Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man oppgir i cv'en at "referanser oppgis på forespørsel", når bør man da ha referansene klart? Om de spør på intervjuet, bør man da ha navnene klar der og da, eller kan man vente med å høre om folk vil være referanser til arbeidsgiver spør om å få dem?

Jeg har bare hatt én ordentlig jobb før, så jeg skal bruke sjefen der som referanse. Men jeg synes det er så flaut, for det er bare et år siden jeg sluttet der... 

På min nåværende arbeidsplass har jeg helst ikke lyst til å gi noen referanse fra, for jeg vil ikke sjefen skal vite jeg søker ny jobb. Og kollegaene mine kommer ikke til å holde kjeft, det vet jeg... Så jeg vil helst ikke spørre sjefen om han kan være referanse med mindre jeg er veldig sikker på å få jobben. 

Holder det som regel med én referanse, eller bør man ha to? Jeg brukte veileder fra universitetet forrige gang jeg søkte, men det er jo ganske lenge siden jeg var ferdig der.. 

Anonymkode: 5bca0...2fd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dem ba om referanser på intervju hos meg, så jeg sendte mail med referanser i løpet av en uke etter intervju. 
Jeg brukte tre referanser, hvor av en var en sjef halvannet år tilbake i tid, samt to stk fra frivillige verv jeg har/har hatt. 
Jeg ønsket heller ikke bruke daværende sjef/kolleger/kunder, og forklarte det helt ærlig på intervju, fikk full forståelse for det. 

Man bør ha 2-3 referanser. 

Skrevet
11 timer siden, _popcorn_ skrev:

Dem ba om referanser på intervju hos meg, så jeg sendte mail med referanser i løpet av en uke etter intervju. 
Jeg brukte tre referanser, hvor av en var en sjef halvannet år tilbake i tid, samt to stk fra frivillige verv jeg har/har hatt. 
Jeg ønsket heller ikke bruke daværende sjef/kolleger/kunder, og forklarte det helt ærlig på intervju, fikk full forståelse for det. 

Man bør ha 2-3 referanser. 

Ja, sist jeg søkte hadde jeg 2 referanser (en kollega fra daværende jobb jeg kunne stole på at holdt kjeft, og veileder fra uni). 

Men nå sliter jeg med mer enn én, om jeg ikke må ty til veileder igjen, og det begynner jo å bli en stund siden.. :/

Anonymkode: 5bca0...2fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...