AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #1 Skrevet 12. oktober 2017 I går ble jeg stoppet av UP og bedt om å avlegge spyttprøve. Jeg informerte dem om hvilke medisiner jeg går på, og at den ene medisinen ville vises ( dette er adhd medisiner det er meningen jeg skal ta når jeg kjører) Etter prøven som viste det jeg sa på forhånd ( de fikk også se resept), måtte jeg likevel ta blodprøve og visuelle tester. Den visuelle testen viste ingen tegn til nedsatt kjøreferdighet, og de tok ikke fra meg sertifikatet. Jeg er bekymr fordi jeg tar andre medisiner det ikke er lov å kjøre med. Jeg har diskutert dette med både lege og spesialist, og fått beskjed om å vente åtte timer etter inntak. Denne beskjeden har jeg fulgt. Når jeg nå leser om disse grensene er de imidlertid mue strengere. Og dersom man tar med hver dag over tid vil tydeligvis konsentrasjon i blodet være for høy til å kjøre 12—24 timer etter inntak. Jeg tror derfor jeg vil være over grensen. Er det noen som vet om dette da vil bli en vanlig promille kjøring sak der jeg vil bli domfelt og straffet med påfølgende vandel? Eller får jeg isåfall kun inndratt førerkortet etter vedtak fra fylkeslegen? Må bare påpeke at jeg er fullstendig i mot kjøring i påvirket tilstand, men trodde helt ærlig jeg var innafor. Følte meg også helt fin. De ville ikke svare på hvorfor de stoppet meg, men påpekte at de ikke hadde reagert på selve kjøringen. Noen som vet? Eller vet hvor jeg kan henvende meg for å spørre? Ønsker ikke å ringe det lokale politiet. Anonymkode: b1939...5b7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #2 Skrevet 12. oktober 2017 Snakk med legen din? Anonymkode: 3cac6...444 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #3 Skrevet 12. oktober 2017 Jeg har ikke mulighet til å snakke med legen på minst 3 uker desverre. Anonymkode: b1939...5b7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #4 Skrevet 12. oktober 2017 Jeg har medisiner med rød trekant og som viser på blodprøver osv og tidligere hadde mann et "kort" med i form av dokumentasjon osv som man viste om man ble stoppet - dette er visst ikke lengre nødvendig, så snakk med legen som har gitt deg medisinene og spør deg frem der. Anonymkode: 2ff06...918
Carrot Skrevet 12. oktober 2017 #5 Skrevet 12. oktober 2017 Jeg vil tro siden førerkortet ikke ble beslaglagt at du om tre uker kan snakke med legen din - det tar tre uker før politiet evt har behandlet saken uansett, og om de skal gi bøter eller annet i ettertid må du annmeldes og avhøres tror jeg. Egentlig tror jeg du bekymrer deg unødig.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #6 Skrevet 12. oktober 2017 Takk for svar, jeg tror desverre ikke jeg bekymrer meg unødig, da jeg er rimelig sikker på at jeg vil være over grensen iflg medisintabellen. Grunnen til at man ikke trenger dette kortet lenger er jo at reglene er mye strengere. Dermed får man ikke et slikt kort. Det gis som hovedregel ikke dispensasjon, og medisinene regnes om til promille. Fylkeslegen kunne heller ikke svare. Er ikke så bekymret for å få inndratt førerkortet egentlig. Men det er jo stor forskjell på å få en promille dom og å ikke oppfylle helsekravene. Ts Anonymkode: b1939...5b7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #7 Skrevet 12. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, jeg tror desverre ikke jeg bekymrer meg unødig, da jeg er rimelig sikker på at jeg vil være over grensen iflg medisintabellen. Grunnen til at man ikke trenger dette kortet lenger er jo at reglene er mye strengere. Dermed får man ikke et slikt kort. Det gis som hovedregel ikke dispensasjon, og medisinene regnes om til promille. Fylkeslegen kunne heller ikke svare. Er ikke så bekymret for å få inndratt førerkortet egentlig. Men det er jo stor forskjell på å få en promille dom og å ikke oppfylle helsekravene. Ts Anonymkode: b1939...5b7 Hvis du vet at du er over grensen, bør du strengt tatt ikke kjøre bil Anonymkode: d035a...2b7 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #8 Skrevet 12. