Gå til innhold

Sønn har kjøpt fifapoeng for tusenvis av kroner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har forslag til hvordan det bør håndteres?

Han har altså benyttet seg av at fars kredittkort lå inne på Playstation ved en feil (Fra da selve spillet ble kjøpt) og har over en periode på noen uker kjøpt fifapoeng for flere tusen kroner. Det er gjort med vitende og vilje, og om noe skyldes det fristelse og manglende selvkontroll.

Vi er skikkelig skuffa over ham. Dette er jo tyveri, og vi lurer på hvordan vi skal få ham til å skjønne alvoret i det. 
Det er også penger vi definitivt hadde trengt til andre ting denne måneden. Vi har mange store regninger å betale, og dette er rett og slett et solid innhogg i økonomien vår.

Er det noen som har gjort seg erfaringer med noe lignende.

Jeg trenger at han skal forstå at dette er alvorlig.  

Han fyllte for øvrig nettopp 16. 

Anonymkode: b6299...48c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett dere ned og gå gjennom regningene og budsjettet med ham.  Forklar hvordan dette påvirker familieøkonomien, og at nå kan han ikke få "xxxx" og "xxxx" på en stund, fordi dere må spare penger.

• Liker 31
Skrevet

Lillebror på 12 ødelegger alt av skjermer på pc, nettbrett og mobiler. Så han har måttet begynne å jobbe for å tjene opp penger til å fikse skjermene her. 

Deres er jo 16 år! Bare å sette han i arbeid med 100,- timen for å rette opp sine egne feil.

Anonymkode: 35e30...e55

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det første som må skje er vel at Playstationen må selges på Finn for å dekke inn NOE av tapet. Og da kan det ikne bli norn ny i julegave, for å si det sånn. 

Anonymkode: 3393a...fea

Det var et godt tips!

Anonymkode: 35e30...e55

• Liker 10
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Han fikk vel penger til konfirmasjon. Så han kan vel betale tilbake.

Skrevet

Når dere snakker med ham om dette, så setter dere opp en liste over hva det koster, og som kan brukes til en nedbetalingsplan.

Ting (og penger) som han ellers ville fått eller som dere ellers skulle gjort, kan noteres her som avdrag på gjelden.

Og dere kan foreslå oppgaver han må gjøre, og sette en timepris på disse, som del av nedbetalingen. Dette må selvsagt være ting som kommer i tillegg til det han uansett skal gjøre, dere skal ikke begynne å betale ham for å holde orden på eget rom og egne klær, liksom.. Men hvis han for eksempel raker hele hagen en dag så skriver dere dette opp.

Og følg det opp - helt til siste krone.

Anonymkode: 8aa54...0ed

• Liker 8
Skrevet

Selg ting han eier for å dekke opp noe av beløpet. Om dere betaler mobilregning, så gi han kontantkort med laveste sum. Gi aldri etter når kortet er brukt opp. Kortet kan vare 1 mnd.

Her må dere virkelig få han til å skjønner alvoret. Han burde ha visst bedre i en alder av 16 og det er rett og slett stjeling.

Spør hva han har av forslag til å betale tilbake og er han likegyldig så kan dere si dere vurderer å anmelde det.

Makan til frekkhet!!!!! Jeg hadde tilta.

Anonymkode: 05438...493

• Liker 18
Skrevet

Selg ting han eier. PlayStation ryker først, man betaler gjelda si, det må han lære med en gang. Om han har andre ting av verdi så skal det selges til han har fått inn nok til å dekke det han har tatt. Så får han spare opp penger selv til å evt kjøpe ny PlayStation. Når han er såppas stor skjønner man slike konsekvenser. 

Anonymkode: d72f3...652

• Liker 19
Gjest Elseby13
Skrevet

16 år! Jeg trodde det var snakk om en liten gutt på 7! Nei, han vet nok utmerket godt hva han har gjort! Straffen bør være streng, med full tilbakebetaling som en selvfølge.

Skrevet

Ta av konfirmasjonspengene hans

Anonymkode: 2611f...3cf

• Liker 3
Skrevet

Godt at dere tenker det er fornuftig å gi ham et godt innblikk i hvor lite greit det er å stjele fra dere. Jeg ville gjort som flere andre sier:

1) Han må selge PlayStation (han bør lage annonsen og ta arbeidet med å få den solgt, og får ikke bruke den frem til den er solgt, så det hjelper ikke å somle vekk tiden i håp om at dere glemmer det hele)

2) Han må ta stilling til om det er andre ting han har som han kan selge for å få nedbetalt.

3) Arbeide for å betale ned det som gjenstår. 

Neste PlayStation får han betale med egne sparepenger. Og jeg ville vist ham regningene som dere sliter med å betale på grunn av stjelingen hans. 

Konfirmasjonspenger er jo en mulighet, men da spørs det om han kommer til å forstå hva han egentlig har gjort. Konfirmasjonspenger har en mindre tydelig verdi (i hodet til en tenåring) enn penger man har jobbet for selv. 

• Liker 23
Skrevet

Det er for enkelt å bare ta av ev. konf.penger, det svir ikek her og nå, og de ble nok heller ikke gitt med tanke på å dekke opp for idioti, men absolutt selg PS4 og det som er av spill, og om han har noen "luksusplagg" han ikke trenger (typ Canada Goose jakke ol.). Har han en ny, fin mobil kan den kanskje selges og erstattes med en rimeligere brukt en.

• Liker 13
Skrevet

Enkelt; alt som ønskes til jul for hans del er penger - som han gir videre til dere. Dere gir selvsagt ikke gave, men tar beløpet dere i utgangspunktet ville kjøpe gave for til han og setter inn på deres egen konto. Resten må han jobbe for. 

Jeg må si som noen andre; jeg trodde gutten var 7 år.

• Liker 6
Skrevet

Det er nok lett for at unge folk ikke tenker på kredittkort som penger, selv de på 16, de ser jo ikke at regningen kommer og må betales. Jeg ser at min jente (som riktig nok bare er 6) sier om jeg sier "det har vi ikke råd til" "kan du ikke bare bruke kortet". Jeg forklarer selvfølgelig til henne at det er penger det også, men det blir litt for abstrakt.

Privatøkonomi burde vært eget fag båre på u.skolen og vgs.

• Liker 7
Skrevet

Samme skjedde med vår sønn. Han solgte playstationen sin på Gamestop på senteret og fikk nesten 2000,- for det.

• Liker 6
Skrevet

Opplevd nesten det samme, bare at 14-åringen stjal kortet mitt og la det inn selv. Oppdaget etter en måned at 3000kr var tappet på ting jeg ikke hadde kjøpt, for å si det slik.

Det jeg gjorde var følgende; 

Ga henne 1 måned å jobbe inn gjelden. Lagde en liste over oppgaver og hva det koster fra gjelden. Ga ikke en eneste krone til noe, samme hvor stort raserianfallet ble. 

Og selvfølgelig, sperret kortet mitt og bestilte nytt.

Anonymkode: d2ff4...d49

• Liker 19
Skrevet
50 minutter siden, Leeloo skrev:

Det er nok lett for at unge folk ikke tenker på kredittkort som penger, selv de på 16, de ser jo ikke at regningen kommer og må betales. Jeg ser at min jente (som riktig nok bare er 6) sier om jeg sier "det har vi ikke råd til" "kan du ikke bare bruke kortet". Jeg forklarer selvfølgelig til henne at det er penger det også, men det blir litt for abstrakt.

Privatøkonomi burde vært eget fag båre på u.skolen og vgs.

Hallo! Han er 16 år! SELVSAGT vet han at kredittkort er penger! Jeg bodde for meg selv og styrte egen økonomi da jeg var 16, så det vet jeg utmerket godt. 

Anonymkode: 0cda5...622

• Liker 16
Skrevet

For å lære at disse pengene faktisk er ekte, og er tjent inn bør han betale tilbake med sine egne sparepenger for å forstå, eller settes i arbeid til 100kr timen som en over her foreslo! ASAP

Anonymkode: b54fc...0f2

• Liker 2
Gjest Mysticgirl
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo! Han er 16 år! SELVSAGT vet han at kredittkort er penger! Jeg bodde for meg selv og styrte egen økonomi da jeg var 16, så det vet jeg utmerket godt. 

Anonymkode: 0cda5...622

Du ville blitt forundret over hvor mange 16 åringer som ikke vet så mye om økonomi. Mange som får seg kredittkort når de blir  18 og ikke tenker over konsekvensene og bruker i vilden sky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...