AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #1 Skrevet 12. oktober 2017 Jeg vurderer å søke siving til høsten, men hvor arbeidskrevende er det egentlig? Skal sies at jeg fra naturens side er veldig lat og er vant til å få gode karakterer uten særlig innsats, også på vgs. Hvor mye selvstudier og hvor mange timer forelesninger er det ca per uke? Anonymkode: 77b23...c2c
Faith- Skrevet 12. oktober 2017 #2 Skrevet 12. oktober 2017 (endret) Jeg ble ferdig siving. fra NTNU i fjor sommer. Tok det på normert tid, ingen konting og stort sett litt over middel karakterer (mellom B og C). Studiene er arbeidskrevende. Det er ikke så mye annet å si enn det. De første årene vil du typisk ha 2x2 timers undervisning i 4 emner, altså 16 timer i uken. Man har gjerne også en lab i et emne som gjerne kommer på 2 timer i uken. Så har man øvinger hver uke i alle emner. Hvor mye tid man bruker på øvingene varierer veldig, men jeg brukte alt mellom 2-6 timer på en øving, så om vi sier 4 timer per blir det 16 timer i uken. Så da er vi opp i 34 timer i uken og det er minsteinnsatsen. Man har også ofte prosjektarbeid i løpet av et semester som krever en god del timer de ukene det står på. Jeg vil tro jeg stort sett jobbet rundt 40 timer i uken gjennom semesteret og så hadde jeg 60-70 timers uker i eksamensperioden (8-10 timer hver dag hele uken, inkl. helgene). Du kan kanskje klare deg en stund på studiet uten å gjøre så stor innsats, men det kommer ikke til å gå i lengden og det er vanskelig å ta seg inn når man begynner å henge etter (det er en grunn til at en del til slutt hopper ned et semester eller to). Så jeg tror jeg ville prøvd å innstille meg på å gjøre en innsats fra første stund. "Problemet" med den type fag man har på siving. og andre tunge realfagsstudier er at alt bygger på hverandre så det er urealistisk å forvente at man f.eks. skal kunne slappe av i 2 uker, for så å komme i forelesning og tro at man skjønner noe som helst. Endret 12. oktober 2017 av Faith-
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #3 Skrevet 12. oktober 2017 36 minutter siden, Faith- skrev: Jeg ble ferdig siving. fra NTNU i fjor sommer. Tok det på normert tid, ingen konting og stort sett litt over middel karakterer (mellom B og C). Studiene er arbeidskrevende. Det er ikke så mye annet å si enn det. De første årene vil du typisk ha 2x2 timers undervisning i 4 emner, altså 16 timer i uken. Man har gjerne også en lab i et emne som gjerne kommer på 2 timer i uken. Så har man øvinger hver uke i alle emner. Hvor mye tid man bruker på øvingene varierer veldig, men jeg brukte alt mellom 2-6 timer på en øving, så om vi sier 4 timer per blir det 16 timer i uken. Så da er vi opp i 34 timer i uken og det er minsteinnsatsen. Man har også ofte prosjektarbeid i løpet av et semester som krever en god del timer de ukene det står på. Jeg vil tro jeg stort sett jobbet rundt 40 timer i uken gjennom semesteret og så hadde jeg 60-70 timers uker i eksamensperioden (8-10 timer hver dag hele uken, inkl. helgene). Du kan kanskje klare deg en stund på studiet uten å gjøre så stor innsats, men det kommer ikke til å gå i lengden og det er vanskelig å ta seg inn når man begynner å henge etter (det er en grunn til at en del til slutt hopper ned et semester eller to). Så jeg tror jeg ville prøvd å innstille meg på å gjøre en innsats fra første stund. "Problemet" med den type fag man har på siving. og andre tunge realfagsstudier er at alt bygger på hverandre så det er urealistisk å forvente at man f.eks. skal kunne slappe av i 2 uker, for så å komme i forelesning og tro at man skjønner noe som helst. Om ikke annet er det en god øving i å jobbe lange dager For realfagstunge studier fører ofte til jobber som er ennå hardere enn studiene. Selv har jeg også tatt et realfagstungt studie, og selv om det var hardt nok og jeg kjenner meg igjen i det du sier, så er arbeidslivet ennå hardere. Fort 80 timers+ arbeidsuker i lange perioder, og mye mindre ferie (hvis man er så heldig i å bli ferdige med oppgavene, vel og merke. Hvis ikke er det ingen ferie) Anonymkode: 27f53...7c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå