Mari Y Skrevet 12. oktober 2017 #1 Skrevet 12. oktober 2017 Hatt noen ubehagelige opplevelser med dette?
Guy Fawkes Skrevet 13. oktober 2017 #2 Skrevet 13. oktober 2017 13 timer siden, Mari Y skrev: Hatt noen ubehagelige opplevelser med dette? Jeg skjønner fra tidligere innlegg du er opptatt av dette emnet og dette er så absolutt et veldig interessant tema. Problemet er at man vet jo ikke selv om minnene man har er ekte eller falske. Vi liker alle å tro at våre minner er 100% ekte. Som jeg har nevnt for deg før finnes det faglitteratur på dette område også på norsk. Med kunnskap om dette tema vil øyenvitne skildringer i rettssaker ikke kunne stoles på uten at det støttes av andre typer beviser. I samlivsbrudd er det og veldig vanlig. Man opplever en hendelse som man tolker i en bestemt retning og minnet ordner resten slik at historien endres i tråd med din oppfatning. Man tror så på akkurat denne fremstilling at man kan gå gjennom en løgndetektor test å bestå selv om historien ikke skulle være korrekt. Dette gjør at dette tema blir så vanskelig fordi man da ikke nødvendigvis kan stole på historier om overgrep eller voldtekt uten at det støttes av tekniske beviser eller andre vitnemål som uavhengig støtter vitnemålet til fornærmede. Men det er mulig å avdekke dette med kunnskap. Falske minner blir som regel klarere jo når de kommer fjernere fra den aktuelle hendelsen. Derfor er vitnemål tatt opp umiddelbart langt mer verdi enn de som blir gjort senere. Jeg har selvsagt fattet interesse for dette tema fordi jeg har opplevd det selv, og stilte meg spørsmål om hvorfor vedkommende sier som den gjorde. Først trodde jeg at vedkommende bare løy, men har skjønt at det sannsynligvis er falske minner. Dette behøver selvsagt ikke få noen juridiske konsekvenser, men det kan føre til at rykter begynner å svirre og kan få store konsekvenser. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #3 Skrevet 14. oktober 2017 Jeg skjønner ikke helt. At man husker ting, men analyserer nok rundt dette slik at en også kan huske ting som egentlig ikke har skjedd? Men su husker det fordi det har skjedd i hodet ? Anonymkode: f5fcf...77f
Guy Fawkes Skrevet 14. oktober 2017 #4 Skrevet 14. oktober 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt. At man husker ting, men analyserer nok rundt dette slik at en også kan huske ting som egentlig ikke har skjedd? Men su husker det fordi det har skjedd i hodet ? Anonymkode: f5fcf...77f Falske minner er et tema det debatteres for lite om. Det er grunner til det. Hjernen er ikke noe harddisk som tar opp situasjoner som på en film. Selv om noen har denne egenskapen også er det sjeldent. Og selv for disse er det bare spesielle situasjoner som fester seg slik. For alle andre husker bruddstykker og hjernen jobber helt av seg selv for å fylle inn fornuftige ting i disse tomrom. Så kommer påvirkning senere og hjernen innarbeider disse inntrykkene og dermed kan en historie endre seg drastisk. Spesielt er det minner fra barndom som kan være falske, men ikke bare de. Det er gjort mange undersøkelser av dette hvor folk har fått festet kamera på seg også gjenforteller de hva de så. Så tas de inn til "avhør" igjen en måned senere og historien er ytterligere forandret. Spesielt hvis gruppen har fått snakke sammen begynner personer å huske hva de har fått i innputt av andre selv om dette var falsk innputt. Slik oppstår falske minner. Det finnes sikkert masser om dette på youtube.
Mari Y Skrevet 14. oktober 2017 Forfatter #5 Skrevet 14. oktober 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt. At man husker ting, men analyserer nok rundt dette slik at en også kan huske ting som egentlig ikke har skjedd? Men su husker det fordi det har skjedd i hodet ? Anonymkode: f5fcf...77f Ja, sånn omtrent
Gjest Un nouveau départ Skrevet 15. oktober 2017 #6 Skrevet 15. oktober 2017 Veldig fascinerende dette med falske minner synes jeg. Spesielt første artikkelen her er god: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/den-forraederske-hukommelsen-1.13512390 http://natgeobloggen.no/2016/08/11/ikke-stol-paa-deg-selv/ http://forskning.no/hjernen-psykologi-stub/2008/02/falske-minner-kan-skapes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå