Gå til innhold

Schnauzer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er schnauzere fine førstegangshunder? Og er det mye pelsstell? Liker utseendet på dem, spesielt riesenschnauzer, men er total uerfaren med hund...

Anonymkode: 2436c...3a9

Skrevet

Om du er totalt uerfaren med hund ville jeg ikke anbefalt schnauzere generelt. De er ganske egenrådige og tidvis sta. Jeg har mest erfaring med riesenschnauzer, og min erfaring er at de er aktive og "harde". Med dette mener jeg at fysisk avstraffelse funker dårlig, og bør heller ikke brukes uansett rase. De krever en del trim, både fysisk og ikke minst mentalt. De har en del vokterinstinkter i seg, og mange kan være litt skeptisk til fremmede. De elsker å jobbe, om det er å bære kløv, trene lydighet, agility... De gjør det meste for en godbit! Ulempen kan nok for mange være størrelse og pelsstell... De blir STORE og sterke, så trening på å gå i bånd trengs. De er veldig lojale hunder. Jeg har så vidt hatt dvergschnauzer, og den jeg hadde var en veldig sta en med mye lyd. En herlig utfordring!:fnise: Men jeg vil ikke anbefale schanuzere som førstegangshund, de krever en god del. Du må jo kjenne på dette selv, men sørg for å møte noen schnauzere og snakk med folk som kan mer om rasen enn det jeg kan. Lykke til med hundevalget!

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar! Må innrømme at det er utseendet til riesenschnauzeren jeg har forelsket meg i, men å velge hund bare ut fra utseendet er jo ikke noe man skal gjøre. Så med det du sier høres det ikke ut som en hund for meg ...

Anonymkode: 2436c...3a9

• Liker 1
Skrevet

Man må jo velge en hund man liker både utseendemessig og personlighetsmessig etter min mening. Mange fine hunder der ute!

Skrevet

Det er mange hunderaser som er "sta". Blant annet samojed, lapphund, sibirsk husky...det betyr ikke at de ikke er fantastiske hunder med godt lynne. Man kan bare ikke kue dem til lydighet, de er ikke av den "krypende" sorten, heldigvis. Ikke noe galt i at eieren må bruke hodet og litt positiv forsterkning i treningen.

Anonymkode: a8253...969

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange hunderaser som er "sta". Blant annet samojed, lapphund, sibirsk husky...det betyr ikke at de ikke er fantastiske hunder med godt lynne. Man kan bare ikke kue dem til lydighet, de er ikke av den "krypende" sorten, heldigvis. Ikke noe galt i at eieren må bruke hodet og litt positiv forsterkning i treningen.

Anonymkode: a8253...969

Enig i det. Etter min mening skal ingen hunder kues til leilighet. Men vil du si at slike hunder som Schnauzere er en veldig god førstegangshund når man har minimalt med erfaring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...