AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #1 Skrevet 12. oktober 2017 Skriver en innleveringsoppgave og trenger litt hjelp med kilder. Er første gang jeg skriver en tekst på dette nivået. Tar en del notater under forelesninger, og skriver som regel ordrett det som står i powerpointen. Hvordan skal jeg referere til stoffet jeg har notert under forelesninger når jeg bruker dette i teksten? Skal jeg skrive det litt om og ikke oppgi kilde på det (fordi da er det "mitt eget"), eller skal jeg bruke både powerpointen og referansene professoren min har oppgitt/brukt i powerpointen sin? Hvordan gjør jeg isåfall det?? Anonymkode: 4354f...4ab
toofrozen Skrevet 12. oktober 2017 #3 Skrevet 12. oktober 2017 Som regel refererer vel forelesere til hvor de har funnet stoffet, og da bruker jeg gjerne disse selv. Viktig å da lese gjennom kildene og se at det faktisk passer. Ellers pleier jeg å finne mine egne kilder, som sier det samme som foreleser. Jeg har aldri referert til en powerpoint eller forelesning i oppgave. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #4 Skrevet 12. oktober 2017 12 minutter siden, toofrozen skrev: Som regel refererer vel forelesere til hvor de har funnet stoffet, og da bruker jeg gjerne disse selv. Viktig å da lese gjennom kildene og se at det faktisk passer. Ellers pleier jeg å finne mine egne kilder, som sier det samme som foreleser. Jeg har aldri referert til en powerpoint eller forelesning i oppgave. Tusen takk for hjelpen Anonymkode: 4354f...4ab
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #5 Skrevet 12. oktober 2017 Du må finne kildem til foreleseren, notater fra forelesning er ikke godt nok. Anonymkode: 86ca5...ff3 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. oktober 2017 #6 Skrevet 12. oktober 2017 Forelesningsnotater godtas vanligvis ikke som kilder. Du må bruke pensumbøkene.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #7 Skrevet 12. oktober 2017 Foreleserne mine sier at det de legger ut på PP eller sier under forelesningen kommer fra boka. Du finner ca. sidetall i pensum og referer til boka/kompendiet Å referere til PP er ikke godkjent kilde Anonymkode: cbe65...d6f
must Skrevet 12. oktober 2017 #8 Skrevet 12. oktober 2017 Anbefaler kildekompasset.no til hvordan man skal før opp kilder riktig i henhold til ulike referanseteknikker ☺
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #9 Skrevet 12. oktober 2017 Akkurat nå, must skrev: Anbefaler kildekompasset.no til hvordan man skal før opp kilder riktig i henhold til ulike referanseteknikker ☺ Universitetet eller høyskolen har gjerne en "egen" måte kilder skal henvises på. Som regel ligger det en mal inne på portalen, eller så kan man dra til biblioteket for hjelp Anonymkode: cbe65...d6f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #10 Skrevet 12. oktober 2017 Der jeg studerer er powerpointene skrevet ut i fra pensumbøkene, og da bruker jeg selvsagt pensumbøkene som kilde, ikke forelesningsnotatene. Anonymkode: 1f554...1ab
must Skrevet 12. oktober 2017 #11 Skrevet 12. oktober 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Universitetet eller høyskolen har gjerne en "egen" måte kilder skal henvises på. Som regel ligger det en mal inne på portalen, eller så kan man dra til biblioteket for hjelp Anonymkode: cbe65...d6f Ja, veldig ofte en standardisert referansteknikk, for eksempel APA 6th. Kildekompasset viser hvordan mange forskjellige kildetyper skal føres opp, ofte langt flere kildetyper enn skolenes egne dokumenter. Det var faktisk foreleseren min ved UiO som tipset meg om siden 😊
Muffen Skrevet 12. oktober 2017 #12 Skrevet 12. oktober 2017 bruk sokogskriv.no for eksempel Forskjellige oppsett for kildebruk der.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #13 Skrevet 12. oktober 2017 1 time siden, Muffen skrev: bruk sokogskriv.no for eksempel Forskjellige oppsett for kildebruk der. Denne synes jeg er bra det finnes en egen mal for å referere til "personlig kommunikasjon" som jeg tror gjelder også f.eks noe du har hørt på forelesning. Men kommer jo an på hvilken info det er snakk om om dette er "godkjent" som kilde tenker jeg, så det kan være lurt å heller gå til forelesers kilde Anonymkode: ea575...b2a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå