Gå til innhold

Ned i vekt "før noe" .....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal man ned i vekt før noe, egentlig? 

Folk skal ned i vekt "før sommeren" - "før bryllupet til en venninnen" - "før klassegjenforeningen" eller "før jul".....  

Anonymkode: 9198e...0dd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen gidder ikke å slanke seg hele året. Det er alt for tungt. Er ikke bare bare å bli kvitt fettet. 

Anonymkode: 11617...de7

Skrevet

Jeg blir med på trenden og vinkler det litt makabert, men overkommelig: "Vi som skal ned femti kilo etter vår død". 

Anonymkode: 1223a...7a1

Skrevet

Det er nok fordi det gir motivasjon, det er noe man da ser fram til.

Anonymkode: 2793f...1c4

• Liker 1
Skrevet

Er ikke det konsistent med målsettingsteori (motivasjonsteori) da?

• Spesifikke mål er bedre enn generelle ("3 kg ned før jul" er et bedre mål enn "skal slanke meg").
  • En god målsettning er utfordrende, men ikke uoppnåelige. Hvis man skal mye ned i vekt, f.eks. 20 kg så føles nok det ganske uoppnåelig. Da er det bedre å dele det opp i delmål som føles overkommelige, 3 kg før jul, så 3 til før påske o.s.v. 
  • Indre vs. ytre motivasjon er vel også et aspekt. Hvis man ikke er så indre motivert, men trenger å legge inn en "premie" for ekstra motivasjon, så må det fremgå tydelig hvorvidt man har nådd målet. Da må man ha mer spesifikke mål enn et generet "gå ned i vekt".

Jeg regner med at HI sikter til føljetongen av "Vi som skal ned i vekt før...." her på kg. Jeg personlig er med der i høst, fordi jeg har noen gravidkilo igjen, og gjerne vil komme meg inn i klærne mine igjen før permisjonen er over. Det er av rent overfladiske og økonomiske (dyrt med ny jobbgarderobe) grunner, ikke helsemessige. Dermed er det tynt med indre motivasjon. Av en eller annen merkelig grunn så føles det også mer forpliktende idet man har meldt seg inn i en av trådene her. 

• Liker 7
Gjest Coolaid
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen gidder ikke å slanke seg hele året. Det er alt for tungt. Er ikke bare bare å bli kvitt fettet. 

Anonymkode: 11617...de7

Er det ikke derfor man skal endre livsstilen? 

Skrevet
1 time siden, kanelsnurr skrev:

Er ikke det konsistent med målsettingsteori (motivasjonsteori) da?

• Spesifikke mål er bedre enn generelle ("3 kg ned før jul" er et bedre mål enn "skal slanke meg").
  • En god målsettning er utfordrende, men ikke uoppnåelige. Hvis man skal mye ned i vekt, f.eks. 20 kg så føles nok det ganske uoppnåelig. Da er det bedre å dele det opp i delmål som føles overkommelige, 3 kg før jul, så 3 til før påske o.s.v. 
  • Indre vs. ytre motivasjon er vel også et aspekt. Hvis man ikke er så indre motivert, men trenger å legge inn en "premie" for ekstra motivasjon, så må det fremgå tydelig hvorvidt man har nådd målet. Da må man ha mer spesifikke mål enn et generet "gå ned i vekt".

Jeg regner med at HI sikter til føljetongen av "Vi som skal ned i vekt før...." her på kg. Jeg personlig er med der i høst, fordi jeg har noen gravidkilo igjen, og gjerne vil komme meg inn i klærne mine igjen før permisjonen er over. Det er av rent overfladiske og økonomiske (dyrt med ny jobbgarderobe) grunner, ikke helsemessige. Dermed er det tynt med indre motivasjon. Av en eller annen merkelig grunn så føles det også mer forpliktende idet man har meldt seg inn i en av trådene her. 

Dette. Og for min del er det kun for moro skyld som en del av et langvarig "prosjekt". Det er ikke viktig om jeg går ned disse kiloene akkurat til jul (Eller et annet tidspunkt), men ha noen mål, og nå dem selvfølgelig, er rett og slett morsomt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...