AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 Vi har en utleie leilighet. Leietaker flyttet inn 14 dager, men oppdaget biller. Leietaker har i bestilt frysing av møbler til ca. 30.000,- + diverse utlegg for ødelagt garn, transport, flyttevask, utlegg til nye klær etc. Totalt utgift 109.000,- Dette ønsker leietaker refunder uten avtale i forkant. Det er ikke påvist biller i leiligheten tidligere. Leieforholdet ble sagt opp raskt. Hun krever å gå til advokat. Kan leietaker kreve dette refundert to måneder etterpå? Anonymkode: 41602...f10
VoodooChild Skrevet 12. oktober 2017 #2 Skrevet 12. oktober 2017 Biller? Hva slags biller? Leietaker kan vel ikke sette igang en slik prosess selv? Det er jo dere som eier leiligheten. Var det ingen kommunikasjon om dette mellom dere før leietaker bestilte frysing av møbler etc. ? 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #3 Skrevet 12. oktober 2017 Nei, leietaker har ingen anledning til å bare bestille alle disse tjenestene og si dere skal betale, spesielt ikke når ingen har sett billene engang. For alt dere vet er leietaker gal og ser biller i hodet sitt. Anonymkode: 0433f...b3b 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #4 Skrevet 12. oktober 2017 32 minutter siden, VoodooChild skrev: Biller? Hva slags biller? Leietaker kan vel ikke sette igang en slik prosess selv? Det er jo dere som eier leiligheten. Var det ingen kommunikasjon om dette mellom dere før leietaker bestilte frysing av møbler etc. ? Det gjelder brune pelsbiller. Hun sa hun måtte fryse møbler etc!! Ingen avtale om hvem som skulle betale. Hun trodde vel at dette skulle gå på innboforsikring. Noe det ikke gjorde! Anonymkode: 41602...f10
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #5 Skrevet 12. oktober 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, leietaker har ingen anledning til å bare bestille alle disse tjenestene og si dere skal betale, spesielt ikke når ingen har sett billene engang. For alt dere vet er leietaker gal og ser biller i hodet sitt. Anonymkode: 0433f...b3b Jeg har kun sett døde biller, dette kan leietaker tatt med selv i flyttelasset. Ja leietaker er virkelig gal og og ser biller i hodet sitt!! Anonymkode: 41602...f10 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #6 Skrevet 12. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kun sett døde biller, dette kan leietaker tatt med selv i flyttelasset. Ja leietaker er virkelig gal og og ser biller i hodet sitt!! Anonymkode: 41602...f10 Ville undersøkt hvor leietaker har bodd før, kontra hvor dere bor. Den er mest vanlig i Oslo/utlandet. Den beste bekjempelsesmetoden er visst bare godt renhold og hverken insektmidler eller full on drama med frysing av møbler etc. Anonymkode: 0433f...b3b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #7 Skrevet 12. oktober 2017 Disse brune pelsbillene finnes i leiligheter over hele landet, og er dessverre vanskelig å bli kvitt. Men om skadeomfanget er så stort som utleier sier, burde dere ha sett dette før. Jeg har disse pelsbillene i min leilighet også. De kommer på sommer, og når jeg ikke støvsuger hyppig. Men har aldri opplevd at ting har blitt ødelagt eller larver i sofaen. For det er larvene som tygger i stykker tekstiler, ikke billene. At dette skal ha skjedd på så kort tid, finner jeg svært merkelig. Anonymkode: 9a700...969 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #8 Skrevet 12. oktober 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en utleie leilighet. Leietaker flyttet inn 14 dager, men oppdaget biller. Leietaker har i bestilt frysing av møbler til ca. 30.000,- + diverse utlegg for ødelagt garn, transport, flyttevask, utlegg til nye klær etc. Totalt utgift 109.000,- Dette ønsker leietaker refunder uten avtale i forkant. Det er ikke påvist biller i leiligheten tidligere. Leieforholdet ble sagt opp raskt. Hun krever å gå til advokat. Kan leietaker kreve dette refundert to måneder etterpå? Anonymkode: 41602...f10 Hjelpe meg, dette er veldig i overkant. Anonymkode: 5af6d...53a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #9 Skrevet 12. oktober 2017 En annen ting, meld deg inn i Huseiernes landsforbund, der får du hjelp. Anonymkode: 5af6d...53a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #10 Skrevet 12. oktober 2017 Vi har slike her i Bergen og i blokka vi bor i. Uunngåelig når det er så mange som flytter og reiser fra Oslo og utland til div steder i Norge. Billene går helst på skinnprodukter og spiser hår/neglavfall. (Keratin). Man bør passe på å ta en runde jevnlig med støvsuger og plukke og drepe larvene man finner. De ligner litt på sølvkre i formen men er brune og sorte alt etter hvor store de er. Maks 1 cm på det største. Billene som er voksne og legger egg er mindre. Gjemmer seg helst på mørke tørre steder som under gulvlister, tepper og i skyggen av møbler. Noen ganger kan du finne noen godt synlige på gulvlister og gulv. Du må være rask dersom du tar de med papir for krypa er raske som fy til å gjemme seg. Støvsugerposer bør kastes ofte dersom du har fjerbet slike kryp med støvsugeren. Frysing av møbler, klær etc er det vel ingen som anbefaler? Det nytter ikke i blokk eller hus med flere boenheter hvertfall. Ta kontakt med huseierforbundet og få hjelp derfra. Tviler på at leieboer kan få dekket alt dette. Anonymkode: f20f2...b22 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #11 Skrevet 12. oktober 2017 Dummeste jeg har hørt. En ting er frysingen av møbler (noe jeg ikke skjønner at dere skal betale for) men at dere skal betale for flyttevask og alt annet av garn og klær også? Nei her kan hun umulig ha en god sak. Ville hatt inn sakkyndig til å sjekke leiligheten i forhold til hvor stor skade de eventuelt kunne laget på tiden hun bodde der og om det er skadedyr hun mest sannsynlig har hatt med seg fra tidligere bolig. Høres ut som hun bare er ute etter å få penger ut av dere. hadde slike biller selv når jeg bodde i Oslo, de plaget meg ikke på annen måte enn at det er ekkelt å ha kryp. Aldri sett noen ødeleggelse fra dem i hvertfall. Anonymkode: 1f7ce...fde
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #12 Skrevet 12. oktober 2017 Fant dette: "Hunnen, som altså ikke tar næring til seg, legger i gjennomsnitt 34 egg, men kan legge opptil 93. Etter ca. 20 dager dør hun. Utviklingstiden for egg og larver går raskest ved 24 °C og en relativ fuktighet på 70–80 %. Eggene klekker da etter 10 dager, larvene utvikler seg i tre måneder og puppestadiet varer i 8–13 dager før de klekker som voksen bille. Ved lavere temperaturer tar utviklingen lengre tid. Flygende voksne biller kan påtreffes innendørs hele året, så livssyklus er uavhengig av årstidene." Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/biller/brun-pelsbille/#utvikling Med mindre der var tjukt av biller fra før, noe man ville sett er det jo kul umulig at disse billene kan ha gjort så stor skade som hun sier på 14 dager? De utvikler seg jo relativt sent egentlig. 10 dager for klekking av egg og deretter 3 mnd som larver før de blir nye biller som kan legge nye egg? (Det er bare larvene som ødelegger ting) Anonymkode: 0433f...b3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå