Gå til innhold

kostholdsprogram 1500 kcal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! eg lurer på om det er noen som har kostholdsprogram/spiseprogram på 1500-2000 kcal, og som vil dele det? Sliter sånn med å lage slike...

Anonymkode: 5ae5f...4fb

• Liker 1
Skrevet

Lever på rundt 1500 kcal daglig og spiser akkurat det jeg vil, jeg. Går helt fint det. Hvilken type kosthold er det du er ute etter?

Anonymkode: ee8e8...3a0

Skrevet

Dette kunne jeg også tenkt meg. Aner ikke hvor jeg skal begynne på egenhånd.

Anonymkode: 9435b...04f

Skrevet

Jeg er bare så utrolig dårlig til dette med å telle kcal, og er litt for glad i mat med litt for mye kalorier.... Så jeg er bare ute etter normal mat som er innenfor 1500 kcal

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare så utrolig dårlig til dette med å telle kcal, og er litt for glad i mat med litt for mye kalorier.... Så jeg er bare ute etter normal mat som er innenfor 1500 kcal

Alright, til frokost i hverdagene pleier jeg å spise et sånn ferdigsmurt Wasa-knekkebrød i kaffepausa på jobb. Holder meg god og mett til lunsj, og da spiser jeg en baguett eller dagens rett i kantina på jobb. Er selvsagt litt vanskelig å telle kaloriene riktig når man ikke har tilberedt maten selv, men pleier bare å slenge på noen kalorier mer enn jeg tror maten inneholder. Da er jeg oppe i 600-800 kalorier, og har en del til å gå på i løpet av dagen. Spiser middag når jeg kommer hjem, og om jeg blir sulten utover kvelden, spiser jeg rugsprø-knekkebrød med magert pålegg, eller tar meg en frukt :) Om dette er et sunt kosthold vet jeg ikke, men jeg merker egentlig ikke noe på kroppen, bortsett fra at jeg til tider er sulten når jeg skal sove.

Skrevet

Hva med å følge en av planene til Grete Roede? Da får du ihvertfall litt inspirasjon i starten :)

Skrevet

jeg har det problemet at jeg må stå opp klokken 05:00 i hverdagen, og dette gjør at jeg er mye mer sulten i forhold til i helgene når jeg sover lenger... jeg er på skolen til 3 og er dårlig til å finne på kalorifattig mat som etter og som holder seg "fersk" i flere timer. knekkebrød spiser jeg innimellom, men blir så forferdelig bløtt. Tar i mot alle tips :) 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har det problemet at jeg må stå opp klokken 05:00 i hverdagen, og dette gjør at jeg er mye mer sulten i forhold til i helgene når jeg sover lenger... jeg er på skolen til 3 og er dårlig til å finne på kalorifattig mat som etter og som holder seg "fersk" i flere timer. knekkebrød spiser jeg innimellom, men blir så forferdelig bløtt. Tar i mot alle tips :) 

Hva med de Litt mat-salatene fra Fjordland? Er små porsjoner med ganske få kalorier(varierer litt mellom de forskjellige smakene), men den med thai-smak er både god og har holdt meg mett en hel arbeidsdag før. Lettvint er det også :)

Skrevet

Hvis du sliter med å sette opp din egen måltidsplan, hvor lett tror du det vil bli å følge en annen persons måltidsplan? Det er virkelig ikke noe magisk folk spiser. Gå på butikken. Kjøp mat. Mat kan være brød, smør, pålegg, melk, yoghurt, poteter, frossenfisk, gulrøtter, bananer. Skal du ned i vekt eller vedlikeholde? "Kalorifattig" mat er typisk blæh; du trenger bare å spise mindre av en hvilken som helst mat om du skal ned i vekt.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Investere i en suppetermos og en matboks med kjøleelementer. Suppe lager du kvelden i forveien og varmer den opp om morgenen før du heller den på termosen. Omelett holder seg bra i romtemperatur, og med en slik matboks som jeg nevner, holder det meste av mat seg frisk og fersk. Sunne grytetetter dom du lager opp i stort og fryser i porsjonspakker er bra lunsj (og rask middag), og mange middagsretter kan fungere som lunsj.

Skrevet
8 timer siden, Pringle skrev:

Hvis du sliter med å sette opp din egen måltidsplan, hvor lett tror du det vil bli å følge en annen persons måltidsplan? Det er virkelig ikke noe magisk folk spiser. Gå på butikken. Kjøp mat. Mat kan være brød, smør, pålegg, melk, yoghurt, poteter, frossenfisk, gulrøtter, bananer. Skal du ned i vekt eller vedlikeholde? "Kalorifattig" mat er typisk blæh; du trenger bare å spise mindre av en hvilken som helst mat om du skal ned i vekt.

Er jo forskjell på å følge en oppskrift og det å lage en egen oppskrift.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser 1500-1600 kcal daglig, og spiser akkurat hva jeg vil. Den eneste begrensingen jeg har gjort på kostholdet uten å telle mengder er at jeg stort sett spiser rein mat (mat med bare en ingrediens) og begrenser godterispisingen. Ellers går det i grovt brød og knekkebrød, smør og det pålegget jeg liker. Linser, bønner, ris og pasta. Rent kjøtt og fersk fisk og sjømat. Masse grønnsaker. Frukt. Egg og nøtter, ost, smør og oljer. Variasjon.

Anonymkode: 1e3e9...916

Skrevet

Jeg hadde motsatt problem før : å få i meg nok kalorier. Brukte da MyFitnessPal. La inn det jeg spiste til vanlig, og plusset på der det var for lite. Så fortsatte jeg med å legge inn hver dag og for hvert måltid. Etterhvert lærte jeg meg hva som skulle til for å spise det jeg trengte. Du kan jo bruke det motsatt ? Sette inn det du spiser, så ser du hvor du kan knipe litt inn. Det greie med programmet, er at det også regner ut hvor mye proteiner, karbohydrater, fett, vitaminer osv du får i deg. Det er jo kjempeviktig å få i seg tilstrekkelig, uansett hvor mange kalorier en spiser.

Anonymkode: 0b7ae...2d3

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo forskjell på å følge en oppskrift og det å lage en egen oppskrift.

Å bestemme seg for hva man skal spise er ikke akkurat rakettforskning.

Skrevet

Jeg følger (prøver ihvertfall) en plan på 1500 kcal og det er mye knekkebrød med kokt skinke eller egg. Grønnsaker, salat, rent kjøtt med grønnsaker og poteter/ ris I oppmålt mengde. 

Jeg deler ingen plan da denne er utarbeidet til meg og min forbrenning men det er mye I det overnevnte det går I hver dag. 

Annonse
Skrevet
På 11.10.2017 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Hei! eg lurer på om det er noen som har kostholdsprogram/spiseprogram på 1500-2000 kcal, og som vil dele det? Sliter sånn med å lage slike...

Jeg vil anbefale deg å investere i et proffesjonelt kostholdsprogram fra PT. Da kan du oppgi vekt/høyde og hva du ønsker/mål osv. Så får du et skreddersydd plan tilpasset deg. Disse planene inneholder akkurat det du trenger av proteiner, fett og karbohydrater. Det er veldig lett å få i seg for mye av noe og for lite av noe annet uten en plan. Et slikt ferdigsmurt knekkebrød høres ut som forferdelig lite mat. Jeg lever på 1600 kcal om dagen og spiser mye mer enn dette til frokost. 

Anonymkode: 9a86c...469

Skrevet (endret)

Frokost:

Havregrøt av 40g havregryn, 2 dl skummet melk, 100g mager cottage cheese og et par skjeer syltetøy: ca 350 kcal

Lunsj:

2 brødskiver med salami og et glass skummet melk og en banan: ca 350kcal

Middag:

400g torskefilet, 200g gulrot, 100g potet og en liten dæsj smør: ca 450kcal

Kveldsmat:

2 brødskiver med salami og et glass skummet melk og en yoghurt: ca 350kcal

Totalt: 1500kcal :)

Endret av Hypnosee
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Hypnosee skrev:

Frokost:

Havregrøt av 40g havregryn, 2 dl skummet melk, 100g mager cottage cheese og et par skjeer syltetøy: ca 350 kcal

Lunsj:

2 brødskiver med salami og et glass skummet melk og en banan: ca 350kcal

Middag:

400g torskefilet, 200g gulrot, 100g potet og en liten dæsj smør: ca 450kcal

Kveldsmat:

2 brødskiver med salami og et glass skummet melk og en yoghurt: ca 350kcal

Totalt: 1500kcal :)

Tror du bør regne over en gang til. Er vel nærmere 2000 enn 1500 dette.

Anonymkode: 21e2f...02f

• Liker 2
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du bør regne over en gang til. Er vel nærmere 2000 enn 1500 dette.

Anonymkode: 21e2f...02f

Det er tatt rett fra fitnesspalen min, så skal stemme ganske bra.  :) men det er opp til TS å veie maten, finne magert pålegg osv. Stor variasjon fra en liten yoghurt uten fett og en vanlig en. Størrelser på brødskiva og banan har også mye å si. 

40 g havregryn: 150

2 dl skummet melk: 66

mager cottage cheese: 79

syltetøy: 55

2 brødskiver: 170

2 skiver salami: 30

1 banan: 100

400g torsk: 270

200g gulerot: 72

100g potet: 80

smør: 35

2 brødskiver: 170

2 skiver salami: 30

1 yoghurt: 65

totalt: 1504 kcal

Endret av Hypnosee
Gjest Coolaid
Skrevet
På 11.10.2017 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Hva er begrunnelsen for å spørre om et kostholdsprogram på 1500-2000 kcal?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...