Gå til innhold

Hvem har ansvar for opplæring av nyutdannede/nyansatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nyutdannede kan typisk ikke våge å spørre, de vil virke flinkere enn de er og de vil skjule evebtuell usikkerhet.

Hvem har ansvaret for at de får den opplæringen som er nødvendig? 

Anonymkode: 80ff4...013

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs vel på hvilket yrke og utdanning de har. Jeg som er nyutdannet sykepleier fikk opplæring av sykepleiere på dag og kveld, men av helsefagarbeider på natt. Mangr av de som ikke tørr å spørre ja. Jeg har heller tro på å spørre dersom man er usikker på noe, tror man oppfattes mer dyktig da igrunn ettersom man ikke er redd for å skjule sine svakere sider. Tror også kollegaer stoler mer på meg og mine kunnskaper når de vet at jeg spør om jeg lurer på noe.

Skrevet

Kommer nok an på bransje. I "min" bransje er det i praksis en selv. 

Anonymkode: 254fa...f5f

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på hva man jobber med, noen steder MÅ man ha opplæring, andre steder kan man finne ut av ting selv. Jeg jobber som vernepleier, og på min jobb er det vanlig at leder gir beskjed om at nå kommer det en ny person og gir bestemte personer opplæringsansvar på en vakt. Om sjefen har glemt det så tar noen på vakten bare ansvar for det. Kjedelig å være ny og ikke bli tatt i mot på en brukbar måte.

Anonymkode: 4d2f3...d8e

Skrevet

Det er et lederansvar at nyansatte får opplæring.

Ellers så vet de fleste at RB har ansvar selv for å spørre! 

Anonymkode: 80ff4...013

Skrevet

Jeg jobber som lærer, og selv om det er meninga at vi skal være "ferdig utlært" etter studiene så er det jo likevel utrolig mye å sette seg inn i. Spesielt med div dokumenter. Får de bare slengt i fanget og beskjed om å "fylle inn" e.l. Ingen informasjon om hva det er. Samme med diverse oppgaver som er noe annet enn å undervise i fag jeg har utdanning i. Husker første året fikk jeg bare beskjed om at "i disse timene skal du være PÅ elev xxx, og i disse timene skal du styrke den og den klassen". Jeg skjønte ikke hva som mentes med å styrke, og å være på en elev. Jeg måtte finne ut av det selv, men det var jo fryktelig flaut å spørre. Tok jeg mot til meg å spørre en gang så var det aldri noen som hadde tid til å sitte ned med meg og prate rundt det. Nå vet jeg hva som menes, men det er kun etter erfaring, etter å ha observert i hvilke situasjoner begrepene brukes. 

Husker med ett dokument jeg fikk, så bare prøvde jeg å se et mønster i det noen andre lærere hadde skrevet tidligere i dokumentet. (Jeg skulle fylle inn om mitt fag liksom) Så skrev jeg bare noe jeg syns passet. Hørte ikke noe tilbake, så det gikk vel bra, heldigvis. Men husker jeg egentlig ble litt irritert når jeg bare fikk det slengt i fanget uten å Ane hva det var eller hva det skulle brukes til. Har vært sånn med flere dokumenter. 

Så jeg lærer opp meg selv. Må bare spørre rundt, men ingen har tid. Så jeg har observert mye. 

Virker ikke som om det er noen som har noe slikt ansvar på min jobb, det er vel ledelsen som skal delegere noe sånt. Men de er i hvert fall flinke til å be folk være åpne og hjelpsomme mot nyansatte. :P 

Anonymkode: b61bc...3e9

Skrevet

Hvor jeg jobber er det sjefen og kjøkkensjefen som har ansvaret for at den nye skal få god opplæring. Jeg er også med siden jeg jobber på fulltid der. Dermed får jeg også i oppgave å gi opplæring. I det siste har det bare vært meg, så jeg har hatt en del folk på opplæring siden sommeren. 

Spørsmål har de selv ansvar for å stille. Men jeg bruker alltid å si at de må spørre i vei, og at ingen spørsmål er dumme. Hvis de ønsker å lære mest mulig er det lurt å spørre. Gjerne flere ganger hvis de er usikker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...