AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 Hei! Samboeren min har et enkeltmannsforetak, og har hatt det i flere år. Han har nå fått ny regnskapsfører som vi krangler en del med. Blant annet: han kjøpte nylig ny pc til firmaet (i firmaets navn) til 15.000kr. Dette fordi økonomien var god, han trengte ny pc og den han ønsket hadde han spart til. Grunnet en grov feil fra regnskapsførers side kom det plutselig en liten årslønn i uforutsette utgifter , og økonomien hans har vært svært skral nå noen måneder. Jeg tilbød meg å betale denne pcen for mine sparepenger, og gjorde det - så betaler han meg tilbake når han har fått hodet over vann igjen. Nå nekter regnskapsføreren å utgiftsføre pcen fordi den ble betalt av meg (og står i firmaets navn). Forrige regnskapsfører mente at så lenge det virker logisk og kan begrunnes/bevises ved evt kontroll kan det utgiftsføres uansett hvor pengene kommer fra. Hvem har rett? Nåværende regnskapsfører mener at det er kun regninger betalt fra firmakontoen som kan utgiftsføres (men et ENK har vel ikke krav om egen firmakonto en gang??) I tillegg fører denne regnskapsføreren ALL inntekt på firmakontoen som momspliktig inntekt. Altså hvis mannen har overført 1000kr fra privatkonto til firmakonto mener regneskapsfører dette er momspliktig inntekt. Hun fører altså ALLE innskudd som inntekt, ikke bare det mannen sender regninger for. Er det riktig? Vi skal bytte regneskapsfører, for vi er ufattelig misfornøyd med henne av flere årsaker - men lurer likevel. Noen med mer erfaring her som vet? Anonymkode: 662e7...d00
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #2 Skrevet 11. oktober 2017 Bytt regnskapsfører!! Hilsen revisor. Anonymkode: 6cba0...5d1 2
Mystico Skrevet 12. oktober 2017 #3 Skrevet 12. oktober 2017 Helt klart en dårlig regnskapsfører. Du er ikke pliktig å ha egen konto for ENK - selv om dette klart forenkler ting. Penger som overføres fra privatkonto til firmakonto vil naturligvis ofte være enten privatinnskudd/ privatlån til ENK. At dette føres som en inntekt er riv ruskende feil. Det er ingen problem å betale noe fra privatkonto selv om varen er bestilt av et firma. Muligens ikke helt populært, men kan lett forklares. I et ENK er det også mange som bestiller varen i sin helhet på sitt eget navn og senere fører i regnskapet. Så lenge du kan dokumentere at det er firma som drar nytte av kjøper så skal det gå. Dere har nok funnet en skikkelig blåruss som tenker svært A4 og som heller ikke kan jobben sin 😊 Hva betaler dere denne regnskapsføreren? Dette bør ses i sammenheng med antall bilag. Også lurt å se opp mot omsetning. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå