Gå til innhold

Et liv uten sukker og mel? Og veganer attpåtil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er matlei. Og noe overvektig. Og mektig lei egentlig av sukker og bakevarer. Så jeg forsøker å kutte ned på disse tingene for jeg har egentlig ikke lyst på det. 

Likeens med alkohol, melk, kjøtt, fisk osv. Kylling det orker jeg ikke lukt og smak på.

Derfor lurer jeg på om det er noen her som har det likeens og som har kuttet ut slike matvarer i lengre tid og også er veganer?

Er det noen som har erfaringer å dele? Hva slags matvarer har dere erstattet feks melk, pasta, pizza osv med? Vet det er kommet noe vegansk ost men kvir meg litt for å spise et så bearbeidet produkt som det faktisk er.

Selv tenker jeg at jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste om jeg bytter ut varer med lettprodukter med kunstig søtning eller glutenfrie bakevarer. Ønsker igrunn å leve med mest mulig rå basisvarer og noe kokt eller stekte grønnsaker/bønner/linser/frukt. 

Hittil går det i frukt/grønnsaks smoothie med mye vann, og wokede grønnsaker og brun ris, kikerter, bønner. Og egg iblant.

Håper det er noen veganere her som kan komme med innspill og tips :goodbye:

Anonymkode: 3d857...1ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lever for det meste slik, kan bruke noe sukker i en kakao eller sånn en sjelden gang. Blir dårlig av kornprodukter. Når det er sagt, så kan du jo fortsatt spise surdeig eller grov bakst om magen din tåler det, men fortsatt unngå "finbakst" som pizza, boller og pasta

Det krever at man har litt kontroll over hva man spiser, og finner ut hvilke nye ting man kan spise, men når man har lært det blir det en vanesak. Finnes mange veganere på youtube der du kan finne informasjon og inspirasjon om alt fra fitness, til gourmeoppskrifter, til billige og enkle oppskrifter til junkfoodveganere 

Denne siden er veldig enkel å føre inn hva du spiser og hvor mye vitaminer, mineraler, proteiner, fett du får i deg https://cronometer.com/ Er nok ikke helt nøyaktig, men kan gi en pekepinn på hva du får nok av og hva du trenger mindre av.

Forskning indikerer at å dampe grønnsaker gjør at de holder bedre på vitaminene enn om du steker eller koker de. Så ville dampet dem så ofte som mulig. 

Du må ta B12 og D-vitamin om vinteren er anbefalt for alle nordmenn. Det finnes veganske alternativer, nå har jeg mine på glass og husker ikke hva de jeg kjøpte het, men det kan googles. 

Jeg spiser linser, bønner, nøtter (nøtter er gjerne 500+ kalorier per 100g, så de må man være forsiktig med om man skal ned i vekt, olivenolje er også kaloririkt), frø, alt av frukt og grønnsaker, lager innimellom smoothies med mandelmelk/ rismelk. 

Jeg spiser egentlig ikke veganske pizza eller pastaversjoner og den slags. Lager bønneburgere, hummus, falafel, bønnegryter, linsesuppe, osv osv. Lager matretter som bruker bønner og linser som base, det er tusenvis av dem. Lager aldri noe som skal ligne på kjøtt (bønneburgere heter det som regel pga utseende, ikke smak)

Dette ble litt lengre enn planlagt, og nå må jeg sove

Anonymkode: 3196e...a41

Skrevet

Jeg er veganer, men har ikke utelukket sukker og mel fra kosten. Bruker soyamelk som erstatning for kumelk. Til daglig bruker jeg Coop havremelk (denne er billigst) til havregrøt etc., men synes soyamelk er best på smak (den søtede versjonen, vel å merke). Blant de uten sukker er det vel egentlig bare å prøve seg frem og se hva du liker. :) Alpro sin usøtede yoghurt er god synes jeg! Gjerne med fibersirup, havregryn, knuste linfrø/chiafrø og frukt/bær. 

Det meste av pasta er jo vegansk. Er vel egentlig kun pasta man kjøper fersk som vil kunne inneholde egg/melk, de tørre er så å si alltid veganske (jeg har iallfall aldri opplevd at de ikke er det). Glutenfri pasta vil være uten hvetemel.

Pizza lager jeg hjemmelaget, lager enten bunnen selv eller gjør det enkelt med Peppes sin ferdigbunn. Så bruker jeg Rema pizzasaus (alle er vel veganske, men denne er billigst. Så bruker jeg stekt og krydet sopp og de grønnsakene jeg ønsker på pizzaen. Bruker Synnøve sin revede ost (govegan, har ikke fått testet coop sin veganske pizzaost ennå!).

Som matfløte bruker jeg Oatly havrefløte, og som kremfløte Vispi fra gogreen tror jeg? Tror faktisk kremfløten er sukkerfri også.
Bruker Berit Nordstrand sitt rapskokossmør. 

Spiser mye knekkebrød med Berit Nordstrand rapskokossmør, Coop kikertpostei og næringsgjær, havregrøt med banan, pastaretter, gryteretter (liker Voes grønnsaksgryte godt!), og selvsagt taco og pizza. Til taco steker jeg linser med vann og tacokrydder og bruker Oatly rømme (iMat ifraiche), samt guacemole, agurk, mais, løk osv. Er også glad i nøtter og mørk sjokolade. 

Bare å spørre om det er noe mer du lurer på! Og som ab over skriver, hvis du blir veganer eller spiser nesten helt vegansk, må du ta B12-tilskudd. Alle nordmenn anbefales for øvrig d-vitamintilskudd i vinterhalvåret (månedene med r i seg). Jod kan også være lurt da Norge ikke følger Verdens helseorganisasjons råd om å tilsette dette i salt istedenfor kumelk (Sverige følger rådene, men ikke Norge). 

Anonymkode: f322b...bda

Skrevet

Jeg er veganer som har holdt på å gå ned i vekt over en lang periode. Jeg vet ikke hva du mener med å kutte ut sukker, men jeg spiser veldig mye frukt osv som har mye fruktsukker, og det gir meg mye glede og energi. Men vanlig sukker bruker jeg aldri, og har aldri gjort. Ser alltid etter sukkerfrie produkter, veldig lurt å veldge usøtet mandelmelk fremfor søtet for eksempel, unødvendig med sukker i disse produktene, og man blir fort vant til det. 

Jeg spiser derimot mye rugbrød da jeg finner det gjør kroppen min godt, og jeg lager eget havremel som jeg bruker til baking (pannekaker for eksempel). Du sier du er lei av bakevarer, bortsett fra rugbrød og mine megagode banan/havre pannekaker spiser jeg ikke andre bakeverk. 

Jeg spiser myeeeee grønnsaker, kokte, stekte, steamet, woket, osv osv og blandet dette med "dressinger" jeg lager selv. Alle mulige varianter av hummus, guac osv. Min nyeste favoritt er søtpotet hummus, metter veldig og er super lett å lage, eller spinatguac, også veldig lett og metter. Viktig å tenke godt over hva du spiser på starten når du er veganer, men etterhvert vet du hva som funker for deg.

Jeg lager nesten alle måltider hver dag fra bunnen av, kjøper aldri ferdigprodukter, bortsett fra curry til suppe osv. Vegansk ost holder jeg meg også unna, men er jo et flott alternativ hvis man craver det en dag. 

Andre ting som er morsomt å lage, og som utfyller dine krav, "linseburger", falafel av alle typer, veganske vårruller, osv osv. 

Haha, nå ble jeg sulten!! Skal lage meg en liten smoothie bolle mm: banan, dragefrukt, og blåbær i blenderen, havregryn, chia og litt banan på toppen, og med masse kanel! 300 kcal (dette kan du justere med hvor mye du tar av alt) og såååå godt. 

Anonymkode: 44951...442

Skrevet

Tusen takk for alle svar, råd og tips! :nordvesta: 

Med sukker tenkte jeg på hvitt og brunt sukker i poser osv. Frukt spiser jeg med god samvittighet.

Skrevet

Men husk at veganisme er en livvstil og omhandler mye mere enn hva du spiser :)

Anonymkode: 4b910...1c4

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Det trenger det ikke være. Om TS vil, så kan hun kalle det "plantebasert" kost i stedet. Å gjøre små positive endringer i livet sitt er bedre enn å ikke gjøre noe. Det er ingen grunn til at TS skal følge andre mennesker sin versjon av veganisme, hun står fritt til å lage noe helt selv som representerer henne selv

• Liker 4
Skrevet
På 17.10.2017 den 16.45, AnonymBruker skrev:

Stemmer. Det innebærer dessverre oftest å bli en ufordragelig fanatiker. 

Anonymkode: 81b93...d71

• Liker 2
Skrevet
On 17.10.2017 at 11:45 AM, AnonymBruker said:

Haha, en ting om gangen takk! Her spør jeg om vegansk kosthold. 

On 18.10.2017 at 11:27 AM, AnonymBruker said:

Det trenger det ikke være. Om TS vil, så kan hun kalle det "plantebasert" kost i stedet. Å gjøre små positive endringer i livet sitt er bedre enn å ikke gjøre noe. Det er ingen grunn til at TS skal følge andre mennesker sin versjon av veganisme, hun står fritt til å lage noe helt selv som representerer henne selv

👍

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...