AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #1 Skrevet 13. oktober 2017 Kan man si man er for likestilling når man ikke omtaler seg selv som feminist? Anonymkode: 6fe5a...20a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #2 Skrevet 13. oktober 2017 Ja. Man kan være for like rettigheter, uten å mene at kvinnen har det verre enn mannen i vårt samfunn. Feminismen har heller ikke monopol på å være for likestilling. Anonymkode: 772f0...8e6 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #3 Skrevet 13. oktober 2017 Du kan ikke være en feminist og for likestilling. Så ja, det er bare hvis du ikke er en feminist at du kan være for likestilling. Anonymkode: 6acfc...6a5 3
Tørrfisk Skrevet 13. oktober 2017 #4 Skrevet 13. oktober 2017 Ja, det vil jeg si gå an. Synes det virker ut som de fleste feminister mener kvinner skal ha flere rettigheter enn menn, og er dermed ikke noe bedre enn de de "kjemper mot". 3
Horten Market Skrevet 13. oktober 2017 #5 Skrevet 13. oktober 2017 Spørsmålet er heller om man kan si at man er for likestilling om man omtaler seg selv som feminist. Feminisme står for fordelsbehandling av kvinner, hvordan kan det bli likestilling av det? Se for eksempel på kvotering. I mitt hode er det likestilling på arbeidsmarkedet når kvinner og menn ikke hindres eller blir valgt bort på bakgrunn av sitt kjønn i yrkesvalg og jobbønsker. I dag blir faktisk menn valgt bort både i yrkesvalg og jobbønsker, fordi kvinner skal kvoteres inn. Sett fra denne vinkelen er feminisme et hinder for likestilling. Når det ikke er nok kvinner som kan eller ønsker å delta i bedriftsstyrer, hva skal man gjøre da? Vel, da ansettes den samme kvinnen i mange styrer. Et fåtall kvinner har i dag et stort antall styreverv, såkalte styregrossister, fordi det ikke er nok kvinner tilgjengelig for å oppfylle lovens krav om kvinneandel. Hva slags "likestilling" er det? Feminismen er på helt ville veier. 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #6 Skrevet 13. oktober 2017 Det er som regel fascisme alt sammen uansett. Staten som blander seg inn i ting de ikke har noe å gjøre med. Anonymkode: d4edd...ae6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #7 Skrevet 13. oktober 2017 Så klart! Jeg mener at man er like mye verdt om man er mann eller kvinne og at man så klart skal ha de samme rettighetene osv. Men jeg mener også at det er forskjell på menn og kvinner og at man gjerne har forskjellige roller i forholdet/familien. Jeg liker menn og har respekt for den de er, på godt og vondt. Akkurat som vi kvinner både har positive og negative (stereotypiske) sider ved oss. Nå mener jeg så klart ikke at det ikke finnes kvinner som er mer maskuline enn mange menn og omvendt, men generelt i samfunnet har kvinner mer feminine trekk og menn mer maskuline (snakker ikke om utseende). Anonymkode: 296ae...c8a
Norre Skrevet 13. oktober 2017 #8 Skrevet 13. oktober 2017 Ja, mener jeg. Enig med Horten Market over her. 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #9 Skrevet 13. oktober 2017 Ja, feminisme er en ideologi og de har ikke enerett på likestillingsbegrepet. Anonymkode: 33914...cb2 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #10 Skrevet 13. oktober 2017 Kan man si man er for likestilling når man er feminist, er vel heller spørsmålet? Anonymkode: 4fb63...c7d 2
Ulla Ullsokk Skrevet 13. oktober 2017 #11 Skrevet 13. oktober 2017 Å være feminist er at man synes alle skal ha samme rettigheter og bli behandlet likt, ha lik lønn til samme jobb, uansett kjønn. De som tror feminister er i mot menn må få hodet opp av sanda. 1
Elaine Marley Skrevet 13. oktober 2017 #12 Skrevet 13. oktober 2017 Ja, det kan man selvsagt. Jeg er for likestilling, og kaller meg ikke feminist. 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #13 Skrevet 13. oktober 2017 3 minutes ago, Ulla Ullsokk said: Å være feminist er at man synes alle skal ha samme rettigheter og bli behandlet likt, ha lik lønn til samme jobb, uansett kjønn. De som tror feminister er i mot menn må få hodet opp av sanda. Så å kvotere inn kvinner, men å nekte at menn skal kvoteres inn (Ref. UIB sin søknad om å få kvotere menn inn på psykologistudie) er likestilling i din bok? Anonymkode: 4fb63...c7d 4
bortebra Skrevet 13. oktober 2017 #14 Skrevet 13. oktober 2017 Feminisme er ikke noen ensrettet ideologi. Veldig mange som kaller seg feminister er uenige i mange saker. Jeg kaller meg feminist, men det betyr ikke at jeg går god for alt Kvinnegruppa Ottar o.l sier - langt derifra. Feminisme for meg handler først og fremst om likestilling, og for min del et ønske om å gjøre det lettere å være menneske, at man kan være mann og kvinne på mange ulike måter, og ikke hele tida innskrenker identitet til å handle om det såkalte mannlige og kvinnelige. At far er like viktig som mor. At småjenter skal få ta like mye plass som smågutter. At man skal kunne strikke eller digge fotball uavhengig av hvordan kjønnsorganet ser ut. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #15 Skrevet 13. oktober 2017 2 minutes ago, bortebra said: Feminisme er ikke noen ensrettet ideologi. Veldig mange som kaller seg feminister er uenige i mange saker. Jeg kaller meg feminist, men det betyr ikke at jeg går god for alt Kvinnegruppa Ottar o.l sier - langt derifra. Feminisme for meg handler først og fremst om likestilling, og for min del et ønske om å gjøre det lettere å være menneske, at man kan være mann og kvinne på mange ulike måter, og ikke hele tida innskrenker identitet til å handle om det såkalte mannlige og kvinnelige. At far er like viktig som mor. At småjenter skal få ta like mye plass som smågutter. At man skal kunne strikke eller digge fotball uavhengig av hvordan kjønnsorganet ser ut. Joda. og Nazisme er ikke noen ensrettet ideologi det heller. Jeg er nazist, men støtter homofile og jøders rettigheter Anonymkode: 4fb63...c7d
Ulla Ullsokk Skrevet 13. oktober 2017 #16 Skrevet 13. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så å kvotere inn kvinner, men å nekte at menn skal kvoteres inn (Ref. UIB sin søknad om å få kvotere menn inn på psykologistudie) er likestilling i din bok? Anonymkode: 4fb63...c7d Nei, men at det må til for å få fart på likestillingen. Akkurat som jeg egentlig ikke liker tvunget babyperm for pappaer, men med mindre vi har det, så kommer pappaene aldri til å ta det, fordi det forventes på jobben at de ikke gjør det. Så mulig det må en tvang til i en overgang. Ellers tar ting 200 år. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #17 Skrevet 13. oktober 2017 1 minute ago, Ulla Ullsokk said: Nei, men at det må til for å få fart på likestillingen. Akkurat som jeg egentlig ikke liker tvunget babyperm for pappaer, men med mindre vi har det, så kommer pappaene aldri til å ta det, fordi det forventes på jobben at de ikke gjør det. Så mulig det må en tvang til i en overgang. Ellers tar ting 200 år. Så du mener at det får fart på likestillingen at kvinner skal ha 80% av plassene på psykologstudie og man ikke skal få lov til å kvotere inn mennn der de er underrepresentert da loven bare åpner for å kvotere inn kvinner? Du er en prima feminist ja Anonymkode: 4fb63...c7d 3
bortebra Skrevet 13. oktober 2017 #18 Skrevet 13. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda. og Nazisme er ikke noen ensrettet ideologi det heller. Jeg er nazist, men støtter homofile og jøders rettigheter Anonymkode: 4fb63...c7d Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler om frihet, opparbeidelse av likestilling og rettferdighet for kvinner og menn på grunnlag av likestilling mellom kjønnene. (Wikipedia.) Nasjonalsosialisme, på norsk oftest kalt nazisme[1] (av tysk Nationalsozialismus, kortform Nazismus), er en politisk ideologi eller verdensanskuelse. (Wikipedia.) Ser du forskjellen? 2
Ulla Ullsokk Skrevet 13. oktober 2017 #19 Skrevet 13. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du mener at det får fart på likestillingen at kvinner skal ha 80% av plassene på psykologstudie og man ikke skal få lov til å kvotere inn mennn der de er underrepresentert da loven bare åpner for å kvotere inn kvinner? Anonymkode: 4fb63...c7d Nei, synes ikke det, altså, det der er jo ikke likestilling! Likestilling skal gå begge veier, ikke legge til rette kun for kvinner!!! Kall meg hva du vil, jeg har ingen merkelapp, men jeg er for likestilling.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #20 Skrevet 13. oktober 2017 1 minute ago, bortebra said: Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler om frihet, opparbeidelse av likestilling og rettferdighet for kvinner og menn på grunnlag av likestilling mellom kjønnene. (Wikipedia.) Nasjonalsosialisme, på norsk oftest kalt nazisme[1] (av tysk Nationalsozialismus, kortform Nazismus), er en politisk ideologi eller verdensanskuelse. (Wikipedia.) Ser du forskjellen? Du refererer til Wikipedia og forventer an stående ovasjon da eller? Anonymkode: 4fb63...c7d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå