Gå til innhold

Kjøpe leilighet uten egenkapital

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en student på 23 år. Ønsker å kjøpe meg en leilighet, da jeg syntes det er _utrolig_ surt å kaste tusenvis av kroner ut av vinduet hver måned, da de pengene heller kan brukes til å  nedbetale et lån.

Problemet er at jeg ikke har egenkapital. Det er en mulighet for at moren min kan stille som kausjonist. Er det noen som vet hva det vil innebære for henne? Vet for eksempel at hun neppe vil gjøre dette hvis det betyr at hun ikke kan selge huset sitt før mitt lån er nedbetalt. Planen hennes er nemlig å selge huset i løpet av de neste 1-10 årene (alt ettersom), da alle barna har flyttet ut. 

Og hvis mamma kan stille som kausjonist, vil det føre til ekstra kostnader for henne, f.eks. høyere renter på hennes eget lån?

Hvis hun kan stille som kausjonist, hvor stort beløp er det vanlig man få i lån da? Hun sitter på et nesten nedbetalt hus til rundt 6 millioner, om det har noe å si. 

Selv har jeg hittil et studielån på 200 000 hittil, om det har noe og si. Ingen annen gjeld, og aldri mottatt en inkasso. 

Studerer medisin, har hørt noe om at leger kan få spesielt gode lån, er det noen som vet om dette gjelder medisinstudenter også? Regner med det ikke gjør det, men er jo verdt å spørre. 

Selv får jeg 8000 i stipend/lån i måneden, hvorav 4060 utgjør stipend (får altså disse pengene). Tjener mellom 6-8000 i måneden gjennom deltidsjobben min (mer i ferier). Vil altså gjennomsnittlig ha 10-12 000 å rutte med i måneden av mine egne penger, evt. 14-16 000 om jeg velger å bruke av selve lånet også.

I hvilken prisklasse tror dere jeg kunne kjøpt, med denne økonomien? Kan lite om størrelse på avdrag, men vet avdragene blir større jo høyere lånebeløp. Jeg ønsker å sitte igjen med ca. 2000 til mat og litt til klær/fritid/bufferkonto etter alle regninger er betalt (og da bør strøm/TV/internett/vann-og avløpsavgifta, og mobilregningen være betalt). 

Er dette en umulighet, eller noe som er verdt å undersøke videre? For meg kan det gå bra å bruke f.eks. studielånet til å nedbetale boliglånet i måneder hvor det er knapt med penger, da det er rentefritt frem til jeg er ferdig å studere, i tillegg til dette er det utrolig lave renter på lånet. Regner med at det å nedbetale lånet etter jeg er ferdigutdannet ikke skal bli et stort problem, da jeg antageligvis vil få OK(+) lønn og en (forhåpentligvis) stabil jobb.

TAKK for alle svar! :-)

Anonymkode: 20928...4a3

TS, ta med deg mamma til banken og snakk med en kunderådgiver. Da får dere vite hva dere trenger for å få lån. Det kan også være en mulighet om dere eier leiligheten sammen dersom du tjener for lite. Man får mange råd her inne, det er best å spørre banken, da vet du hva du har å forholde deg til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, Coolaid skrev:

Dersom kan umulig stemme. Her er det enten andre ting som spiller inn som du gjerne ikke vet om - ellers så blir du løyet til, eventuelt du tar feil, troller eller hva som helst.

I tillegg: Dersom man har kausjonist så dekker det en eventuell egenkapital. Man trenger ikke egenkapital dersom man har høy nok kausjon. Men man trenger inntekt til å betjene lånet på den boligen man kjøper. 

Ja, annen gjeld kan spille inn, men selv uten ekstra gjeld kan man helt fint få avslag i dag. Selv om man tjener relativt bra og har egenkapital, av den enkle grunn at man står langt svakere som singel boligkjøper enn et par, eller andre som kjøper sammen. Det er økonomiske nedgangstider, og bankene sikrer seg ekstra god, i tillegg til de stadig strammere kravene fra det offentlige. 

Anonymkode: f794d...2bf

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også litt vansker for å tro dette. Jeg tjener en 400k og min mann drøyt 500k, vi har samlet 1,1 mill i egenkapital og fikk nettopp lån på 5mill UTEN kausjonist.

Anonymkode: 24916...23e

Dere er to personer som deler på fellesutgifter, kommunale avgifter, tv, internett, nettleie osv.

En enslig person betaler alt dette med mer alene. Det er ikke sikkert du hadde fått 2,5 millioner i lån alene med en inntekt på 450k. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, penny_ skrev:

Dere er to personer som deler på fellesutgifter, kommunale avgifter, tv, internett, nettleie osv.

En enslig person betaler alt dette med mer alene. Det er ikke sikkert du hadde fått 2,5 millioner i lån alene med en inntekt på 450k. 

:tommelopp: Helt korrekt. I tillegg er det større risiko for betalingsproblemer når man kun er en i husstanden, siden man kan greie seg en stund hvis "bare" den ene mister jobben. Boligmarkedet i Norge er dessverre i stadig større grad rigget for at man skal være (minst) 2 kjøpere. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:tommelopp: Helt korrekt. I tillegg er det større risiko for betalingsproblemer når man kun er en i husstanden, siden man kan greie seg en stund hvis "bare" den ene mister jobben. Boligmarkedet i Norge er dessverre i stadig større grad rigget for at man skal være (minst) 2 kjøpere

Neida, man må bare ikke ha for høye krav slik som veldig mange har ;)

Endret av penny_
Skrevet
2 minutter siden, penny_ skrev:

Neida, man må bare ikke ha for høye krav slik som veldig mange har ;)

I teorien kan man jo låne noe som singel / enkeltkjøper også, men da får man jo i praksis ikke kjøpt noe som helst mange steder i landet. i f. eks. Oslo og omegn er det stadig vanskeligere å oppdrive noe til under 2.5. Det som eventuelt finnes, rives kjapt vekk fra markedet og fører i neste omgang til ytterligere prispress også i disse områdene/for denne leilighetstypen. 

Skrevet

Så dyrt i gokk, ha ha.

Anonymkode: 3eee3...5b8

Skrevet

Hvordan i alle dager har du fått gode nok karakterer til å komme inn på medisin, TS? Du skjønner jo ikke en dritt av det folk sitter og forklarer deg her - om og om igjen. 

Anonymkode: 89550...97a

• Liker 4
Skrevet
På 12/10/2017 den 13.56, AnonymBruker skrev:

En annen ting med denne leiligheten er at det kommer til å komme kostnader forbundet med fuktskader. 

"Registrert fuktskadet foringer på vindu på soverom, vindu mot øst i stue er fuktskadet i nedkant."

Det trenger ikke være alvorlig eller bli dyrt, men det vet man egentlig ikke før man begynner å se skikkelig på det. I verste fall er det råteskader i veggene. I beste fall er det bare en list eller karm som må byttes. Det opplyses også om at det har vært vannlekkasje i etasjen over, og det er en typisk ting det er greit å få så mye informasjon som mulig om før kjøp vurderes. 

Poenget mitt her er bare at bolikjøp er mye mer enn å bare ha råd til låneavdrag, renter og felleskostnader. Uten egenkapital så kan det bli en økonomisk ruin hvis det kommer noe uforutsett, for det er da ingenting å gå på innenfor eksisterende økonomiske rammer. Minimum ville vært en buffer på 20-30 000 for å kunne ta unna plutselige utgifter. Å skifte et vindu koster litt mer enn vekslepenger. Det samme med en integrert stekeovn.

Når det er sagt, det er mange som kjøper sin første bolig med lignende økonomiske betingelser, og for de aller fleste blir det ikke noe problem, men det er uansett en god idé å tenke gjennom hva hvis-scenarioer for å realitetsorientere seg selv litt. Uten at det i seg selv trenger å sette en stopper for boligdrømmen, man bør bare vite hva man går til. :)

• Liker 3
Skrevet

Med så lave fellesutgifter vil jeg anta at sameiet ikke setter av penger til fremtidig vedlikehold, noe som betyr at du må betale et engangsbeløp hver gang noe som går på den felles bygningsmassen/tomta må ordnes. Det er litt mer komplisert for sameier å ta opp lån sammenlignet med borettslag. Anbefaler at du setter deg inn i de to ulike måtene å eie bolig på, så skjønner du også hva en husleie går til: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/

Husk også utgifter til forsikringer, strøm, ev. vann, internett, vedlikehold og så videre. Dette kommer i tillegg til felleskostnadene, og kan utgjøre ganske mye.

Anonymkode: 38e2e...cf6

Skrevet

En liten realitycheck ang. yrket ditt: De færreste får jobb som leger i akkurat den byen de vil med en gang. Det er et beintøft arbeidsmarked i de større byene. De aller fleste må jobbe i distriktene, ofte i flere år, før de har en sjanse på jobber i byene.

Anonymkode: 48d5c...f1f

Skrevet

En ting ts som du må være klar over ts det er at når du skal søke bolig lån så beregner bankene inn ikke bare hvor mye du tjener men også hva slags utgifter du har. Har du hatt studielån i 6 år så vil denne summen bli trekt fra på hvor høy sum de egentlig kunne lånt ut. Om du har bil og barn tåler det også for at total summen går ned. De beregner også et standard livsopphold for enslig på rundt 8000 kr, samt hvor mye ekstra du har til rente økning etc.

Testet nå på bolig kalkulator hvor mye jeg kunne lånt med en tidligere jobb inntekt jeg hadde. Jeg hadde 450 000 i studielån, og ca en 19000 utbetalt i mnd. Med disse tallene kunne jeg fått 550 000 ca I bolig lån, ergo noe man ikke får kjøpt bolig for i det hele tatt.

Du må nok tjene ganske greit per mnd gir å kunne få bolig lån som enslig når man har høy studielån. Mange velger derfor å heller kjøpe sammen med noen når de blir eldre. Da får man også høyere lån. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...