Gå til innhold

Hva slags gryter er best?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på OBS og der har de tilbud på forskjellige gryter. Noen er sånn svarte og heter teflan et eller annet
Noen er blanke og het Frisk et eller annet.

Hva slags gryter av dem er best (til sånn vanlige koketing), eller er andre typer bedre? Noen råd? :)

Anonymkode: 079ba...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gryter skal alltid være uten belegg. Gryter med belegg varer 1-2 år ved normal bruk (de må byttes ut ved første tegn til slitasje i belegget, etter det er de helsefarlige), gryter uten belegg varer til håndtakene faller av, type 10 år hektisk bruk. Så med mindre du liker å kaste gryter årlig: utelamper belegg. Merke er fullstendig irrelevant, fordi alle varer mye lengre enn dem med teflon.

Anonymkode: 4e674...a9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på OBS og der har de tilbud på forskjellige gryter. Noen er sånn svarte og heter teflan et eller annet

Hva slags gryter av dem er best (til sånn vanlige koketing), eller er andre typer bedre? Noen råd? :)

Hvilken gryte som er bets spørs hva du putter oppi grytene. Alt til sitt bruk. Det viktigste er dog å bruke gryter og stekepanner med tykk bunn. Melkemat kan være lettere å bruke teflonbelegg til, da det ikke brenner så fort i bunnen i dem. Potetr, ris og pasta er ok å koke i stålkaseroller fra Fiskars. Dette er litt vurder, prøv og se hva du liker best. 

Tefal sine gryter er min vurdering at de ikke er verdt pengene. Mens Høyang Polaris (?) Sine partygryter er av utmerket kvalitet. Sistnevnte tåler greit oppvawkmaskin, førstnevnte blir ødelagt etter en gang i oppvaskmaskinen. Så dette er og forhold du må ta med i vurderingene dine. 

Husk og på at alle gryter og panner blir runde i bunnen om de blir for varme med lite eller intet innhold. 

Anonymkode: fb3e4...db9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gryter skal alltid være uten belegg. Gryter med belegg varer 1-2 år ved normal bruk (de må byttes ut ved første tegn til slitasje i belegget, etter det er de helsefarlige)

Hva gjør dem helseskadelige?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken gryte som er bets spørs hva du putter oppi grytene. Alt til sitt bruk. Det viktigste er dog å bruke gryter og stekepanner med tykk bunn. Melkemat kan være lettere å bruke teflonbelegg til, da det ikke brenner så fort i bunnen i dem. Potetr, ris og pasta er ok å koke i stålkaseroller fra Fiskars. Dette er litt vurder, prøv og se hva du liker best. 

Tefal sine gryter er min vurdering at de ikke er verdt pengene. Mens Høyang Polaris (?) Sine partygryter er av utmerket kvalitet. Sistnevnte tåler greit oppvawkmaskin, førstnevnte blir ødelagt etter en gang i oppvaskmaskinen. Så dette er og forhold du må ta med i vurderingene dine. 

Husk og på at alle gryter og panner blir runde i bunnen om de blir for varme med lite eller intet innhold. 

Hvordan får du dette til? :klo: 

Altså: jeg har brent mye fast i gryter, men melk brenner seg aldri fast. Om du aldri har prøvd å lage kakao ved å fosskoke melk til den nesten er ute av gryta for så å helle den over kappet sjokolade så anbefales dette. Ekstra kremig kakao. :opplyser: Min standardmetode. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At belegget flasser og lekker sitt innhold over i maten. Og dette innholdet er ikke helt bra for helsa (teflon er laget av det vi på godt norsk kaller plast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt at riper og flass av belegg er giftig og kreftfremkallende.

Så fort det er skader i belegge, siver det ut gift i maten.

Anonymkode: 04667...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du dette til? :klo: 

Altså: jeg har brent mye fast i gryter, men melk brenner seg aldri fast. Om du aldri har prøvd å lage kakao ved å fosskoke melk til den nesten er ute av gryta for så å helle den over kappet sjokolade så anbefales dette. Ekstra kremig kakao. :opplyser: Min standardmetode. 

At belegget flasser og lekker sitt innhold over i maten. Og dette innholdet er ikke helt bra for helsa (teflon er laget av det vi på godt norsk kaller plast).

Ikke meg du siterte, men hvilke gryter bruker du? Som ikke brenner melk i bunnen?

Samme opplevelse som den du siterte nemlig, ar melk brenner seg raskt i bunn på kjele uten teflonbelegg! 

Anonymkode: 04667...d00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere jeg er fornøyd med. De fra IKEA er ike de dårligste. Hadde jeg hatt ubegrenset med midler, skulle jeg nok byttet ut fler med Le Creuset. Det viktigste for meg er at de kan brukes på gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Jerry Lee skrev:

"Gammeldagse" støpejernsgryter slår alt annet.

Det kan vi nok være enige om, men støpejernsgryter er blytunge og skal i tillegg behandles uten vaskemidler, ikke i vaskemawkin, ruster om de står med vann eller mat i. Så min vurdering er at de er uegnet i en travel hverdag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan vi nok være enige om, men støpejernsgryter er blytunge og skal i tillegg behandles uten vaskemidler, ikke i vaskemawkin, ruster om de står med vann eller mat i. Så min vurdering er at de er uegnet i en travel hverdag. 

Akkurat det hørte jeg nylig kompetent hold. De skal kun skylles med lunkent vann, og så bør man pensle dem med matolje etterpå før man setter dem bort. Da kan de holde seg veldig lenge.
Men hørte også at men får i seg endel jern med jerngryter. Kan være bra for de som har lite jern, men jeg har for mye jern. Da er det ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags gryter av dem er best (til sånn vanlige koketing), eller er andre typer bedre? Noen råd? :)

Jeg har kjøpt mange både billige og gode gryter på Obs, men hold deg for guds skyld unna denne serien av merket Spiis om du har induksjonsovn. Det står at de skal fungere på induksjon, men gryta jeg kjøpte bruker omtrent dobbelt så lang tid på å koke opp vann som de andre kjelene mine, og første gangen jeg brukte den måtte jeg "lure" koketoppen til å oppfatte at det sto ei gryte på plata. Verste makkverket jeg har vært borti! :bond:

Anonymkode: 9eb92...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt mange både billige og gode gryter på Obs, men hold deg for guds skyld unna denne serien av merket Spiis om du har induksjonsovn. Det står at de skal fungere på induksjon, men gryta jeg kjøpte bruker omtrent dobbelt så lang tid på å koke opp vann som de andre kjelene mine, og første gangen jeg brukte den måtte jeg "lure" koketoppen til å oppfatte at det sto ei gryte på plata. Verste makkverket jeg har vært borti! :bond:

Denne serien er jeg derimot godt fornøyd med, det var den jeg egentlig så etter (som var utsolgt) når jeg kjøpte Spiis-gryta. 

Jeg har ikke hatt gryta så lenge, og kan ikke uttale meg om hvor holdbart belegget er, men når det gjelder denne typen belegg har jeg inntrykk av at de billige ofte holder like lenge som de dyre. Det som bestemmer levetiden er hvordan du bruker dem. Gryta er god å bruke, tåler oppvaskmaskin, og har en enkel og praktisk form som gjør både den og lokket lett å stable inn i oppvaskmaskinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan til opplysninh nevne at det ikkeer induksjonsovn her( hos TS), og vil neppe bli det med det første. Holder meg til komfyrer med vanlige støpejernsplater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...