Gå til innhold

Kjøpe leilighet uten egenkapital

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en student på 23 år. Ønsker å kjøpe meg en leilighet, da jeg syntes det er _utrolig_ surt å kaste tusenvis av kroner ut av vinduet hver måned, da de pengene heller kan brukes til å  nedbetale et lån.

Problemet er at jeg ikke har egenkapital. Det er en mulighet for at moren min kan stille som kausjonist. Er det noen som vet hva det vil innebære for henne? Vet for eksempel at hun neppe vil gjøre dette hvis det betyr at hun ikke kan selge huset sitt før mitt lån er nedbetalt. Planen hennes er nemlig å selge huset i løpet av de neste 1-10 årene (alt ettersom), da alle barna har flyttet ut. 

Og hvis mamma kan stille som kausjonist, vil det føre til ekstra kostnader for henne, f.eks. høyere renter på hennes eget lån?

Hvis hun kan stille som kausjonist, hvor stort beløp er det vanlig man få i lån da? Hun sitter på et nesten nedbetalt hus til rundt 6 millioner, om det har noe å si. 

Selv har jeg hittil et studielån på 200 000 hittil, om det har noe og si. Ingen annen gjeld, og aldri mottatt en inkasso. 

Studerer medisin, har hørt noe om at leger kan få spesielt gode lån, er det noen som vet om dette gjelder medisinstudenter også? Regner med det ikke gjør det, men er jo verdt å spørre. 

Selv får jeg 8000 i stipend/lån i måneden, hvorav 4060 utgjør stipend (får altså disse pengene). Tjener mellom 6-8000 i måneden gjennom deltidsjobben min (mer i ferier). Vil altså gjennomsnittlig ha 10-12 000 å rutte med i måneden av mine egne penger, evt. 14-16 000 om jeg velger å bruke av selve lånet også.

I hvilken prisklasse tror dere jeg kunne kjøpt, med denne økonomien? Kan lite om størrelse på avdrag, men vet avdragene blir større jo høyere lånebeløp. Jeg ønsker å sitte igjen med ca. 2000 til mat og litt til klær/fritid/bufferkonto etter alle regninger er betalt (og da bør strøm/TV/internett/vann-og avløpsavgifta, og mobilregningen være betalt). 

Er dette en umulighet, eller noe som er verdt å undersøke videre? For meg kan det gå bra å bruke f.eks. studielånet til å nedbetale boliglånet i måneder hvor det er knapt med penger, da det er rentefritt frem til jeg er ferdig å studere, i tillegg til dette er det utrolig lave renter på lånet. Regner med at det å nedbetale lånet etter jeg er ferdigutdannet ikke skal bli et stort problem, da jeg antageligvis vil få OK(+) lønn og en (forhåpentligvis) stabil jobb.

TAKK for alle svar! :-)

Anonymkode: 20928...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må dessverre si at dette med inntekt og lån er noe du beklageligvis scorer veldig lavt på for øyeblikket. Du har ikke sparepenger, og du har ikke utsikter til mer enn det du kaller "ok" lønn. Personlig tror jeg du vil få avslag, hovedsaklig fordi inntekten din er for lav, men også fordi du mangler totalt egenkapital, som er et krav.

Kan fortelle deg at en voksen mann jeg kjenner som tjener ca 600.000 kr i året, som har 2 millioner i egenkapital, samt at foreldrene hans begge ville stille som kausjonister, gikk til banken og ville låne 3 mill til en flott leilighet i Oslo. Han fikk avslag. Selv med den store egenkapitalen, to kausjonister og en bra lønn. Avslag i to banker forrige uke...

Sånn er det blitt. Vilkår og betingelser er strammet inn.

Jeg tok et google søk på "boliglån uten egenkapital", men alle treff var gamle, typ 2011 og 2014, og ingen gjaldt for i år, som jo er året de nye reglene trådte i kraft. Man får ikke låne mer enn totalt 5 ganger inntekten sin, og da må man ha egenkapital i tillegg.

Anonymkode: 18632...54d

Skrevet

Hmmm, dette er vanskelig. Jeg kan ikke svare deg på alt. 

1. Har du sjekket at du ikke tjener for mye for å miste retten til stipendet?

2. Det er slik at man kan låne inntil 5 x inntekt. Din inntekt er stipend, lån og ekstrajobb. La oss ta utgangspunkt i 16 000 mnd (siden du ikke har stipend om sommeren, men tjener mer). Det gir en årlig inntekt på 192 000. Altså kan du låne under 1 mill. Det ser veldig dårlig ut.

3. Du stiller dårlig hvis renta øker.

Anonymkode: 1db16...f08

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må dessverre si at dette med inntekt og lån er noe du beklageligvis scorer veldig lavt på for øyeblikket. Du har ikke sparepenger, og du har ikke utsikter til mer enn det du kaller "ok" lønn. Personlig tror jeg du vil få avslag, hovedsaklig fordi inntekten din er for lav, men også fordi du mangler totalt egenkapital, som er et krav.

Kan fortelle deg at en voksen mann jeg kjenner som tjener ca 600.000 kr i året, som har 2 millioner i egenkapital, samt at foreldrene hans begge ville stille som kausjonister, gikk til banken og ville låne 3 mill til en flott leilighet i Oslo. Han fikk avslag. Selv med den store egenkapitalen, to kausjonister og en bra lønn. Avslag i to banker forrige uke...

Jeg tok et google søk på "boliglån uten egenkapital", men alle treff var gamle, typ 2011 og 2014, og ingen gjaldt for i år, som jo er året de nye reglene trådte i kraft. Man får ikke låne mer enn totalt 5 ganger inntekten sin, og da må man ha egenkapital i tillegg.

Har litt vanskelig med å tro dette. Hvis han har to mill i EK og skulle kjøpe for tre mill, så vil han bare låne én mill. Det er under 2 x inntekt... han bør i teorien ha likviditeten i orden, så her må det være noe som ikke stemmer.

• Liker 18
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har litt vanskelig med å tro dette. Hvis han har to mill i EK og skulle kjøpe for tre mill, så vil han bare låne én mill. Det er under 2 x inntekt... han bør i teorien ha likviditeten i orden, så her må det være noe som ikke stemmer.

Han skulle LÅNE 3 mill, og med de 2 han hadde i egenkapital, skulle han kjøpe en leilighet til 5 mill.

• Liker 1
Skrevet

Nå kan jeg ingenting om kausjonering, så godt mulig det funker. Men tror du vil slite med å betjene lånet.

Jeg har lån på 1 mill, 4700  (avdrag + renter) + husleie = 7400 i mnd. Med lengre nedbetalingstid og sted med lavere husleie kunne det blitt lavere. Men du må vel låne det dobbelte for å kunne kjøpe deg noe. Og renten er ekstremt lav, så du må kunne tåle en del økning.

Anonymkode: 08f0e...b38

• Liker 1
Skrevet

1. Å leie er ikke "å kaste penger ut av viduet" - du betaler for et sted å bo.

2. Det hadde nok gått bra i ditt tilfelle å ha moren din som kausjonist, men som alle andre over her påpeker har du jo knapt inntekt til 1 million i lån, og banken gir ikke lån til noen med så av inntekt. Hvordan har du tenkt å betjene et lån på en leilighet du betaler 100% for?

Anonymkode: 5aae2...428

• Liker 11
Skrevet

Det er ofte ikke så mye poeng i å kjøpe leilighet som student med mindre en vet at en skal bo der en god stund. Når du er ferdig utdannet kan det jo hende du får jobb et annet sted. Jeg tror heller ikke at de fleste bankene regner stipend som fast inntekt. 

Å planlegge for å sitte igjen med ca. 2000 etter at alle regninger er betalt til mat og "litt til klær/fritid/bufferkonto" er i tillegg ganske lite. De fleste regner vel ca. 2000 i måneden på kun mat. Der blir det da ikke akkurat særlig mye rom til resten.

Om vi ser på det du maks har å rutte med per måned er det 16.000. Får du et lån på 2 millioner blir den månedlige nedbetalingen på lånet ca. 8000 (mulig en kan få litt avdragsfrihet, men tror reglene for det er skjerpet inn nå). Så kommer det gjerne fort 4000 i fellesutgifter i tillegg om det er snakk om en andelsleilighet. Da er vi allerede oppe i 12 000. Så kommer strøm - kanskje 1500 kroner, forsikringer, mat... vi ser jo fort at dette vanskelig går opp.

En mulighet er jo å skaffe mer inntekt ved å leie ut et soverom i leiligheten til en annen, men det er jo også ei heller helt "sikker" inntekt. Kan jo f.eks være vanskelig å få seg en leieboer, og jeg tviler på at en bank ville ha tatt sjansen. 

• Liker 1
Skrevet

Han skulle LÅNE 3 mill, og med de 2 han hadde i egenkapital, skulle han kjøpe en leilighet til 5 mill.

Høres fremdeles veldig rart ut.. Jeg lånte 2,3 mill med 400.000 i EK i sommer, kjøpte da leilighet for 2,7. Tjener ca samme.

Anonymkode: 242a2...764

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ååja, beklager. Leste kjøpe. Skjønte ingenting. 

Klart at hvis han skulle makse 5'gangern så er det mer sannsynlig han får avslag. Jeg gjenstår å høre noen enslige som har fått makse den regelen. Hittil bare hørt om par.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres fremdeles veldig rart ut.. Jeg lånte 2,3 mill med 400.000 i EK i sommer, kjøpte da leilighet for 2,7. Tjener ca samme.

Anonymkode: 242a2...764

Jo, men du er under 5 x inntekt. Den andre personen forsøkte å låne akkurat 5'gangern. Det er vanskelig. 

• Liker 1
Skrevet

Syns det virker risikabelt på alle måter, både for din mors økonomi og din egen, om du i det hele tatt får et lån du kan kjøpe noe som helst for.

Anonymkode: 285bd...a2f

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med å få en bra lønn, antageligvis over gjennomsnittet da jeg er ferdigutdannet. Dette er dog 6 år frem i tid, så det har kanskje ikke noen betydning. Og ja - jeg mangler egenkapital, men ettersom hva jeg har lest skal det være mulig at for eksempel moren min kausjonerer for egenkapitalen?

Inntekten min, sammen med studielånet vil ligge mellom 14-16 000. Det syntes jeg er ganske bra.

Har en venninne som nettopp kjøpte seg leilighet. Hun er student, og har tatt opp et lån som er mye (!) større enn 5 ganger inntekten hennes. Dette gjorde hun ved at lånet står i foreldrenes navn, slik jeg forstod det. Hun kjøpte seg leilighet idag, faktisk.

-TS

Skrevet

Dette må du høre med bankene om. Bankene har regler å forholde seg til. Kun X millioner bruker dem skjønn med. Du har akkurat startet utdanningen din, som tar 6 år.

Jeg tror banken vil si at du da er en for stor risiko. Det er ikke engang sikkert at du kommer gjennom medisinstudiet. Jeg tror også at pga jobben din, så vil en større andel fra lånekassen bli gjort om til lån.

Har ikke stor tro på at du får ett lån på 2 mill, det vil uansett koste deg ca 10 000 i måneden. Banken vil nok si at det blir for stramt for deg.

Anonymkode: f9a7f...113

• Liker 2
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Har en venninne som nettopp kjøpte seg leilighet. Hun er student, og har tatt opp et lån som er mye (!) større enn 5 ganger inntekten hennes. Dette gjorde hun ved at lånet står i foreldrenes navn, slik jeg forstod det. Hun kjøpte seg leilighet idag, faktisk.

-TS

Da er det jo rent teknisk ikke hennes lån, men foreldrene hennes. Det blir jo noe annet. Da er det jo i realiteten foreldrene som har kjøpt leilighet til henne. Jeg har også venninner som har gjort det på denne måten. 

• Liker 10
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm, dette er vanskelig. Jeg kan ikke svare deg på alt. 

1. Har du sjekket at du ikke tjener for mye for å miste retten til stipendet?

2. Det er slik at man kan låne inntil 5 x inntekt. Din inntekt er stipend, lån og ekstrajobb. La oss ta utgangspunkt i 16 000 mnd (siden du ikke har stipend om sommeren, men tjener mer). Det gir en årlig inntekt på 192 000. Altså kan du låne under 1 mill. Det ser veldig dårlig ut.

3. Du stiller dårlig hvis renta øker.

1. Ja, jeg er godt under grensen.

2. Har ei venninne som kjøpte leilighet idag. Lånet stor i foreldrenes navn, dermed har hun tatt opp et lån som er større en  5x årlig inntekt. 

3. Hvorfor stiller jeg dårlig hvis renta øker? Og hvilken rente er det snakk om? Må desverre få dette inn med teskje, da jeg som sagt ikke kan mye om boligkjøp.

Skrevet

2. Har ei venninne som kjøpte leilighet idag. Lånet stor i foreldrenes navn, dermed har hun tatt opp et lån som er større en  5x årlig inntekt. 

3. Hvorfor stiller jeg dårlig hvis renta øker? Og hvilken rente er det snakk om? Må desverre få dette inn med teskje, da jeg som sagt ikke kan mye om boligkjøp.

Fordi du da må betale mer for lånet hver mnd, noe som blir tøft på en svak økonomi. 

Anonymkode: 285bd...a2f

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan jeg ingenting om kausjonering, så godt mulig det funker. Men tror du vil slite med å betjene lånet.

Jeg har lån på 1 mill, 4700  (avdrag + renter) + husleie = 7400 i mnd. Med lengre nedbetalingstid og sted med lavere husleie kunne det blitt lavere. Men du må vel låne det dobbelte for å kunne kjøpe deg noe. Og renten er ekstremt lav, så du må kunne tåle en del økning.

Anonymkode: 08f0e...b38

Hvis "inntekten" min er 14-16 000 i måneden, skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle slite med å betjene lånet? Og hvis du eier, hvorfor må du betale husleie? Om jeg skal kjøpe, skal jeg kjøpe selveierleilighet med lave felleskostnader. Har bl.a. sett på en nå med 400 i fellesutgifter i måneden. 

Og bare for å få det sagt - jeg leier nå, og betaler 7000 i måneden. 

Om renten dere snakker om er den prosentvise andelen av lånet man må betale inn som en kostnad for å låne penger av banken - hvor mye er det vanlig at den ligger på? Om den nominelle renta er 6%, hva betyr egentlig det? Og er det ikke mulig å ta opp et lån med faste renter? Er jo utrolig skummelt hvis man sitter der med et lån som har 50% i renter. 

-TS

Skrevet

2. Da har jo foreldrene boliglånet. Ikke hun.

3. Boliglån har en rente. Du betaler ikke bare hva lånet koster, men rente som løpet over mange år. Denne renten gjør at banken tjener penger på å låne deg penger. Når renten er høy, så tjener de mye, og du må betale veldig mye for å ha lånet. Når den er lav betaler du nesten bare boliglån. Nå er renten lav, men den vil en dag bli høy. Da er det ikke sikkert du klarer å holde boliglånet.

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor stiller jeg dårlig hvis renta øker? Og hvilken rente er det snakk om? Må desverre få dette inn med teskje, da jeg som sagt ikke kan mye om boligkjøp.

Det har sammenheng med at boliglånsrenten er rekordlav nå, men det kan alltid snu. Jo høyere renten er, jo mer må du betale hver måned. Ta en titt her. En ting er å kunne betjene et lån nå som renten er 2% (som du allerede vil slite med), men det blir noe helt annet å betjene et lån dersom renten blir på f.eks 7%. Om du ikke skulle klare å betjene lånet ved en renteøkning ender du fort opp med å måtte selge leiligheten - noe som da vil måtte skje i et veldig svakt marked hvor du vil få lite for den. 

Anonymkode: 00b1a...9aa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...