Gå til innhold

Pakke med Miks av rotgrønnsaker som selges i butikkene nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen tips hva jeg kan bruke den til? Oppskrift eller link til oppskrifter ønskes. Jeg er lite kjent med disse grønnsakene, vet ikke helt hva alt er som er oppi pakken, men regner med alt må skrelles og deles opp, og lager en gryte på grønnsakene og ev tilsetter kjøtt

På forhånd takk :) 

Anonymkode: 7b0e6...270

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rotgrønnsakssuppe
Ingredienser: 
¾ kg rotgrønnsaker (f.eks. poteter, pastinakk, gulrot, persillerot og knollselleri)
2 løk
2 ss olivenolie 
1 fedd hvitløk
1 ½ liter grønnsaksbuljong
salt og pepper 
1 stk hakket rødløk 
½ dl vann
Slik gjør du: 
1. Skrell rotgrønnsakene og skjær dem i store biter. Rens og hakk løken i små biter. 
2. Varm oljen i en kjele og stek løk og grønnsaker i ca. fem minutter, uten at det brunes. 
3. Tilsett presset hvitløk og hell på buljong. La rotgrønnsakene småkoke under lokk i ca. 30 minutter. 

Anonymkode: cba95...d8a

Skrevet

Lapskaus

Anonymkode: f690f...6b2

Skrevet

Jeg syns det aller beste er å kutte grønnsakene opp i båter og steke i ovnen, sånn som de forklarer her.

Spesielt godt er det til lammekjøtt, for eksempel lammekoteletter. Jeg bruner kotelettene lett i panne først, så steker jeg dem ferdig oppå grønnsakene. Da har jeg alt i langpanne for å få med den gode kraften fra kjøttet. Jeg krydrer med det jeg liker best, ofte salt, pepper og litt rosmarin.

Ovnsbakte beter servert varme med smuldret fetaost og litt balsamicoglaze er også veldig godt. Bruk som tilbehør til (svine)kjøtt og ha godt brød ved siden av.

Jeg liker også å lage salat av beter, men det forutsetter at du liker rå beter. Da rasper jeg rødbeter, gulrot og kål på den grove siden av raspen og lager en dressing av litt olje, sukker og sitron. 

Skrevet

Hos oss er det populært med ovnsbakte rotgrønnsaker med en ingefærglasering på til slutt. Skreller og baker grønnsakene i ovnen til de er nesten møre, ca 20 minutter på 200 grader, kommer an på størrelsen på bitene. Da har jeg på  glaseringen og lar de få 5-10 minutter med glaseringen og blir litt karamellisert i kantene.

Ingefærglasering

2-3 ss revet ingefær

2 ss sukker

25 g smør

1/2 ss vann

Ha alt i en panne og la det koke opp koke i ca 5 minutter. Skal bli en litt brunt , men ikke mørk karamell. Pass litt på, kan hende det holder med 3 minutter koking.

Anonymkode: 141ec...cb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...