AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #1 Skrevet 13. oktober 2017 Jeg tjener nå likt BF. Var student og hadde OS tidligere. Vi har bidrag gjennom nav. Endrer bidraget seg automatisk neste år da eller nå far gi beskjed for at det skal endres? Jeg sender ikke inn noe ny utregning Anonymkode: ecc21...4eb
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #2 Skrevet 13. oktober 2017 Nav finner ut av det nå eller senere. Finner de det ut senere, så må du tilbake betale det bf har betalt for mye. Du høres ikke så smart ut. Anonymkode: 78231...7cb 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #3 Skrevet 13. oktober 2017 Du er pliktig til å informere når din inntekt endrer seg. Bidrag endrer seg ikke automatisk, annet enn den årlige justeringen. Nav innhenter ikke dine inntektsopplysninger uoppfordret. Mye mulig bf da vil sende inn for ny utregning så snart han finner ut at du faktisk er jo jobb og har økt inntekten din. Siden du ikke fikser dette selv, kan du gjøre at samarbeidet mellom dere vil forringes da du ikke selv tar initativ til endring pga DIN inntekt. Lykke til videre, husk at dere skal samarbeide om barnet i mange år! Anonymkode: b6512...07e 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #4 Skrevet 13. oktober 2017 Bidraget er latterlig lavt uansett. 7000 for 3 barn. Han vet jeg har begynt å jobbe så antar han fikser dette selv i tilfelle Anonymkode: ecc21...4eb
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #5 Skrevet 14. oktober 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Bidraget er latterlig lavt uansett. 7000 for 3 barn. Han vet jeg har begynt å jobbe så antar han fikser dette selv i tilfelle Anonymkode: ecc21...4eb Det er som nevnt over din plikt å informere om endringer som gjelder deg, ikke faren som skal måtte følge opp dette. Anonymkode: 92e36...690 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #6 Skrevet 14. oktober 2017 Jeg fikk beskjed av nav om at dette er noe som far må fikse selv og at jeg ikke blir skyldig han noe som helst om han somler med å søke om nytt bidrag. Anonymkode: d603e...a1b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #7 Skrevet 14. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk beskjed av nav om at dette er noe som far må fikse selv og at jeg ikke blir skyldig han noe som helst om han somler med å søke om nytt bidrag. Anonymkode: d603e...a1b Håper du har det skriftlig.. Anonymkode: 975fd...bd1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #8 Skrevet 14. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk beskjed av nav om at dette er noe som far må fikse selv og at jeg ikke blir skyldig han noe som helst om han somler med å søke om nytt bidrag. Anonymkode: d603e...a1b Har også fått beskjed at en er pliktig, men at ingenting skjer om en ikke gjør det. En får kun etterbetaling fra en søkte endringen. Sist far søkte redusering måtte jeg betale tilbake på grunn av for høyt bidrag i behandlingstiden, men det sto og i brevet at far hadde ansvaret for å kreve inn pengene. Slik jeg forsto det måtte han velge åpne sak for å få de tilbake og at nav anbefalte at dette ble ordnet opp i oss i mellom. Far gjorde ikke noe med det og jeg beholdt pengene Anonymkode: ecc21...4eb
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #9 Skrevet 14. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper du har det skriftlig.. Anonymkode: 975fd...bd1 Selvfølgelig Anonymkode: d603e...a1b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #10 Skrevet 14. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk beskjed av nav om at dette er noe som far må fikse selv og at jeg ikke blir skyldig han noe som helst om han somler med å søke om nytt bidrag. Anonymkode: d603e...a1b Du kan ikke seriøst være så naiv? At det går an! Selvfølgelig skal han betale litt mindre når du er i full jobb. Det er ikke sikkert forskjellen blir så stor, men melder du ikke fra til nav risikerer du å måtte betale tilbake. Lønner seg å bruke hodet. Anonymkode: 7e28e...615 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #11 Skrevet 14. oktober 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke seriøst være så naiv? At det går an! Selvfølgelig skal han betale litt mindre når du er i full jobb. Det er ikke sikkert forskjellen blir så stor, men melder du ikke fra til nav risikerer du å måtte betale tilbake. Lønner seg å bruke hodet. Anonymkode: 7e28e...615 En må kun betale tilbake av det en får for mye i behandlingstiden. Anonymkode: ecc21...4eb
