AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #1 Skrevet 13. oktober 2017 Min samboer har gjort det slutt med meg. Vi har ikke diskutert alt det tekniske. Da vi leide denne leiligheten skrev vi begge under den. Det er ett års kontrakt og går ikke ut før neste august 2018. Med 3 måneders oppsigelsestid. Hvordan blir det for eksempel hvis den ene av oss vil si opp og flytte ut mens den andre vil bo der til kontrakten løper ut? Anonymkode: b5702...189
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #2 Skrevet 13. oktober 2017 Snakk med utleier. Når dere har flyttet inn nylig så er det temmelig lite gjennomtenkt å binde seg for ett år når samboerskapet ikke har holdt lengre enn til første halvdel av oktober. Dere må snakke sammen og finne ut hva dere vil videre. Har han slått opp i affekt eller etter en gjennomtenkt vurdering? Anonymkode: 7d76e...d37 3
Gjest Cocosa Skrevet 13. oktober 2017 #3 Skrevet 13. oktober 2017 Da jeg ble dumpet, fikk jeg hele hans depositum (tre måneder). Dette fordi han likevel har tre måneders oppsigelse, selv om jeg ble boende. Synes det var rettferdig.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #4 Skrevet 13. oktober 2017 54 minutes ago, AnonymBruker said: Snakk med utleier. Når dere har flyttet inn nylig så er det temmelig lite gjennomtenkt å binde seg for ett år når samboerskapet ikke har holdt lengre enn til første halvdel av oktober. Dere må snakke sammen og finne ut hva dere vil videre. Har han slått opp i affekt eller etter en gjennomtenkt vurdering? Anonymkode: 7d76e...d37 49 minutes ago, Cocosa said: Da jeg ble dumpet, fikk jeg hele hans depositum (tre måneder). Dette fordi han likevel har tre måneders oppsigelse, selv om jeg ble boende. Synes det var rettferdig. Jeg vet ikke hvorvidt det var gjennomtenkt, men tror dette er noe han har tenkt gjennom. Det er visst småkrangler i hverdagen han ikke takler mer, som hvem skal ta oppvasken osv. Jeg har riktignok vært veldig naggete, også har jeg ikke gjort mitt beste for at det skal bli bra heller. Da han ville snakke om det unngikk jeg temaet. Vi elsker hverandre fortsatt, det vet jeg. Så hvis jeg bare kan unngå det lenge nok, og i mellomtiden vise at jeg kan bedre og at jeg har forandret meg, vil han kanskje få håpet for oss tilbake. Ellers vil det ikke funke og jeg er en manipulerende, desperat kjerring. Flyttet kjæresten din ut med en gang, Cocosa? Hvorfor ble du dumpet? Anonymkode: b5702...189
Gjest Herr Heftig Skrevet 13. oktober 2017 #5 Skrevet 13. oktober 2017 I verste fall må dere bli boende sammen der ut leieperioden fordi ingen av dere har råd til å betale leia alene.
Gjest Cocosa Skrevet 13. oktober 2017 #6 Skrevet 13. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvorvidt det var gjennomtenkt, men tror dette er noe han har tenkt gjennom. Det er visst småkrangler i hverdagen han ikke takler mer, som hvem skal ta oppvasken osv. Jeg har riktignok vært veldig naggete, også har jeg ikke gjort mitt beste for at det skal bli bra heller. Da han ville snakke om det unngikk jeg temaet. Vi elsker hverandre fortsatt, det vet jeg. Så hvis jeg bare kan unngå det lenge nok, og i mellomtiden vise at jeg kan bedre og at jeg har forandret meg, vil han kanskje få håpet for oss tilbake. Ellers vil det ikke funke og jeg er en manipulerende, desperat kjerring. Flyttet kjæresten din ut med en gang, Cocosa? Hvorfor ble du dumpet? Anonymkode: b5702...189 Ja, han flyttet ut med en gang, men vi hadde ikke bindingstid på kontrakten. Jeg valgte å bli boende, men han betalte sin del i tre måneder med depositum. Han fant seg en annen.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #7 Skrevet 13. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Min samboer har gjort det slutt med meg. Vi har ikke diskutert alt det tekniske. Da vi leide denne leiligheten skrev vi begge under den. Det er ett års kontrakt og går ikke ut før neste august 2018. Med 3 måneders oppsigelsestid. Hvordan blir det for eksempel hvis den ene av oss vil si opp og flytte ut mens den andre vil bo der til kontrakten løper ut? Anonymkode: b5702...189 Har en av dere råd til å bli boende? Kjenner noen som var i samme situasjon, der hun hadde råd til å bli boende, og ønsket det. Dem snakket med utleier, dem "avsluttet" leieforhold, fjernet han fra kontrakten og skrev en ny kontrakt kun i hennes navn. Har dere begge råd, og begge ønsker bli boende i den leiligheten, så må dere nesten bli enig dere i mellom først. Anonymkode: 30bad...262 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #8 Skrevet 13. oktober 2017 47 minutes ago, Herr Heftig said: I verste fall må dere bli boende sammen der ut leieperioden fordi ingen av dere har råd til å betale leia alene. Okei, du er en mann, og jeg er desperat, og dette er anonymt. Så jeg spør i vei. Er det en mulighet for at man endrer mening når man har bestemt seg for at hverdagen ikke er bra nok? 38 minutes ago, Cocosa said: Ja, han flyttet ut med en gang, men vi hadde ikke bindingstid på kontrakten. Jeg valgte å bli boende, men han betalte sin del i tre måneder med depositum. Han fant seg en annen. Hjertet mitt verker for deg. Håper du har kommet deg litt over det. Man skulle ikke trodd, men et brudd i forholdet, spesielt når man deler så mye, er virkelig ødeleggende. Hvis det hender at han etterlater depositumet så jeg har råd til å bo her ekstra 3 måneder, vet jeg ikke om jeg klarer når det er minner av ham overalt. Hvordan kom du deg over bruddet? Fant du det ut, eller fortalte ham det? Kom det som et sjokk, hadde dere det fint, eller var det ´´allerede et tapt forhold´´? 12 minutes ago, AnonymBruker said: Har en av dere råd til å bli boende? Kjenner noen som var i samme situasjon, der hun hadde råd til å bli boende, og ønsket det. Dem snakket med utleier, dem "avsluttet" leieforhold, fjernet han fra kontrakten og skrev en ny kontrakt kun i hennes navn. Har dere begge råd, og begge ønsker bli boende i den leiligheten, så må dere nesten bli enig dere i mellom først. Anonymkode: 30bad...262 Vi er begge studenter (som også er grunnen for at vi tenkte vi kunne bo sammen), så veldig god råd har vi ikke da ingen av oss jobber. Husleien er på 9000, og vi får kun 8000 av lånekassa. Så da må jo en av oss finne seg en jobb, den ser jeg. Men har samboeren min rett til å bare si seg opp fra leiligheten når det er VI som leide det sammen? Er egentlig spørsmålet mitt. Jeg er redd jeg kommer til å ville å bo sammen, til vi finner ut av ting, mens han kommer til å ville å flytte ut med det samme. Anonymkode: b5702...189
Gjest Cocosa Skrevet 13. oktober 2017 #9 Skrevet 13. oktober 2017 Jeg venter barn med en annen mann, så ja, bruddet har jeg kommet over for lengst.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #10 Skrevet 13. oktober 2017 Så lenge dere begge står i kontrakten, så er dere begge å betrakte som leietakere og har ansvar for utleieavtalen som er inngått. Det innebærer at begge er økonomisk ansvarlig for kontrakten - at husleien blir betalt, og evt. betaling for eventuelle skader utover normal slitasje. Det blir fort dyrt for en å bo der, og jeg syntes ikke den som ønsker å bo der kan forvente at parten som ønsker å flytte ut skal betale den gjenboende for å fortsatt bo der, siden jeg generelt ikke syntes det er rettferdig at man skal betale personlige kostnader for eksen. Det ryddigste og mest rettferdige er at den som ønsker å bo der inngår ny leieavtale med utleier, da med kun sitt navn i kontrakten, mens den andre betaler sin halvpart av leien i oppsigelsestiden av eksisterende leieforhold, som h*n uansett måtte ha betalt dersom h*n bodde alene og ønsket å flytte, for deretter å flytte ut etter oppsigelsestid. Anonymkode: c5abd...ef9 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 13. oktober 2017 #11 Skrevet 13. oktober 2017 33 minutes ago, AnonymBruker said: Okei, du er en mann, og jeg er desperat, og dette er anonymt. Så jeg spør i vei. Er det en mulighet for at man endrer mening når man har bestemt seg for at hverdagen ikke er bra nok? Hjertet mitt verker for deg. Håper du har kommet deg litt over det. Man skulle ikke trodd, men et brudd i forholdet, spesielt når man deler så mye, er virkelig ødeleggende. Hvis det hender at han etterlater depositumet så jeg har råd til å bo her ekstra 3 måneder, vet jeg ikke om jeg klarer når det er minner av ham overalt. Hvordan kom du deg over bruddet? Fant du det ut, eller fortalte ham det? Kom det som et sjokk, hadde dere det fint, eller var det ´´allerede et tapt forhold´´? Vi er begge studenter (som også er grunnen for at vi tenkte vi kunne bo sammen), så veldig god råd har vi ikke da ingen av oss jobber. Husleien er på 9000, og vi får kun 8000 av lånekassa. Så da må jo en av oss finne seg en jobb, den ser jeg. Men har samboeren min rett til å bare si seg opp fra leiligheten når det er VI som leide det sammen? Er egentlig spørsmålet mitt. Jeg er redd jeg kommer til å ville å bo sammen, til vi finner ut av ting, mens han kommer til å ville å flytte ut med det samme. Anonymkode: b5702...189 Det er selvsagt mulig at han endrer mening. Når det gjelder hvem som må bli boende synes jeg det mest rimelige er at den som slår opp blir sittende med den dyre leieavtalen, mens den som blir slått opp med kan flytte fritt av sted.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #12 Skrevet 13. oktober 2017 5 minutter siden, Herr Heftig skrev: Det er selvsagt mulig at han endrer mening. Når det gjelder hvem som må bli boende synes jeg det mest rimelige er at den som slår opp blir sittende med den dyre leieavtalen, mens den som blir slått opp med kan flytte fritt av sted. Why, hvis jeg kan spørre om det. Selv om den ene slår opp, så er det gjerne slik at ingen er helt uskyldige for at bruddet kommer. It takes two to tango, og det at den ene slår opp betyr ikke at den andre har vært helt fornøyd heller. Ofte handler det bare om hvem som slår opp først, og jeg syntes det mest retteferdige er at de begge sier opp leieavtalen og at den som ønsker å fortsette å bo der tegner en ny med utleier hvis h*n har råd. Så kan de begge bo der tre måneder, eventuelt så kan en eller begge flytte ut, men da med å fortsatt betale sin andel av leien ut oppsigelsestiden. Anonymkode: c5abd...ef9
Gjest Herr Heftig Skrevet 13. oktober 2017 #13 Skrevet 13. oktober 2017 (endret) 10 minutes ago, AnonymBruker said: Why, hvis jeg kan spørre om det. Selv om den ene slår opp, så er det gjerne slik at ingen er helt uskyldige for at bruddet kommer. It takes two to tango, og det at den ene slår opp betyr ikke at den andre har vært helt fornøyd heller. Ofte handler det bare om hvem som slår opp først, og jeg syntes det mest retteferdige er at de begge sier opp leieavtalen og at den som ønsker å fortsette å bo der tegner en ny med utleier hvis h*n har råd. Så kan de begge bo der tre måneder, eventuelt så kan en eller begge flytte ut, men da med å fortsatt betale sin andel av leien ut oppsigelsestiden. Anonymkode: c5abd...ef9 Hva hvis begge ønsker å flytte ut. Slik som i dette tilfellet. Og man likevel må betale til leie til utleier. Edit: Begrunnelsen du spør om er at TS og typen hadde en muntlig avtale om å være kjærester/samboere, og den har nå blitt brutt av typen. Endret 13. oktober 2017 av Herr Heftig
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #14 Skrevet 13. oktober 2017 4 minutter siden, Herr Heftig skrev: Hva hvis begge ønsker å flytte ut. Slik som i dette tilfellet. Og man likevel må betale til leie til utleier. Edit: Begrunnelsen du spør om er at TS og typen hadde en muntlig avtale om å være kjærester/samboere, og den har nå blitt brutt av typen. Hvis begge ønsker å flytte ut før oppsigelsestiden, så står begge naturlig nok ansvarlig for å betale leie ut oppsigelsestiden selv om de i praksis ikke bor der lenger. Med mindre man får avtalt med utleier at noen andre man vet om flytter inn umiddelbart. Jeg syntes ikke dette er spesielt urimelig, for det hadde fungert på nøyaktig samme måte hvis de hadde bodd hver for seg og flyttet ut fra sine respektive boliger før oppsigelsestidens utløp (Dvs. de måtte ha betalt leie i hele oppsigelsestiden for sine respektive leieboliger). Ja, men de har begge inngått en økonomisk forpliktelse, uavhengig av om de er kjærester eller ei. Og den må man stå for, selv om det selvfølelig er kjipt å kanskje være tvunget til å fortsette å bo sammen i tre måneder når man kanskje ikke tåler trynet på hverandre. Men sånn er det å bli voksen og være i et etablert parforhold, det må vi alle forholde oss til at kan skje. Anonymkode: c5abd...ef9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #15 Skrevet 13. oktober 2017 Begge er ansvalige, så dere kan begge bli boende og betale halvparten hver. Bli enige om dette, og skriv en kjapp kontrakt på det. Så: Start å vær casual, ikke vis følelser mot han, ikke kos, ikke sex, ikke flørting. Bare vær helt monotom. Dra ut på byen med venninner, og bli sent ute, ikke si hvor du er. Virk lykkelig uten han. Han kommer til å bli sjalu og angre (hvis han fortsatt elsker deg) Anonymkode: 43924...efd 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 13. oktober 2017 #16 Skrevet 13. oktober 2017 37 minutes ago, AnonymBruker said: Hvis begge ønsker å flytte ut før oppsigelsestiden, så står begge naturlig nok ansvarlig for å betale leie ut oppsigelsestiden selv om de i praksis ikke bor der lenger. Med mindre man får avtalt med utleier at noen andre man vet om flytter inn umiddelbart. Jeg syntes ikke dette er spesielt urimelig, for det hadde fungert på nøyaktig samme måte hvis de hadde bodd hver for seg og flyttet ut fra sine respektive boliger før oppsigelsestidens utløp (Dvs. de måtte ha betalt leie i hele oppsigelsestiden for sine respektive leieboliger). Ja, men de har begge inngått en økonomisk forpliktelse, uavhengig av om de er kjærester eller ei. Og den må man stå for, selv om det selvfølelig er kjipt å kanskje være tvunget til å fortsette å bo sammen i tre måneder når man kanskje ikke tåler trynet på hverandre. Men sånn er det å bli voksen og være i et etablert parforhold, det må vi alle forholde oss til at kan skje. Anonymkode: c5abd...ef9 Dette inlegget er jeg helt enig i.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #17 Skrevet 13. oktober 2017 7 minutes ago, AnonymBruker said: Begge er ansvalige, så dere kan begge bli boende og betale halvparten hver. Bli enige om dette, og skriv en kjapp kontrakt på det. Så: Start å vær casual, ikke vis følelser mot han, ikke kos, ikke sex, ikke flørting. Bare vær helt monotom. Dra ut på byen med venninner, og bli sent ute, ikke si hvor du er. Virk lykkelig uten han. Han kommer til å bli sjalu og angre (hvis han fortsatt elsker deg) Anonymkode: 43924...efd Tja, jeg vet ikke. Det virker ikke helt som meg. Det er jo på en måte manipulerende, og det er jo nettopp slikt oppførsel jeg vil gi avkall på. Jeg har fortalt ham hvor jeg står. Jeg har også fortalt alt jeg vil ha en pause, istedenfor et totalt brudd. Vil ikke lenger love ham at jeg skal forandre meg eller gjøre ditten og datten. Nå vil jeg at han skal SE at jeg faktisk gjør det. Jeg vil at han skal se at jeg over natten kan bli ryddig, ansvarsfull, og slutter å nagge på ham konstant. Men jeg skal nok ikke være klengete, som du sier. Skal bare være bli og positiv, og ikke ha min normale, negative holdning til alt - som jo er grunnen for hvorfor han har dårlige tanker om forholdet vårt. Det hjelper ikke å gjøre ham sjalu, det vil jeg ikke heller! Jeg vil bare vise ham at det ER mulig å forandre seg, og det ER mulig at jeg blir den jenta jeg egentlig ville og lovet ham å være. Ikke en selvopptatt drittkjerring. Anonymkode: b5702...189 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #18 Skrevet 15. oktober 2017 On 13.10.2017 at 2:17 PM, Cocosa said: Jeg venter barn med en annen mann, så ja, bruddet har jeg kommet over for lengst. Det gledet meg å høre! Anonymkode: b5702...189
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #19 Skrevet 15. oktober 2017 Begge betaler likt ut oppsigelsestiden (3 mnd) , og om en vil beholde leiligheten og ikke si den opp, så får den betale for resten av tiden. Vanligvis så sier man opp en leilighet og flytter til hvert sitt sted, om ikke den ene har råd til å betale husleien i nåværende bolig alene. Eventuelt kan man også gjøre det slik : På 13.10.2017 den 12.02, Cocosa skrev: Da jeg ble dumpet, fikk jeg hele hans depositum (tre måneder). Dette fordi han likevel har tre måneders oppsigelse, selv om jeg ble boende. Synes det var rettferdig. Anonymkode: 7ebba...82e 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #20 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg sier jo ikke at JEG er manipulerende. Jeg er jo klar over at det jeg tenker er en ønskesituasjon som mest sannsynligvis ikke vil skje, og at DET ville vært manipulerende. Det er en helt vanlig tanke, følelse, håp og ha når man ble dumpet for noen få dager siden. Det er jo noe inni meg som føler at noe ikke stemmer når han kun for 1 uke siden sa han elsket meg. Jeg har jo heller ikke skrevet så utrolig mange detaljer om forholdet, så hvorfor antar du han dumper meg fordi jeg er manipulerende. Vi skal jo begge flytte ut etterhvert, og jeg tvinger jo ikke ham til å bo med meg... det er noe han selv er enig i at det kan fungere. Jeg lurte simpelt på hvordan det ville vært hvis han for eksempel ville flytte ut umiddelbart mens jeg fortsatt ønsket å bo der til vi MÅTTE. Og da begynner jeg jo selvfølgelig med ønksetenking som "hva hvis han forelsker seg tilbake i denne prosessen", samtidig som jeg innerst inne vet det ikke vil skje. Anonymkode: b5702...189
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå