Gå til innhold

Motorsykkellappen (A) - vanskelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanskelig å ta den? Mange kvinner som er påmeldt på kursene? Hvordan foregår oppkjøring? Sitter sensor bak eller har egen sykkel/bil?

Anonymkode: 28b46...0e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så vanskelig som du selv gjør det til. Får du med deg det kjørelærer viser deg, sier til deg, går det lett. Handler om å kunne ta til seg lærdommen. Viktigste er blikket! Se langt fram! (kjørt tung mc lenge selv) Er nok ikke så mange kvinner som melder seg på, men kan nok variere. Var ikke mange den gangen jeg kjørte opp på mc.

Nå kjører vel både lærer og sensor bak på egen mc, med kommunikasjon mellom.

Skrevet

Alt er vel relativt, og om det er vanskelig eller ei kommer jo helt an på hvilke forutsetninger du har for å få det til. Da jeg tok lappen hadde jeg aldri kjørt et to-hjult kjøretøy før, så jeg synes det var betraktelig mye vanskeligere enn å lære å kjøre f.eks. bil.

Jeg var eneste kvinnelige deltaker på teorikurset, men hvor stor andelen er generelt vet jeg lite om...

Da jeg kjørte opp (for 7 år siden) var oppkjøringen tredelt; første del bestod av kjøretøy/sikkerhetskontroll, andre del foregikk i kjøregården (5 ulike øvelser man måtte gjennom) og siste del var en kjøretur ute i trafikken. Om sensor sitter bakpå eller kjører egen sykkel kommer an på om vekten av fører, sensor og sykkel kommer innenfor eller utenfor det som er tillatt totalvekt på sykkelen. Jeg hadde sensoren bakpå min sykkel da jeg kjørte. Mulig det er nye regler her nå, det er jeg usikker på...

Gjest EkteMannen
Skrevet

Teori er ca samme som bil, ganske enkelt. 

Praksis er og greit. Litt tekniske øvelser, så kjøretur. Er nok mye enklere dersom du har et førerkort fra før 

Skrevet

Kan man trafikkregler, gire og sykle er det ikke noe problem :)

Anonymkode: 84bdf...b6f

Skrevet

Tok teorien en måned siden, etter å ha tatt tester på nettet to timer før. Stod :) 

Er påmeldt til kjøretimer, men de hadde fullt nå i høst, så blir til våren. Jeg tror det vanskeligste for meg kanskje blir selve tekniske kjøredelen ettersom at jeg aldri har kjørt verken moped eller scooter. Og så er det å huske å oppføre seg som en som kjører MC og ikke bil, man er jo så utsatt :/

Skrevet
På 12.10.2017 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Er det vanskelig å ta den? Mange kvinner som er påmeldt på kursene? Hvordan foregår oppkjøring? Sitter sensor bak eller har egen sykkel/bil?

Anonymkode: 28b46...0e5

For noen er det vanskelig, for andre er det lett. De aller fleste som prøver får det til.

Jeg vil estimere 20 til 30 prosent på kursene er kvinner, men jeg underviser ikke i det så jeg vet ikke.

Oppkjøring er delt i to deler. Første del er i kjøregården, der skal du gjennom fire (kanskje fem) øvelser for å vise du behersker sykkelen. Disse er bremsing i sving, nødbrems, unnamanøver, og krypekjøring. Mulig jeg har glemt en. Man får to forsøk på hver. Denne delen gjør man alene på sykklen.

Hvis man består den første delen kjører man ut i trafikken, da får man enten sensor på sykkelen eller etter seg. Begge er helt vanlig. Tror ikke de noen gang bruker bil for førerprøver men det er ikke umulig (har hørt om tilsyn med mopedundervisning der tilsynet fulgte etter i bil).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...