AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #1 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hva kan jeg bruke istedenfor melkeprodukter, hvetemel og sukker? Ønsker helst tips som er vegansk og ikke med kunstige søtningsmidler eller proteinpulver. (Kan bruke ferske egg en sjelden gang.) Og hva slags smøremiddel steker du med? Hvordan lager du dine vafler? Anonymkode: 72c43...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 13. oktober 2017 #2 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hvetemel kan byttes ut med alle slags typer mel egentlig. Havremel er f.eks. veldig godt i vafler (du kan kjøre havregryn i blender i stedet for å kjøpe havremel). Pleier aldri å ha sukker i vaffelrøre. Honning kan kanskje ev. være et alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #3 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hvetemel inneholder gluten, og det er det som får en deig til å holde seg sammen, og ikke falle fra hverandre. Derfor er det vanskelig å lage glutenfritt brød. Egg har også egenskapen til å holde ting sammen. Jeg har aldri fått til å lage vafler uten noe som helst hvetemel, uansett hvor mange egg jeg har brukt. Jeg kjenner ikke til noen andre produkter du kan bruke for å få samme bindingskvaliteten. Men det finnes meltyper du kan blande med hvetemel. Jeg aner ikke hva du kan bruke i stedet for egg. Jeg bruker mye havremel og havremelk (ingen melkeprodukter), og trenger aldri å ha søtning av noe slag oppi røra. Havre er søtt. Anonymkode: f8863...ea3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #4 Del Skrevet 13. oktober 2017 Jeg pleier å lage med havremel (tar bare havregryn i blender), banan, egg og melk/vann, og gjerne litt kanel og kardemomme i røren i tillegg. Det er med egg da, men tviler på at de funker uten egg. Pleier å spise de uten noe på, eventuelt hjemmelaget pesto, brunost etc. Funker også til å lage lapper. Jeg bruker generelt heller aldri sukker i pannekake-/vaffelrøre når jeg lager vanlig med hvetemel. Er ikke noe poeng å ha sukker når man uansett har søtt på når de er ferdigstekt. Anonymkode: a5abd...4d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 13. oktober 2017 #5 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Bruker en blanding av havregryn og mel men det må stå litt og svelle/tykne, bruker mandelmelk, men tenker du kan bruke både soya og rismelk for eksempel.. Å erstatte egg med eddik og bakepulver/natron bør vel gå? (1 ts bakepulver + 1 ss vann + 1 ss eddik = 1 egg) Rådet om å bruke banan i røren er noe vi ofte gjør her hvis vi har brune bananer Da får man også søtsmaken.. Endret 13. oktober 2017 av Carrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #6 Del Skrevet 13. oktober 2017 Komisk å lage vafler uten de tre hovedingrediensen😂 Anonymkode: ed2ad...b21 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #7 Del Skrevet 13. oktober 2017 17 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg pleier å lage med havremel (tar bare havregryn i blender), banan, egg og melk/vann, og gjerne litt kanel og kardemomme i røren i tillegg. Det er med egg da, men tviler på at de funker uten egg. Pleier å spise de uten noe på, eventuelt hjemmelaget pesto, brunost etc. Funker også til å lage lapper. Jeg bruker generelt heller aldri sukker i pannekake-/vaffelrøre når jeg lager vanlig med hvetemel. Er ikke noe poeng å ha sukker når man uansett har søtt på når de er ferdigstekt. Anonymkode: a5abd...4d3 Det må jeg prøve Jeg er så vant med sukker og hvetemel at det kjennes ut som den store omstillingen. Men vekta fyker bare opp av disse ingrediensene, og kroppen får betennelser pga de, så jeg er bare nødt til å endre på dette. Tusen takk for alle svar <3 Anonymkode: 72c43...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #8 Del Skrevet 13. oktober 2017 17 minutes ago, Carrot said: Bruker en blanding av havregryn og mel men det må stå litt og svelle/tykne, bruker mandelmelk, men tenker du kan bruke både soya og rismelk for eksempel.. Å erstatte egg med eddik og bakepulver/natron bør vel gå? (1 ts bakepulver + 1 ss vann + 1 ss eddik = 1 egg) Rådet om å bruke banan i røren er noe vi ofte gjør her hvis vi har brune bananer Da får man også søtsmaken.. Soyamelk uten sukker har jeg faktisk kjøpt men ikke testet ut på vafler. Da får jeg bare forsøke Anonymkode: 72c43...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #9 Del Skrevet 13. oktober 2017 Du finner sikker oppskrift på en veganer-blogg. Melk kan du bytte ut med rismelk, havremelk, soyamelk, etc. Hvetemel kan du bytte ut med havremel (som er glutenfritt). Egg kan du bytte ut med no-egg, et pulver du får kjøpt i ihvertfall større matbutikker. Sukker kan du erstatte med most banan, dadler, eller eplemost. Til smurning kan du bruke plantebaserte oljer, som solsikkeolje, rapsolje, osv. Olivenolje setter for mye smak. Men jeg ville ikke servert sånne vafler til ikke-veganere eller "Normale" folk.. jeg er stygt redd de kommer til å smake ren Tristhet for folk som er vant til vanlige vafler, det er ihvertfall min erfaring med glutenfritt veganeropplegg... Anonymkode: 8b98c...de3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 13. oktober 2017 #10 Del Skrevet 13. oktober 2017 Jeg har laget med rismel i stedet for animalsk melk. Havre og mandel og vann = vegetabilst melk som jeg også bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 15. oktober 2017 #11 Del Skrevet 15. oktober 2017 5dl havregryn 5dl melk (bruk gjerne soya, kokos, mandel istedet..) 2 egg 1ts bakepulver søtning hvis du vil Bland havregryn og melk. La det svelle en times tid (evt over natten om du har tid). Ha blandingen i en blender, ta i egg, bakepulver og evt søtningsmiddel/sukker. Kjør til en glatt røre. Stek i vaffeljern, evt som lapper i stekepanne. fungerer helt utmerket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå