Gå til innhold

Studenter med på undersøkelser etc

Ville du tillatt studenter å være til stede under en operasjon/undersøkelse etc?  

1 stemme

1. 1. Ville du tillatt studenter å være til stede under en operasjon/undersøkelse etc?

• Ja
      16
    • Nei
      12

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd.

Ville du tillatt at studenter undersøkte deg mens du var i narkose?

Hva med en helt vanlig gynekologisk undersøkelse?

Eller hva med en fødsel, ville du godtatt at studenter deltok?

Jeg hadde garantert svart nei til de to øverste. Siste aner jeg ikke, men om jeg hadde sagt ja så hadde jeg nok foretrukket 1-2 studenter istedet for 5...

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg har hatt studenter med på mange medisinke undersøkelser. Men vet ikke om jeg hadde likt det ved gu.

Skrevet

Om jeg ville latt studenter undersøke meg mens jeg var i narkose?

Tja, det spørs om jeg var blitt spurt på forhånd. Og hva slags undersøkelse det gjaldt. Men hadde jeg blitt spurt og fått en god forklaring på hvorfor dette vil være viktig å gjøre mens jeg lå i narkose, så ser jeg ikke noe galt i det. Det er tross alt fremtidige leger det er snakk om, og vi vil vel alle helst at de skal lære mest mulig. :wink:

Hadde jeg ikke blitt spurt, men fått vite om det i ettertid så hadde jeg blitt rasende. Det er noe som for meg blir å tråkke langt over grensa.

Leger har faktisk ikke lov å gjennomføre noen som helst slags undersøkelser uten samtykke fra pasienten, med mindre det står om liv.

Om jeg ville latt studenter være med under en gynekologisk undersøkelse?

Der vet jeg faktisk ikke, det kommer helt an på humør den enkelte dagen vil jeg tro. Noen dager tror jeg ikke jeg ville brydd meg, mens andre dager ville jeg halst bedt dem dra til h**vete. :wink:

Også her er det selvfølgelig ett krav at man blir spurt på forhånd.

Om jeg ville latt studenter delta under fødsel?

Definitivt ett NEI.

Jeg ble spurt om det da jeg fikk datteren min, men akkurat en fødsel syns jeg er mer privat enn noe annet, og i den situasjonen føler man seg ganske hjelpesløs og liten at det ville jeg rett og slett ikke taklet.

(jeg ba legen som kom for å sjekke at alt var bra om å dra til hel**te også.. syns det var nok folk der med jordmor og en sykepleier)

Skrevet

Jeg har hatt studenter med i flere sammenheng - og har stort sett syntes det var greit. Ikke alle gangene har jeg syntes det var like ok eller "hyggelig", men så lenge det var opp til meg å si ja eller ikke har det vært greit.

Forstår jo absolutt det at studentene må få prøve seg - så det er jo viktig at vi er villige til å slippe dem til.

Tror ikke jeg ville hatt noe særlig problemer med å ha med EN student på en fødsel .. men ikke en hel haug.

Tror faktisk jeg ville vært mer skeptisk til å akseptere at studenter skulle undersøke meg når jeg var i narkose om jeg ikke hadde blitt skikkelig informert på forhånd. Men hadde jeg ikke blitt spurt - og fått vite om sånt i ettertid hadde jeg også blitt rimelig rasende.

Skrevet

Ja til alt. Og jeg trenger ikke å bli spurt ift u.s. i narkose.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har vært i narkose på et universitets sykehus på gynokologisk avdeling og jeg hadde blitt utrolig sint om jeg hadde fått vite i etterkant. men nå kjenner jeg en del medisin studenter mer eller mindre, og da er ting litt annerledes synes jeg.

Gjest lilletroll
Skrevet

Antakelig ikke....i hvertfall IKKE på gynekologisk undersøkelse o.l

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, ikke noe problem. Men jeg ville neppe godtatt det ved en fødsel.

Skrevet

Under en operasjon, greit. Men ikke under en undersøkelse, fødsel e.l.

Skrevet

Nei nei og nei, aldri på GU. Gruer meg nok om ikke jeg skal bekymre meg for studenter i tillegg.

Hvis jeg brekker armen eller noe er det selvfølgelig greit ;)

Skrevet
Inspirert av en annen tråd.

Ville du tillatt at studenter undersøkte deg mens du var i narkose?  

Hva med en helt vanlig gynekologisk undersøkelse?

Eller hva med en fødsel, ville du godtatt at studenter deltok?

...

Jeg skjønner at elevene må få øve seg, men jeg er dessverre ikke komfortabel med å være noens forsøkskanin, så svaret mitt blir nei på alle punkter.

Skrevet

Jeg hadde sagt ja. Har hatt med stundenter under gynekologisk undersøkelse før og det gjorde meg absolutt ingenting.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kommer ann på hva slags undersøkelse det var snakk om.

Men ikke med på GU,av den enkle grunn at jeg selv synes det er ille nok med 1 lege der :-?

Selv har jeg hatt med studenter på flere ting jeg har vært igjenom på sykehuset,men det har bare vært 2 stykker,(veldig greie), og jeg ble spurt på forhånd om de kunne få være med å observere.

Skrevet

Ja, til alt, så lenge jeg er blitt spurt.

For meg blir akkurat det et spørsmål om respekt. Spør man viser man respekt, spør man ikke viser man ikke respekt. Og jeg vil helst behandles av noen som viser meg respekt, da har jeg lettere for å stole på dem. I tillegg vil jeg ikke ha noe problem med å komme tilbake senere, om det skulle være noe.

Skrevet

Som flere før her har sagt: Ja til alt, så lenge jeg blir spurt først, og det ikke er mange av dem (1-2). Er helsefagstudent selv, så jeg vet jo hvor viktig det er at vi får prøve oss. :-)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Har hatt en student med under fødsel, og hadde ikke akseptert det en gang til. Makan til følelseskald person, skal man lete lenge etter. :evil:

Skrevet

Har hatt en GU operasjon hvor det var en student med som jeg ikke ble spurt om!! :evil: Og siden jeg da var lettere neddopet og ikke helt klar sa jeg ikke noe da, men jeg ble fy f*** så sint etterpå!!! Man kan ha såpass respekt å spørre pasienten først så er det stort sett greit.

Skrevet

Jeg har sagt ja til undersøkelse som innebar å ta av seg undertøyet (ikke gu). Jeg hadde en lidelse som ikke er så vanlig (men alvorlig), og er bare glad for at jeg kunne bidra til å opplyse medisinstudentene ved å la de få titte.

Andre intime undersøkelser vet jeg faktisk ikke, da det kommer ann på situasjonen.

Skrevet

Da jeg fødte var det studenter tilstede, de var faktisk en utrolig støtte for meg!

Har også hatt gu med student tilstede, ikke helt komfertabelt, men følte jeg ikke kunne si nei, siden de allerede var tilstede!

Skrevet

Jeg hadde studenter tilstede under fødselen og det var helt greit det - hadde jeg blitt spurt på forhånd hadde jeg ikke hatt noen problemer med det under en GU heller, men informasjon er vesentlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...