Gå til innhold

Hvor mye kan man styre? Økonomi 15 åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har spart bursdagspengene sine, og bruker ikke veldig mye penger på mc Donalds og slike ting. Nå har han sett seg ut et plagg, som koster 4000kr. Jeg har foreløpig ikke sagt noe, men synes jo det er MYE penger for ett plagg. Kan legge til at han var på ferie i Tyskland i høstferien, og valgte da å ikke kjøpe seg noe særlig fordi han ville spare til det plagget. 

Hadde 15 åringen din fått lov til å kjøpe det?

Anonymkode: 15f16...2dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig. Det er femtenåringens penger.

• Liker 5
Skrevet

Hvis han hadde spart selv, så ja.

Anonymkode: 69cf9...bd4

Skrevet

Det er hans penger. Det er mye lærdom i å lære seg fornuftig pengebruk på egenhånd.

• Liker 2
Skrevet

Ja så klart. 

Anonymkode: d9cef...34a

Skrevet

når du har en unge som er så flink til å spare så syns jeg at han skal få unne seg en flott ting nå og da. Da får han jo belønning for strevet

Anonymkode: 2bfef...6cb

• Liker 9
Skrevet

Dersom plagget faktisk er nyttig og han faktisk trenger det, hadde jeg ikke hatt problemer. Han har tydeligvis jobbet målrettet og godt for akkurat det plagget. Til og med reist på ferie og spart på pengene til det formålet. Meget godt gjort av han! Hadde vært stolt av han :)

Anonymkode: 0321d...8a3

• Liker 2
Skrevet

Jeg har egentlig tenkt at han har vært flink, og tenkte at det kunne han unne seg. Men så snakket jeg med noen om det, og de ble helt sjokkert over at jeg skulle la han gjøre det. Han pleier å spare, og har satt av største delen av konfirmasjonspengene. Kjøpte seg ny PC til 10 000kr, og har latt resten stå uten å spørre etter de. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom plagget faktisk er nyttig og han faktisk trenger det, hadde jeg ikke hatt problemer. Han har tydeligvis jobbet målrettet og godt for akkurat det plagget. Til og med reist på ferie og spart på pengene til det formålet. Meget godt gjort av han! Hadde vært stolt av han :)

Anonymkode: 0321d...8a3

Om plagget er nyttig kan man jo diskutere ;) Det er en ullgenser. Han er nesten utvokst da, så han kan ha den i mange år. Den blir ikke for liten neste år.

Skrevet

Ja, det er hans penger og han har prioritert for å få råd. 

Anonymkode: a0b2f...ff0

Skrevet

Sånn vokste jeg opp med at kostet det masse måtte jeg spare pengene til det selv.

Og da sa foreldrene mine at okey, tenk nøye gjennom før du bestemmer deg, for det er ganske mye annet du kan bruke de pengene på -gjerne da med påfølgende eksempler. Og det var ofte en god opplysning å få. Da hendte det ofte at jeg revurderte valget om å kjøpe ting. 

• Liker 1
Skrevet

Han høres jo utrolig flink og fornuftig ut, så jeg synes ja! Belønning for strevet. :-)

Men ja... en ullgenser. IIIIK. Er det ett spesielt merke da ?? :-)

Skrevet
Akkurat nå, agnesbjercke skrev:

Han høres jo utrolig flink og fornuftig ut, så jeg synes ja! Belønning for strevet. :-)

Men ja... en ullgenser. IIIIK. Er det ett spesielt merke da ?? :-)

Ja ;) 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om plagget er nyttig kan man jo diskutere ;) Det er en ullgenser. Han er nesten utvokst da, så han kan ha den i mange år. Den blir ikke for liten neste år.

Ganni-genseren er såpass spesiell at denabtagelig er helt døll om ett år.

• Liker 1
Skrevet
24 minutes ago, mereo said:

Sånn vokste jeg opp med at kostet det masse måtte jeg spare pengene til det selv.

Og da sa foreldrene mine at okey, tenk nøye gjennom før du bestemmer deg, for det er ganske mye annet du kan bruke de pengene på -gjerne da med påfølgende eksempler. Og det var ofte en god opplysning å få. Da hendte det ofte at jeg revurderte valget om å kjøpe ting. 

Dette. Jeg ville latt ham ta avgjørelsen selv, men forsikret meg om at han tok et informert valg.

Anonymkode: 2ec4b...6e0

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Rosalie skrev:

Ganni-genseren er såpass spesiell at denabtagelig er helt døll om ett år.

Er ikke Ganni genseren :) 

Skrevet

Så lenge han faktisk har spart til den så hvorfor ikke? Er god lærdom i det å spare til noe man ønsker seg :) 

Anonymkode: da77c...27d

Skrevet

Jeg synes at han skal få lov. Og hvis han angrer senere, tar han lærdom av det.

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Det er hans penger.

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Selvfølgelig, det er hans penger. 

Vi har en egen sparekonto som er reservert vår sønn som vi har kontroll på. Men han skal få egen brukskonto når han blir gammel nok der han kan spare bursdagspenger/lommepenger etc som han selvsagt må få disponere som han selv vil. Skulle bare mangle. Han skal ikke straffes for å være flink å spare penger han kunne brent av hver uke og ved høytider og bursdager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...