Gå til innhold

Lengst ansiennitet og har lavest lønn etter lønnsjustering - er dette greit?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sinnet koker og tårene triller. Finnes det noen jurister eller andre erfarne der ute som kan gi råd? 

Jeg har nå jobbet i en ideell organsisasjon siden 2014 og har hatt en progresjon i stillingsutvikling. Har siden dag én hatt fast kontrakt men da deltid og siden 2015 jobbet fulltid. Lang historie kort; vi fikk nye ansatte (samme stilling som meg) i våres som ble servert en lønn som er flere titusener høyere i årslønn. Altså denne lønnen forhandlet de ikke om, den ble gitt som oppstartslønn. Der og da holdt jeg munn da jeg viste at lønnsforhandlingene skulle starte i september. 

Jeg har jobbet lenger, hardere og mer komplekst enn de andre. Dette er noe som kan fremlegges ved resultater, altså ikke bare synsing. Dette ble lagt frem til seksjonsleder som videreførte dette opp i systemet. Jeg fikk lønnsøkning, men er fortsatt dårligst betalt i seksjonen! Jeg har full tillit til min nærmeste leder og seksjonsleder, men det har stoppet videre i systemet "pga prinsippene og omstilling". Grunnen som ble gitt til at jeg ikke ble justert over eller opp til de andre i lønnsnivå var fordi man kan sette tilnærmest hva som helst i nye lønner men har begrensinger hva man kan justere på eksisterende lønner. WTF? 

Bestevenninnen min påpekte at det hadde lønt seg for meg å si opp stillingen og søke på nytt for å få den nye oppstartslønnen. Hvor nedverdigende er ikke dette? Eller er det bare jeg som er hårsår nå? Vil de ha meg ut? Det er ikke det inntrykket jeg får fra mine nærmeste ledere...

Det hører også med til historien at jeg ikke er fagforent akkurat nå. Ja, det er helt høl i hode! I know...  Men var ikke fornøyd med den forrige og har lenge sett etter en ny og vurdert ulike alternativer. I tillegg til en god dose prokrastinering. 

Det ble litt langt allikevel.. Håper det er noen der ute som har noe erfaring med dette og kan gi noen tips og råd. 

Takk for all hjelp som kan gis,

Frøken MTV

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de annen (lengre) relevant arbeidserfaring eller utdannelse enn deg? Har du bedt om mer lønn underveis mens du har vært ansatt? Er arbeidsmarkedet annerledes nå enn da du ble tilsatt? 

Få et jobbtilbud fra en annen arbeidsgiver og bruk det til å forhandle lønn der du er.

Anonymkode: 85875...03a

• Liker 1
Skrevet

Man lønnes jo også ut fra tidlige utdannelse og erfaring som organisasjonen trenger, ikke bar ansiennitet i den ene organisasjonen. Du skriver ingenting her om egen eller andres utdannelse eller erfaring, og det er dermed vanskelig å vurdere. Jeg begynner i ny jobb i januar, og får da høyere lønn enn andre som har jobbet der lenger, nettopp pga økt utdannelse og lengre erfaring, samt en del annen kompetanse som etterspørres. Hvis du f.rks har bachelor eller to urelevante grunnfag fra universitetet, men de som ansetts har master eller tilleggsutdannelse utover bachelor, så er det klart det gir økt lønn ifht deg. 

Du kan gjerne si opp stillingen din, men det er ingen garanti for at de ansetter deg på nytt. Hvis organisasjonen er i en omstilling kan det være de ser etter annen kompetanse i den stillingen når muligheten likevel er det for å endre stillingsbeskrivelse og krav, og da er det ikke sikkert du når opp. I dagens arbeidsmarked er det en dårlig ide å si opp en stilling uten å ha noe annet å gå til, i alle fall bare for å forsøke å presse på lønn. Å ikke være fagorganisert er visst vanlig på kg, det erk komplett idioti å melde seg ut av en fagforening utn samtidig å melde seg inn i en annen. Når har du fått den dyrkjøpte erfarigen til en annen gang, så meld deg inn i dag. 

Anonymkode: 504fc...696

Skrevet

For det første: dette er ikke ulovlig på noen måte, det er ingen regel i privat sektor om at man skal følge en eller annen rangordning for lønninger. Jurist og fagforening er irrelevante her, med mindre du er ute etter tips til lønsforhandlinger. For det andre: her har du dessverre selv sovet i timen. Arbeidsgiver vil stort sett alltid prøve å lønne så lavt som mulig, og den som ikke selv passer på å få det han/hun er verdt, havner bakpå. Det reflekterer som oftest ikke at man er utilfreds med jobben du gjør eller vil ha deg ut, men at posen penger er begrenset, og at de som roper høyest får mest. Nå har du sittet pent i ro og trodd at snille piker får belønning, nå vet du at det ikke er slik. Det er nyttig kunnskap, for slik er det overalt. 

Hva du kan gjøre: kommuniser i klare ord til din sjef at du er misfornøyd med lønnsnivået ditt, pek på konkrete resultater og arbeid du har utført og be vedkommende om å forklare lønnsforskjellen du observerer med utgangpunkt i prestasjoner. Det kan de sannsynligvis ikke gjøre, men det er uansett bare en formalitet for å sikre at de senere ikke kan argumentere mot deg på den måten, og dessuten gir du dem en formell mulighet til å gjøre noe med lønnen din. Med mindre du er villig til å være den lavest lønnede, ser du deg så om etter en ny jobb. Når du evt har et tilbud, fremlegger du det for sjefen og spør om de vil matche lønnen for at du skal bli. Det er helt vanlig å bytte jobb fordi man sitter fast lønnsmessig, og det er helt vanlig å bruke jobbtilbud til å presse opp lønnen sin. Det fungerer selvsagt bare hvis du reelt er villig til å slutte hvis du får nei til lønnsøkning,  så det må du gjøre opp med deg selv på forhånd. Det er veldig vanskelig å komme ut av et lønnsspor når man er i stillingen, så det kan godt være at løsningen ender med å være ny jobb.

Lønn er hverken rettferdig eller personlig, så du må legge fra deg de tankene. Akkurat nå ligger du lavest fordi du er den som tillater at de gir deg lavest lønn. De andre har jo forhandlet lønn enten direkte eller indirekte når de fikk jobben, siden man bare kan si nei til et jobbtilbud man ikke er fornøyd med. Hvis du blir den som roper høyest og som gjør det helt klart for ledelsen at du er villig til å forlate skuta hvis ting ikke endrer seg, tør jeg nesten garantere deg at du sitter med mye høyere lønn om et år, enten det er i din nåværende stilling eller en annen.

Anonymkode: 52abc...46e

• Liker 1
Skrevet

Dette er vanlig. Jeg jobber i offentlig sektor. Det er trang økonomi, og man får ikke ofte noen stor lønnsforhøyelse akkurat. Men nyansatte kommer jo med lønnskrav, og de kan være høyere enn hva vi gamle travere har. Det er sånn at hvis du vil ha et lønnshopp, må du egentlig bytte arbeidsgiver...

Anonymkode: 4f34f...35a

• Liker 2
Skrevet

Se deg om etter ny jobb og krev mer.

Anonymkode: 2eb96...6cb

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vanlig. Jeg jobber i offentlig sektor. Det er trang økonomi, og man får ikke ofte noen stor lønnsforhøyelse akkurat. Men nyansatte kommer jo med lønnskrav, og de kan være høyere enn hva vi gamle travere har. Det er sånn at hvis du vil ha et lønnshopp, må du egentlig bytte arbeidsgiver...

Anonymkode: 4f34f...35a

Jeg opplever det samme som statsansatt. Jeg har 9 års ansiennitet (og et godt samarbeid med kollegaer og ledelse). Jeg har lært opp en nyansatt kollega i samme type stilling som meg, men med noen færre oppgaver og mindre ansvar. Denne kollegaen ble ansatt på samme lønnstrinn som meg, og fikk lønnsforhøyelse når ansettelsen gikk fra midlertidig til fast. 

Jeg vet at sjefen har planer om å bruke dette som "brekkstang" for lønnsnivået til oss andre på avdelingen ved anledning, men det svir litt likevel. (Og kollegaen jeg lærte opp er en superkollega som er en drøm å jobbe med, det hjelper også. :) )

Anonymkode: 03805...8b6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...