Gå til innhold

Fleksibel (deltids-) jobb hjemmefra

Anbefalte innlegg

Skrevet

... som ikke krever formell kompetanse utover fullført videregående studiespes. linje. Finnes noe sånt? Tenker primært på arbeid over nett - telefonbasert jobb (salg og spørreundersøkelser) går ikke grunnet helse.

Om det så skulle være en helg eller to i måneden, eller et par dager i uka, eller oppgaver med leveringsfrist... men aller helst noe som kan gjentas mot lønn, og ikke bare en engangsjobb.

Er livredd for å bli tvunget ut i en uføresituasjon fordi tilrettelagte arbeidsplasser ikke finnes. NAV har ingen tiltak for meg utover behandlingen jeg allerede er i fordi alt av jobbordninger krever god fysisk/psykisk helse og førerkort. Har heller ikke nettverk som kan ordne noe passende privat.

Dagsformen min er så variabel og uforutsigbar men noe godt må jeg jo kunne gjøre hjemmefra.

Blir veldig takknemlig for forslag.

Anonymkode: 08ac4...2e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koding og programmering.

Skrevet
4 minutes ago, bobleplast_ said:

Koding og programmering.

Tusen takk for forslag. Er dette overkommelig å lære seg uten kurs? TS.

Skrevet

Syntes du matematikk var latterlig enkelt da du gikk på skolen? Er du nøyaktig, strukturert og tålmodig? I så fall kan programmering passe for deg. Men det er omfattende greier, ikke lært på et halvår om du er blank fra før!

Anonymkode: 55bd7...baa

Skrevet
15 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Systemutvikling/programmering er et omfattende fagfelt, så du bør ta en utdannelse i det dersom du ikke har erfaring fra det før. Det er de som har lært seg det på egen hånd også, men da skal man være relativt systematisk og kapabel til å ta logikk og systemforståelse :) 

Anonymkode: 93191...4b8

Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Syntes du matematikk var latterlig enkelt da du gikk på skolen? Er du nøyaktig, strukturert og tålmodig? I så fall kan programmering passe for deg. Men det er omfattende greier, ikke lært på et halvår om du er blank fra før!

Anonymkode: 55bd7...baa

5 minutes ago, Måbarefåsiat... said:

Nei.

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Systemutvikling/programmering er et omfattende fagfelt, så du bør ta en utdannelse i det dersom du ikke har erfaring fra det før. Det er de som har lært seg det på egen hånd også, men da skal man være relativt systematisk og kapabel til å ta logikk og systemforståelse :) 

Tusen takk for utdypende svar. Da får jeg nok slå fra meg akkurat den tanken i første omgang, for matematikk utover det helt grunnleggende er ikke min sterkeste side.

Jeg er strukturert og rimelig flink med språk, men det er kanskje ikke så etterspurt uavhengig av felt uten spisset og relevant kompetanse?

Skrevet

Sønnen min koder og programmerer gjennom opplegget Kidsa koder. Han er 11 og jeg fatter ikke en dritt. OK, så har jeg ikke mate/datahjerne, kanskje du har det. Men det krever om ikke utdannelse, så i hvert fall ordentlig kursing og opplæring. 

Skrevet
21 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Nei.

Joda, hvis en har interesse for det og et minimum av matematisk forståelse. Men man trenger faktisk ikke så mye matte for å programmere i seg selv, det kommer helt an på hva man skal implementere og hvilket fagfelt man er utvikler innen. F. eks. mange CRM systemer i dag, nettsider osv. kan fint lages uten mye bruk av matte, fordi man i stor grad bruker ferdige komponenter og man som regel ikke lager tunge 3-d visualiseringer osv. Det samme med mange av oppgavene innenfor dataintegrasjon mot f. eks. altinn og lignende offentlige systemer, der har man egne utviklere som jobber med integrasjon. Dette er heller ikke spesielt matematisk drevet.

Skal man derimot lage f. eks. tyngre simuleringer av hvordan oljeplattformer oppfører seg i nordsjøen, lage avanserte grafikkmoduler for dataspill, avansert sensorteknologi (hardware) eller lignende så stiller saken seg annerledes. Da må man i mange tilfeller ha omfattende matematisk forståelse, som benyttes som grunnlag for implementasjonen. Det er ikke så lett å simulere bølger som slår mot en oljeplattform dersom man ikke forstår matematikken som er nødvendig for å formulere f. eks. en partiell differensiallikning som så kan implementeres. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har forresten et spørsmål til, er det noen som har opplevd at arbeidsgiver på fysisk arbeidsplass legger til rette for at arbeidstaker kan møte opp når dagsformen tillater det?

Det største problemet mitt er at helsen gjør det vanskelig å bli satt opp på planlagte vakter, men plutselig en dag kan jeg jo føle meg bedre i noen timer og det er i disse timene jeg gjerne skulle ha gjort noe for å få inn litt inntekt. Jeg må prioritere forefallende husarbeid og selvpleie først når jeg er i stand til å gjøre noe, men det blir likevel noen timer ekstra i løpet av en uke og måned som er bortkastet sånn som ting er nå, hvor jeg kan og vil jobbe litt men tilbudet ikke er der.

Jeg regner jo med at svaret er nei, skjønner at arbeidsgivere trenger forutsigbarhet og at bedriftene skal gå rundt, det er bare så frustrerende å ville noe men ikke ha mulighet til det. Føler at jeg blir gjort sykere enn jeg er, for den restarbeidsevnen jeg har får jeg ikke brukt. Jeg tenkte at terskelen kanskje var lavere for å jobbe over nett de samme timene?

Skrevet
4 hours ago, Anonymus Notarius said:

Telefonsalg?

Hei, jeg skulle så gjerne ha klart å gjøre noe slikt men det går ikke på grunn av angstlidelse og uforutsigbar fysisk helse.

Jeg er godt i stand til å konsentrere meg og for eksempel lese og skrive når jeg har en god periode (typisk noen timer sammenhengende), men med en gang jeg må forholde meg til noen på telefon eller ansikt til ansikt så blir det vanskelig for meg (angsten) pluss at jeg aldri vet når jeg føler meg bra nok til å jobbe (fysisk). Så om det finnes en type arbeid man kan gjøre hvor det er litt fleksibelt akkurat når i løpet av en uke det kan gjøres så er det noe jeg vil kunne klare, tror jeg, mens fastbundet tid (å måtte gjøre noe hver tirsdag for eksempel) og å jobbe tett på med andre mennesker blir vanskelig for meg.

Angstlidelsen mottar jeg behandling for, og jeg håper at det blir litt bedre med tiden, men det fysiske kan jeg ikke gjøre så mye med. Dessverre så er tiden i ferd med å løpe ut for meg da jeg allerede er på overtid med AAP uten at noe er avklart. Jeg vil i det lengste unngå uføretrygd men jeg får ikke tid på meg til å bli friskere (det er nok snakk om noen år til med behandling, minst). Å finne noe å gjøre hjemmefra virker som siste utvei for meg akkurat nå. Godt mulig jeg stiller svakere fordi jeg ikke rakk å få noen yrkesspesifikk kompetanse før jeg ble syk, hadde jeg vært oversetter eller hva det skulle være før dette skjedde kunne jeg kanskje lettere ha funnet noe over nett for eksempel.

Men jeg vil prøve å finne noe likevel før jeg gir opp, det kan jo være jeg ikke tenker kreativt nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...