betaler da egen husleie og skatt, så skjønner ikke helt vinklingen din. Støtter ikke åpne grenser, heller ikke innenfor schengen. Syns ikke at østeuropeere skal få mulighet til å flytte hit og bare begynne å jobbe. Men, syns at flyktninger som kommer hit, skal få mulighet til å jobbe og bidra i samfunnet - og å bli integrert. De må ses på som ressurser. Når vi ser på mennesker som ressurser, vil det bli enklere å inkludere de i arbeidslivet. Anonymkode: b2d9e...f49 1
Gjest Evelynita Skrevet 13. oktober 2017 #8 Skrevet 13. oktober 2017 Øh? Herregud.. Jeg eier ikke egen bolig. Det er ingen menneskerett og ha egen bolig. Men jeg vil si man har en PLIKT (og burde ha empati nok) til å hjelpe mennesker i nød.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #9 Skrevet 13. oktober 2017 3 minutter siden, Evelynita skrev: Øh? Herregud.. Jeg eier ikke egen bolig. Det er ingen menneskerett og ha egen bolig. Men jeg vil si man har en PLIKT (og burde ha empati nok) til å hjelpe mennesker i nød. Nei, men i norsk sammenheng er det en viktig faktor som avgjør hvor godt man står i det økonomisk i et livstidsløp. Når boligen først er nedbetalt står man som regel langt sterkere enn de som ikke eier, noe som bla. er en fordel som pensjonist. Det er et uttalt mål at mange skal eie sin egen bolig i Norge, det har vært et etablert politisk fundament siden etterkrigstiden startet. Og vi ser på godt og vondt mange faktorer som rokker ved det fundamentet i disse dager, egentlig de siste ti-femten årene. Anonymkode: 991e0...fa4
Gjest Evelynita Skrevet 13. oktober 2017 #10 Skrevet 13. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men i norsk sammenheng er det en viktig faktor som avgjør hvor godt man står i det økonomisk i et livstidsløp. Når boligen først er nedbetalt står man som regel langt sterkere enn de som ikke eier, noe som bla. er en fordel som pensjonist. Det er et uttalt mål at mange skal eie sin egen bolig i Norge, det har vært et etablert politisk fundament siden etterkrigstiden startet. Og vi ser på godt og vondt mange faktorer som rokker ved det fundamentet i disse dager, egentlig de siste ti-femten årene. Anonymkode: 991e0...fa4 Vel. I de aller fleste land, selv i Europa er det ikke vanlig å eie bolig. Uavhengig av hva som er standarden, eller hva samfunnet er bygd opp til er jeg fortsatt av det mening at man har plikt til å hjelpe folk i nød. Menneskeliv kan faktisk ikke sammenlignes med å eie bolig!
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #11 Skrevet 13. oktober 2017 9 minutter siden, Evelynita skrev: Vel. I de aller fleste land, selv i Europa er det ikke vanlig å eie bolig. Uavhengig av hva som er standarden, eller hva samfunnet er bygd opp til er jeg fortsatt av det mening at man har plikt til å hjelpe folk i nød. Menneskeliv kan faktisk ikke sammenlignes med å eie bolig! Nei, det er ikke vanlig i resten av Europa, heller ikke resten av verden generelt sett. Men er det noe å trakte etter å legge opp til tilsvarende politikk? Vi ser jo nettopp at forskjellene mellom de som eier og de som leier er ennå større i Europa i et langtidsperspektiv, og jeg syntes ikke det er noe å trakte etter. At man ikke kan hjelpe folk samtidig som man legger opp til at flest mulig kan kjøpe sin egen bolig faller på sin egen urimelighet, for flyktninger som jeg skrev i et tidligere innlegg i tråden ikke en vesentlig prisdriver i boligmarkedet. Anonymkode: 991e0...fa4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #12 Skrevet 13. oktober 2017 56 minutter siden, Evelynita skrev: Vel. I de aller fleste land, selv i Europa er det ikke vanlig å eie bolig. Uavhengig av hva som er standarden, eller hva samfunnet er bygd opp til er jeg fortsatt av det mening at man har plikt til å hjelpe folk i nød. Menneskeliv kan faktisk ikke sammenlignes med å eie bolig! Herregud. I svært mange land er det heller ikke vanlig med skolegang for ungene. Skal vi ofre skolegangen til barna våre for å ta inn enda flere av verdens fattige eller? For en usmakelig og latterlig tankegang du har. Anonymkode: a4c41...2e1 1
pressplay Skrevet 13. oktober 2017 #13 Skrevet 13. oktober 2017 Det er ikke boligmangel i Norge. En medvirkende årsak er at mange eier mer enn boligen de selv bor i. Det finnes eksempler på mennesker som eier 100vis av boliger som de ønsker å spekulere i. Mange eier 10-talls. Dette er et resultat av det åpne boligmarkedet. 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #14 Skrevet 13. oktober 2017 I mitt nabolag stues nyankomne flyktninger inn i små, fuktige, kakerlakkbefengte kommunale leiligheter med gale alkisnaboer uten boevne og sprøyter strødd i fellesarealene. Synes jeg ser etnisk norske førstegangskjøpere stå og grine over at de ikke får kjøpt en av disse. At boligprisene enkelte steder i landet er crazy bananas er en helt annen sak. Anonymkode: 03f48...0d4 13
Gjest Evelynita Skrevet 13. oktober 2017 #15 Skrevet 13. oktober 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud. I svært mange land er det heller ikke vanlig med skolegang for ungene. Skal vi ofre skolegangen til barna våre for å ta inn enda flere av verdens fattige eller? For en usmakelig og latterlig tankegang du har. Anonymkode: a4c41...2e1 Hahaha usmakelig og latterlig? Min kommentar var nå ihvertfall seriøs og ikke personlig da. Og du ser ikke engang forskjell på å eie bolig og skolegang, så jeg vet ikke hvem sin kommentar her som er latterlig jeg!
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #16 Skrevet 13. oktober 2017 Blir litt feil å gi flyktninger skylda for alt. Nei jeg er ikke for fri innvandring. Anonymkode: b5fd4...73c 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #17 Skrevet 13. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Flyktninger betaler da egen husleie og skatt, så skjønner ikke helt vinklingen din. Støtter ikke åpne grenser, heller ikke innenfor schengen. Syns ikke at østeuropeere skal få mulighet til å flytte hit og bare begynne å jobbe. Men, syns at flyktninger som kommer hit, skal få mulighet til å jobbe og bidra i samfunnet - og å bli integrert. De må ses på som ressurser. Når vi ser på mennesker som ressurser, vil det bli enklere å inkludere de i arbeidslivet. Anonymkode: b2d9e...f49 Hadde det ikke vært for mange av østeruropeerne, ville vi hatt mangel på bl.a rengjøringspersonell faktisk! Så disse tar mange av jobbene VI ikke vil ha! Anonymkode: 821a4...691
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #18 Skrevet 13. oktober 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det ikke vært for mange av østeruropeerne, ville vi hatt mangel på bl.a rengjøringspersonell faktisk! Så disse tar mange av jobbene VI ikke vil ha! Anonymkode: 821a4...691 Selvfølgelig ville jobbene blitt fylt opp. De ble det før det var høy innvandring til Norge. Anonymkode: 79539...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #19 Skrevet 13. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det vil i praksis si at det store mellomlegget mellom byggkostnad og utsalgspris går til avanse til utbygger, så det eneste du oppnår ved å liberalisere kravene til nybygg ytterligere er i så fall ennå større avanse til utbygger. Anonymkode: 991e0...fa4 Tomtene koster mye, da. La oss si det er stor forskjell på utsalgspris og tomt+byggekostnader. Du påstår at forskjellene ville vært enda større om byggekostnader hadde vært lavere. Det hadde i så fall betydd at markedet ikke fungerer eller at ulovlig prissamarbeid foregår. Anonymkode: 79539...9f4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #20 Skrevet 13. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg støtter ikke noen av høyresidens partier, men det er likevel ikke innvandringen som har mest betydning for boligprisene. I perioden 2005-2013 (når de rødgrønne regjerte) øke innbyggertallet med over 500.000. Dette skyldes utelukkende innvandring, antall etniske nordmenn gikk tilbake med 4000. Du tror ikke dette skaper press i boligmarkedet? Anonymkode: c2fcf...80a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå