Gå til innhold

Hvordan gi datteren min mer selvtillit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som snart er 15 år. Som barn var hun smilende blid og verdens tryggeste. Etter hun begynte på ungdomsskolen har selvtilliten sakte men sikkert smuldret vekk. Det er et enormt utseendepress på skolen hennes, mulig det er slik for hele generasjonen. 

Jeg synes datteren min er vakker og jeg får høre det fra andre også. Hun synes selv hun er kjempestygg. Det kom noen stygge meldinger til henne for et par uker siden som to av jentene på skolen sto bak (dette har jeg, foreldrene deres og skolen tatt tak i) og det er tydelig at det de skrev har satt sine spor.

Datteren min er høyere enn de fleste og dette ble brukt mot henne. Det ble også skrevet stygge ting om kroppen hennes. I går knakk hun sammen over at den ene buksen hennes ikke passet henne lenger. Da fikk jeg mer klarhet i kompleksets kjerne og det er meg. Hun har fått høre av andre ungdommer at det er synd hun ikke er like fin som moren sin. Og at de har lurt på om hun er datteren min, fordi vi ligner ikke. Andre ungdommer har sammenlignet henne med meg for å såre henne. Jeg er ikke noen særskilt skjønnhet, men der hun er høy og litt kraftig, så er jeg liten og spinkel. Jeg ble satt ut over at noen kan si slike ting og jeg trøstet henne så godt jeg kunne. 

Hvordan kan jeg best hjelpe henne å akseptere seg selv og få bedre selvtillit? 

Anonymkode: 699c3...878

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en kvinnelig lærer hun har god tillit til som dere kan prate med? For å få støtte og råd fra noen utenfra. Hva med helsesøster på skolen? Det er vanskelig for meg som ikke selv har en datter å gi råd. Det er vondt å ha det sånn. Jeg har selv vært mye utenfor jentemiljøet i ungdomsskoleårene. Ønsker dere lykke til :klem:

Anonymkode: 953f1...ac2

Skrevet

Kan være at hun har godt av å få snakket med helsesøsteren en periode?

Som foreldre kan dere bare fortsette å støtte henne og gjøre tiltak hvis det skjer episoder.

Anonymkode: 3c298...a26

Skrevet

Dette er desverre et ganske vanlig problem i skolemiljøet og dagens samfunn generelt. Er utrolig mye press på å skulle være "perfekt". Etter min erfaring går det som regel over etter hvert som man blir eldre og så fort man aksepterer at man er som man er og ikke tar dette presset om å være perfekt seriøst, men noen ganger trengs det litt hjelp for å komme til et punkt hvor man klarer å være fornøyd med seg selv og ikke bry seg om hva andre kan si eller mene.

Er vanskelig å gi råd uten å vite mer om hvordan datteren din er som person. Jeg anbefaler å kontakte helsesøster eller eventuelt psykolog så dette blir tatt tak i før det setter varige spor hos datteren din og det blir enda vanskeligere for henne å bli kvitt disse irrasjonelle kompleksene.

• Liker 2
Skrevet

Det er et ekstremt utseendepress for ungdommen i dag. Jeg er livredd for å få en datter, og er glad jeg ikke vokser opp nå. 

Jeg har ingen trylleformel til deg, men når jeg gikk på skolen og fikk dårlig selvtillitt pga utseende så hadde det veldig mye med at jeg hjemme også ble underkuet og rakket ned på. Prøvde jeg å pynte meg fikk jeg høre hvor horete jeg så ut og prøvde jeg å lære meg å ordne håret fikk jeg kjeft for at jeg stod på badet og tulla hele ettermiddagen. 
Jeg mener ikke at man som foreldre skal kjøpe merkeklær og lip injections til barna sine, men å ta de med på handletur og spørre hva DE syntes er fint, og ikke bare prakke på de klær man selv syntes er praktiske mener jeg er viktig. Og å snakke om gode kvaliteter og egenskaper mennesker kan ha som betyr mye, både når det gjelder henne selv og andre. Si heller at "Torild var innom  i dag, hun er så utrolig flink til å bake! Det er det mange menn som ville smeltet! Barna hennes er heldige som får så variert mat" i stedet for at "Torild var innom i dag, hun så bra og flott ut".  Og gi din datter ofte komplimenter for hennes egenskaper som ikke er utseendebasert. 

Anonymkode: aec4f...009

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...