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, jeg tror desverre ikke jeg bekymrer meg unødig, da jeg er rimelig sikker på at jeg vil være over grensen iflg medisintabellen. Grunnen til at man ikke trenger dette kortet lenger er jo at reglene er mye strengere. Dermed får man ikke et slikt kort. Det gis som hovedregel ikke dispensasjon, og medisinene regnes om til promille. Fylkeslegen kunne heller ikke svare. Er ikke så bekymret for å få inndratt førerkortet egentlig. Men det er jo stor forskjell på å få en promille dom og å ikke oppfylle helsekravene. Ts Anonymkode: b1939...5b7 De kortene dere snakker om ble avviklet da det kom ny og tydeligere lovverk i oktober 2015 eller var det 2016? Etter lovendringen er mer ansvar for om medisiner og pasient er "kjørbar" pålagt fastlegene å vurdere. Dermed blir og fastlegene å komme i vanskeligheter om medisiner blir skrevet ut som ikke er forenelig med bilkjøring uten at legen sørger for at førerkortet blir inndratt. Så her er det ikke bare du, men også fastlegen som kommer i vanskeligheter. Ruskjøring, enten det er medisinpiller eller inntak av ulovlig stoffer, kommer inn under samme lovgivning som "fyllekjøring". Om up her har vært ute på rutinekontroll eller om de har hatt en berettiget mistanke om "ruskjøring" er umulig for folk på kg å avgjøre. Hva blodprøvene dine viser er dog avgjørende for videre reaksjon mot både deg og fastlegen din. Å sprkuøere i hva du har i blodet, blir spekulasjoner. Blir det reaksjon så blir det rettssak og dom, det er ikke noe å spekulere på. Anonymkode: ac5d2...4d0 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #9 Skrevet 12. oktober 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vet at du er over grensen, bør du strengt tatt ikke kjøre bil Anonymkode: d035a...2b7 Les tråden før du svarer. Anonymkode: 59b7c...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #10 Skrevet 12. oktober 2017 Dette må du egentlig ta opp med personer som kan medisin. Hva om du snakket med farmasøyt på apotek.? Vet det er strenge regler ang utskriving og bli fratatt førerkort. Sikkert endret, siden sist jeg leste Før du får klarlagt dette, så må du vurdere ditt medisinbruk opp mit bilkjøring. Du vil eventuelt tatt for ruspåvirket kjøring. Samme som promillekjøring Anonymkode: be712...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #11 Skrevet 13. oktober 2017 Det første som slår meg er at du må ha kjørt synlig beruset siden de velger å stoppe deg, og siden de krever spytt og blodprøve og ikke tar deg på ditt ord. Det andre som slår meg er at du skriver du følte deg helt fin, og det er typisk pillerusa folk å si og føle. De føler seg helt fine, men for andre er de synlig rusa og sløve. Det er sånn mange blir raskt pilleavhengige fordi man "merker" ikke til dosen, og tar mer for å merke mer eller oftere fordi man tror medisinen ikke fungerer. Det gjør den. Plutselig ligger man på gulvet og har så sterk narkisknekk at du ikke kommer deg opp igjen fordi du har tatt noen for mange siden du for litt siden følte deg helt fin. Det jeg kan si om hva som vil skje med deg nå det er at blodprøvene vil ikke bli sendt til analysere med mindre de har veldig skjellig grunn til å tro du kjørte under ulovlig beruselse. Og det gjorde du jo faktisk også, så det er jo ingenting du kan motsi de på om de finner ut det. Sender de ikke blodprøver og finner noe på deg så vil dette bare bli henlagt. Men om de sender blodet til analyse og ser at du har kjørt i ruspåvirket tilstand så vil du måtte gjennom en rettsprosess for det, få en dom (sannsynligvis bare en bot), og få restriksjoner via legen på disse medisinene. Det vil komme på vandelen din som lovbrudd og kjøring i ruspåvirket tilstand ja. Det er ikke noe anderledes selvom du hadde resept på de pillene du hadde tatt, det er fortsatt ulovlig , og jeg regner med at uavhengig av hva legen din har sagt om antall timer i mellom så er medisinesken merket med rød varsel trekant og det betyr at man skal unngå å kjøre. Anonymkode: 05f72...ba5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå