AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 Er det vanlig å legge ved vitnemål når man søker jobb etter endt utdanning? Eller bare søknad og CV? Lurer også på om gjennomsnittskarakteren fra studiet bruker å stå fremst på vitnemålet? Anonymkode: 30fd0...fee
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #2 Skrevet 12. oktober 2017 Der jeg jobber er vi nettopp ferdig med en ansettelsesprosess. Vi fikk rundt 100 søknader. Erfaringen var at veldig mange ikke la ved karakterer, noe som i mine øyne var veldig rart fordi mange av dem var nyutdannet (dette var en jobb hvor det var krav om master, men ikke så mye erfaring). Selv om det ikke står eksplisitt at man skal legge ved vitnemål er det uansett greit å legge ved dette tenker jeg. Resultatet i vår prosess var at vi fikk inn såpass greie kandidater med kjente karakterer at vi ikke hentet inn karakterene til andre som kanskje også hadde vært interessante. De som ikke la karakterer diskvalifiserte derfor seg selv. Så mitt råd er at dersom du er nyutdannet er karakterer bra å legge ved. Anonymkode: 10cb8...6c5
mereo Skrevet 12. oktober 2017 #3 Skrevet 12. oktober 2017 Les stillingsutlysningen, står det at dette skal vedlegges så ja. Men i og med at du er nyutdannet så ville jeg nok lagt det ved.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #4 Skrevet 12. oktober 2017 De fleste arbeidsgivere skriver i utlysningsteksten hva de ønsker tilsendt. De fleste skriver "send søknad og cv til...." og da sender du det, ikke noe mer. Skriver de at de ønsker vitnemålog eventuelt attester så sender du det også Alle jobber jeg har søkt på har jeg tatt med vitnemål og attester på intervju. Ingen som har ønsket dette i forkant og det har heller ikke stått noe om det i utlysningsteksten Anonymkode: f029f...375
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #5 Skrevet 12. oktober 2017 Som nyutdannet bør man absolutt legge ved karakterer, siden man ikke har noe erfaring å vise til. Det tar seg veldig merkelig ut å ikke legge ved vitnemål, det kan fort tolkes som at man ikke har lyst å vise det frem. Jeg legger ved vitnemål også etter 7 år i arbeidslivet. Det er fordi jeg har så sterke karakterer over så mange år (phd med bare A'er), at det er en lett måte å imponere arbeidsgiver på. Hadde jeg hatt dårligere karakterer, hadde jeg ikke lagt det ved med mindre det ble eksplisitt bedt om. Anonymkode: 2b456...b73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå