Gå til innhold

Hvordan slutte å være dørmatte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette. Mest for å få råd men også for å høre at jeg kanskje ikke er den eneste. Det blir sikkert litt rotete og langt da jeg har mye å få ut, beklager.

De siste årene har jeg blitt en dørmatte. Jeg har ikke mange i min omgangskrets, men det er kanskje en fordel for jeg låner ut penger og er personlig taxi stadig vekk. Jeg strekker meg til tider lengre enn jeg burde både økonomisk og ellers, og gjør alt jeg kan for å tilfredsstille andre.

Det er ingen andre enn meg selv som har skyld i det, for jeg svarer tilnærmet alltid ja hvis jeg blir spurt. Og sier jeg nei, får jeg som oftest så dårlig skyldfølelse at det ender opp med at jeg sier ja allikevel, deretter blir jeg sint og irritert på meg selv fordi jeg er så "svak".

Jeg klarer ikke å skyve vekk tanken på at jeg blir utnyttet og at jeg ikke hadde hørt et pip fra noen hvis jeg ikke hadde vært sånn her og hvis jeg ikke hadde vært den eneste med bil. Spør noen om jeg vil komme på besøk og svarer ja, er det alltid fulgt opp med "så bra, gidder du å dra innom butikken for meg først?" Ringer noen, er det først høflighet og så spørsmål om å låne penger som jeg aldri stresser med å kreve tilbake selv om jeg trenger de selv... Selvfølgelig kan jeg si nei, men de jeg har rundt meg har lært seg at mas hjelper. En gang, etter mye mas og guilt trip, sa jeg ja til at en venninne fikk lagre så mye møbler i leiligheten min at det så vidt var plass til meg her. 

Jeg har jo forsøkt å si i fra, men jeg får bare forståelse til neste tjeneste trengs. Og da er jo det logiske å kutte dem ut, selvfølgelig. Men jeg har bokstavelig talt kun disse menneskene rundt meg, jeg kan telle dem på en hånd. Jeg bor i en liten by og jeg er ikke det mest sosiale mennesket.

Jeg skjønner ikke hvorfor hodet mitt fungerer på denne måten. Av og til klarer jeg å tvinge meg selv til å tenke at det ikke er mitt problem hvis jeg sier nei, og at det ikke er mitt ansvar, men det er sjeldent.

Hjelp!

Anonymkode: 77420...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lær deg ordet "nei".

Anonymkode: 9e61a...40f

Takk, problem løst! :nori:

:dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, problem løst! :nori:

:dry:

Da får du gå til en psykolog som kommer til å si det samme til deg, i en eller annen variant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du gå til en psykolog som kommer til å si det samme til deg, i en eller annen variant.

Det har jeg prøvd. Jeg har fått seks avslag fra DPS fordi det ikke er akutt. Jeg kom inn hos en kommunal psykolog som jeg følte kunne hjelpe men som etter tre timer sa at han ikke kunne hjelpe da det er begrenset antall timer de kan tilby. Privat har jeg dessverre ikke råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg prøvd. Jeg har fått seks avslag fra DPS fordi det ikke er akutt. Jeg kom inn hos en kommunal psykolog som jeg følte kunne hjelpe men som etter tre timer sa at han ikke kunne hjelpe da det er begrenset antall timer de kan tilby. Privat har jeg dessverre ikke råd til.

Dersom du er student kan du oppsøke studenhelsetjeneste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan forestille deg at du sier nei, og hva du ønsker å si og gjøre dersom det blir reagert på at du sier nei. Du kan og skrive ned fakta om hva som har hendt og med hvem slik at du lettere klarer å si nei og stille krav. Krev at dersom du skal gjøre en tjeneste så skal du og ha en tjeneste tilbake. Normale mennesker gjør alltid opp regnskap og sørger for balanse. 

Ingen har rett til å kreve at du sier ja. 

Om du må finne deg nye venner, gå aktiv inn for en aktivitet du liker og se hvem som gjør hva. Handling sier nemlig mer enn ord. 

Selv har jeg kuttet kontakt med mange slike, jeg kom til et punkt der det ble uaktuellt å være den snille hele tiden når alle andre regelrett dret i mine behov på toppen av det hele 

Anonymkode: eef4d...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor hodet mitt fungerer på denne måten. Av og til klarer jeg å tvinge meg selv til å tenke at det ikke er mitt problem hvis jeg sier nei, og at det ikke er mitt ansvar, men det er sjeldent.

Du må faktisk tørre å trå ut av komfortsonen når disse situasjonene dukker opp... Det som kan hjelpe deg er å bli klar over at du vil kjenne ubehag i kroppen når dette skjer og fjerne all makten fra alt i huet ditt som overbeviser seg om at du skal si "ja". Sier du "nei" mange nok ganger vil det bli mye enklere for deg.

Det samme gjelder med de som syntes sosiale sammenkomster er vonde. Om man skal endre deg i forhold til disse må man faktisk oppsøke disse. Utvikling skjer svært sjeldent innenfor det vi individuelt har som komfortsone.

Lykke til :)

Endret av Froning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan øve deg på svare, inni deg. Ha unnskyldninger klare. 

Når noen vil låne penger, si at du er blakk. Når noen ringer for å spørre om du kan kjøre i helger, si at du har drukket. Hvis noen spør "er du ledig på lørdag" svar at tja, det er litt usikkert. Da finner du fort ut om de skal ha kjørt ting eller gjøre noe koselig,for eksempel. 

Det er skikkelig vanskelig i begynnelsen, men så går det lettere. Kanskje du mister noen "venner" underveis, men gjør det så mye? Jeg var sånn som deg før, og ble utnyttet hele tiden. Nå har jeg mer respekt for meg selv, og det føles bra! 

Anonymkode: 99b0c...fbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle lest en bok om grensesetting for barn, for ofte gjelder det også voksne mennesker i spesielt slike tilfeller du nevner her. 

Kanskje det kunne gitt en form for trygghet å ha litt mer kunnskap rundt dette? En litt sånn "hvordan håndtere grensesetting"? Grensesetting handler om mer enn å bare si nei. Et usikkert nei er lett å skille fra et bestemt nei.

Og jobb med selvtilliten din. Viss disse menneskene bare er ute etter å utnytte deg så er de ikke verdt å ta vare på - viss de slutter å ta kontakt når du får virkelig nok.

Endret av Mass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...