Gå til innhold

Unghund som er relativt aggressiv mot folk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig rar situasjon, da vi fikk han (11 mnd) så ville han hilse på ALLE og kose alle! Han har generelt vært glad i mennesker. Det har snudd helt og vi skjønner ikke helt hvorfor.

Han drar voldsomt mot noen mennesker og skal snuse/hilse, og så fort mennesket viser interesse, da begynner han å bjeffe å bli usikker. Vet han ikke skjønner sånn - men han som tar initiativ.. Noen ganger kan han finne på å glefse, uprovosert. 

Jeg tar ikke iniativ til å møte mennesker iogmed han blir så usikker, men noen ganger er veien så smal at han klarer å snuse på beinet og da setter mennesket seg på huk for å hilse tilbake. 

Hva kan grunnen til dette være, eller hva gjør vi får å fikse dette? 

Vi skal på kurs/trening flere ganger denne mnd, men vil gjerne høre flere meninger her og mulige løsninger 

Anonymkode: de563...34b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, vi fikk han da han var 8 uker, men han er 11 mnd nå 😅🙄

Skrevet

Hvis han først reagerer negativt når de prøver klappe, kommer med hendene: kan noen ha slått hunden?

Anonymkode: 6adf2...b5c

Skrevet

Hvilken hunderase er det?

Anonymkode: 2d12c...7bb

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han først reagerer negativt når de prøver klappe, kommer med hendene: kan noen ha slått hunden?

Anonymkode: 6adf2...b5c

Han reagerer før det også. Nei, ingen har rørt han negativt. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilken hunderase er det?

Anonymkode: 2d12c...7bb

Kleinspitz 

Skrevet

Høres nesten ut som han er dårlig sosialisert eller rett og slett veldig territoriell?  Er det kun mot nye mennesker, eller mennesker han kjenner igjen også? 

Anonymkode: 85b44...3cf

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres nesten ut som han er dårlig sosialisert eller rett og slett veldig territoriell?  Er det kun mot nye mennesker, eller mennesker han kjenner igjen også? 

Anonymkode: 85b44...3cf

Kun nye mennesker. 

Lite sosialisert er han ikke. Har hat meget stort fokus på dette da de viktigste ukene til en valp er 3(?)-14 uker. Vi har vært i parker, fått besøk med og uten hund. Vært i vår by for miljøretrening (å være rolig). Alt dette driver vi med enda forsåvidt. 

Det som også er interessant er at han er rolig og kosete med folk som har hund. De Er liksom godkjent..

Skrevet

Hunder som "elsker" mennesker kan også være usikre, iveren deres kan være et uttrykk for stress faktisk. Grunnen til at det snur er at de kommer i puberteten og begynner å forsvare seg og sitt istedenfor å bare skvette litt unna om de blir usikre.

Jobb med å få oppmerksomheten hans og gå i en bue rundt menneskene dere treffer så han slipper å komme så nær dem. Gi gjerne godbiter i en jevn strøm for å holde hunden på motsatt side av mennesket når du går forbi. Da får du tre i en: trening, gode assosiasjoner og avstand. Han skal ikke hilse på alle! Om du føler det er en situasjon der det er ok å hilse på noen fremmede, så instruer dem om at de skal aldri strekke ut hendene etter han eller gå nærmere han. La han lukte selv og finne ut at de er ufarlige.

Når man møter noen som har hund virket det som at hundene fokuserer mere på hverandre, da bryr de seg ikke så mye om menneskene. Og mennesker som har hund kaster seg ikke over alle andre hunder de møter heller.

Anonymkode: ed473...c26

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder som "elsker" mennesker kan også være usikre, iveren deres kan være et uttrykk for stress faktisk. Grunnen til at det snur er at de kommer i puberteten og begynner å forsvare seg og sitt istedenfor å bare skvette litt unna om de blir usikre.

Jobb med å få oppmerksomheten hans og gå i en bue rundt menneskene dere treffer så han slipper å komme så nær dem. Gi gjerne godbiter i en jevn strøm for å holde hunden på motsatt side av mennesket når du går forbi. Da får du tre i en: trening, gode assosiasjoner og avstand. Han skal ikke hilse på alle! Om du føler det er en situasjon der det er ok å hilse på noen fremmede, så instruer dem om at de skal aldri strekke ut hendene etter han eller gå nærmere han. La han lukte selv og finne ut at de er ufarlige.

Når man møter noen som har hund virket det som at hundene fokuserer mere på hverandre, da bryr de seg ikke så mye om menneskene. Og mennesker som har hund kaster seg ikke over alle andre hunder de møter heller.

Anonymkode: ed473...c26

Ja Okei, takk for bra og utdypende svar :) er noe lignende vi gjør, men noen ganger så er veien så smal at det ikke det så lett. 

Kan dette gå seg til med tiden..? Siden han er tenåring mener jeg. 

Kan det være lurt å gå og rose han og gi godbit så fort han er ferdig å snuse, før han begynner å bjeffe..? 

Skrevet

Det er fullt mulig for en hund å føle flere ting på en gang - både nysgjerrighet og skepsis. Det å sette seg ned foran en usikker hund er litt misforstått - da kommer jo ansiktet vårt (og dermed tennene våre) nærmere, noe en del usikre hunder kan synes er skummelt. 

Jeg ville jobbet med å IKKE hilse på tilfeldig forbipasserende, fordi dem kan du ikke kontrollere. Når det kommer folk, trekk deg litt ut av veien og tren kontakt. Sier folk at de ønsker å hilse/kose, så sier du nei. Parallelt med dette så lar du folk du kjenner og stoler på komme på besøk. De får beskjed om å ignorere hunden - selv om han oppsøker dem. Hvis de etterhvert tar kontakt, så er det kun med rolig prat og å strekke ned en hånd for rolig kos på brystet. Det må skje på hundens premisser, at en hund tar kontakt og snuser er ikke i seg selv en invitasjon til kos.

Skrevet
5 minutter siden, Tabris skrev:

Det er fullt mulig for en hund å føle flere ting på en gang - både nysgjerrighet og skepsis. Det å sette seg ned foran en usikker hund er litt misforstått - da kommer jo ansiktet vårt (og dermed tennene våre) nærmere, noe en del usikre hunder kan synes er skummelt. 

Jeg ville jobbet med å IKKE hilse på tilfeldig forbipasserende, fordi dem kan du ikke kontrollere. Når det kommer folk, trekk deg litt ut av veien og tren kontakt. Sier folk at de ønsker å hilse/kose, så sier du nei. Parallelt med dette så lar du folk du kjenner og stoler på komme på besøk. De får beskjed om å ignorere hunden - selv om han oppsøker dem. Hvis de etterhvert tar kontakt, så er det kun med rolig prat og å strekke ned en hånd for rolig kos på brystet. Det må skje på hundens premisser, at en hund tar kontakt og snuser er ikke i seg selv en invitasjon til kos.

Jobber forsåvidt med det, sier dog ikke nei hvis noen spørr. Men skal begynne å gjøre dette. Men hvis man hilser på en fremmed og han bare står å bjeffer, selvom man ignorerer, skal man gå..? 

Siste du nevner med kjente, gjør vi dette. Han får oppsøke de og blir ignorert.

Skrevet

Er dette noe som kan roe seg ved alderen..? Han er tros alt "kun" 11 mnd. Jeg er redd dette blir Bob 2, da han viser tendenser.

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Jobber forsåvidt med det, sier dog ikke nei hvis noen spørr. Men skal begynne å gjøre dette. Men hvis man hilser på en fremmed og han bare står å bjeffer, selvom man ignorerer, skal man gå..? 

Siste du nevner med kjente, gjør vi dette. Han får oppsøke de og blir ignorert.

IKKE hils på fremmede. Hvis han står og bjeffer så er han redd, da må han fjernes fra situasjonen - og burde aldri bli satt i situasjonen til å begynne med.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Tabris skrev:

IKKE hils på fremmede. Hvis han står og bjeffer så er han redd, da må han fjernes fra situasjonen - og burde aldri bli satt i situasjonen til å begynne med.

Nei da selvsagt ikke. Men når noen stopper å spørr om tiden, og jeg skal svare raskt så kan han begynne. Jeg snakker ikke med fremmede sånn vilkårlig. Er dette noe han kan vokse av seg..? 

Skrevet
12 minutter siden, Tabris skrev:

Og Apropros, han skal stilles ut, er det bare å glemme..? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei da selvsagt ikke. Men når noen stopper å spørr om tiden, og jeg skal svare raskt så kan han begynne. Jeg snakker ikke med fremmede sånn vilkårlig. Er dette noe han kan vokse av seg..? 

Nei, han vokser ikke av seg frykt. Frykt blir som regel større hvis det ikke jobbes med. Ta med godbiter på hver tur og tren mye kontakt. Trekk ut av veien og belønn når det kommer folk som passerer. Gi ham trygghet i at han aldri trenger å forholde seg til disse menneskene. Gjør også godbitsøk, dvs kast en neve godbiter i grøfta som han kan lete etter. Dette kan du bruke om noen stopper for å spørre etter tiden el.lign. (Jeg gjør det selv på egen hund som er utrygg på både folk og hunder).

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og Apropros, han skal stilles ut, er det bare å glemme..? 

Nei, du kan få det til, men du må jobbe mye for å klare å få ham til å synes det er ok at en fremmed person tar på ham overalt og sjekker tennene. Forøvrig bør en så utrygg hund som dette aldri brukes i avl, så utstilling har ikke så mye å si. (Jeg sier det ikke for å være slem, jeg har utrygg hund selv. Det er det beste for rasen).

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Tabris skrev:

Nei, han vokser ikke av seg frykt. Frykt blir som regel større hvis det ikke jobbes med. Ta med godbiter på hver tur og tren mye kontakt. Trekk ut av veien og belønn når det kommer folk som passerer. Gi ham trygghet i at han aldri trenger å forholde seg til disse menneskene. Gjør også godbitsøk, dvs kast en neve godbiter i grøfta som han kan lete etter. Dette kan du bruke om noen stopper for å spørre etter tiden el.lign. (Jeg gjør det selv på egen hund som er utrygg på både folk og hunder).

8 minutter siden, Tabris skrev:

Nei, du kan få det til, men du må jobbe mye for å klare å få ham til å synes det er ok at en fremmed person tar på ham overalt og sjekker tennene. Forøvrig bør en så utrygg hund som dette aldri brukes i avl, så utstilling har ikke så mye å si. (Jeg sier det ikke for å være slem, jeg har utrygg hund selv. Det er det beste for rasen).

Okei, takk :) kontakt er han veldig flink på når det ikke er foooor mange forstyrrelser (annen hund f.eks). 

Okei, godt å vite. Stiller han forsåvidt ut av oppdrettere ønske. 

• Liker 1
Skrevet

Oppdretter som ønsker* skulle drt så 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...