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #12 Skrevet 14. oktober 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: En må kun betale tilbake av det en får for mye i behandlingstiden. Anonymkode: ecc21...4eb Nei sier du det🙄 Man må fortsatt betale det man har fått for mye i den perioden man ikke har meldt i fra. Anonymkode: 7e28e...615
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #13 Skrevet 14. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei sier du det🙄 Man må fortsatt betale det man har fått for mye i den perioden man ikke har meldt i fra. Anonymkode: 7e28e...615 Nei. Kun fra når far søker endring. Så om han ikke søker endring på 1 år så betaler jeg kun tilbake det som jeg fikk for mye i f.eks de 3 månedene nav tar for å fastsette nytt bidrag. Anonymkode: ecc21...4eb
Kontormus Skrevet 14. oktober 2017 #14 Skrevet 14. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Kun fra når far søker endring. Så om han ikke søker endring på 1 år så betaler jeg kun tilbake det som jeg fikk for mye i f.eks de 3 månedene nav tar for å fastsette nytt bidrag. Anonymkode: ecc21...4eb Riktig. Slik er det, og ikke hvordan folk SYNS det skal være. Dette gjelder begge veier, en far må helker ikke etterbetale hvis han har tjent mer siden siste utregning. Bare det som påløper ekstra mens saken er under behandling
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #15 Skrevet 14. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Kun fra når far søker endring. Så om han ikke søker endring på 1 år så betaler jeg kun tilbake det som jeg fikk for mye i f.eks de 3 månedene nav tar for å fastsette nytt bidrag. Anonymkode: ecc21...4eb Har man bevisst holdt tilbake informasjon kan man måtte betale tilbake ja. Skjønner jo at gribbene her inne ønsker noe annet... Anonymkode: 7e28e...615 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #16 Skrevet 15. oktober 2017 https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Barnebidrag/Barnebidrag#chapter-4 Endring av barnebidraget Hvis dere har hatt fastsettelse gjennom NAV, og NAV krever inn bidraget, justeres beløpet automatisk det året barna fyller 6, 11 og 15 år. Du må selv søke om endring av barnebidraget hvis det er endringer som påvirker størrelsen på bidraget og du ønsker at NAV skal ta hensyn til dette. Endringer som påvirker størrelsen på bidraget kan for eksempel være at samværet eller inntekten til en av foreldrene endres. Med andre ord - man må selv søke endring om det har skjedd endringer som påvirker størrelsen på bidraget - og man ØNSKER at Nav skal ta hensyn til dette. Ikke noe sted står det at man har plikt til å melde i fra for noen av partene. (unntaket er om bidragsmottager får bidragsforskudd - da plikter han/hun å melde fra vef inntekts/sivilstatus endringer som har konsekvens for forskuddet) Bidrag er i utgangspunktet et privat anliggende og det hadde krevd enorme ressurser om NAV skulle gått inn årlig f.eks og regnet ut bidraget på nytt.. Bidraget løper og går til en av partene søker endring med noen få unntak. Om man kommer fram til at bidraget er for høyt og at mottaker har fått for mye mens saken har blitt behandlet må mottaker betale tilbake til bidragspliktige. Om bidraget blir satt opp får bidragspliktige gjeld som må etterbetales til mottaker.... Anonymkode: c36e6...05b 1
sofie777 Skrevet 15. oktober 2017 #17 Skrevet 15. oktober 2017 Tråden er ryddet for latterliggjøring og personangrep, samt svar til dette sofie777, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå