Kk93 Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg ble sykemeldt 1 august og venter enda på sykepenger da min sjef nekter å betale for de 16 første dagene (han mener jeg ikke har rett på pengene da jeg klarte å ta et kurs på nettet igjennom nki på 2 uker) Men nav sier at de ikke kan betale meg pengene de skylder meg fordi sjefen min underkjente hele sykemeldingen??? men legen min sa i dag at han ikke kan gjøre det.. er jo legen min som har sykemeld meg? Har sendt inn en legeuttalselse til nav for å få pengene av sjefen så tror jeg vinner der. men spørsmålet er om nav kan holde tilbake de pengene de skal betale?? ble litt rotete beklager. håper på svar!
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #2 Skrevet 11. oktober 2017 Sykemeldingen kan underkjennes av NAV. Anonymkode: e119b...87b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #3 Skrevet 11. oktober 2017 Tok du det kurset på NKI under sykemeldingen? Sjefen har ikke mulighet til å underkjenne sykemeldingen, men kan bestride den. Anonymkode: 51837...33a 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #4 Skrevet 11. oktober 2017 1 time siden, Kk93 skrev: Jeg ble sykemeldt 1 august og venter enda på sykepenger da min sjef nekter å betale for de 16 første dagene (han mener jeg ikke har rett på pengene da jeg klarte å ta et kurs på nettet igjennom nki på 2 uker) Men nav sier at de ikke kan betale meg pengene de skylder meg fordi sjefen min underkjente hele sykemeldingen??? men legen min sa i dag at han ikke kan gjøre det.. er jo legen min som har sykemeld meg? Har sendt inn en legeuttalselse til nav for å få pengene av sjefen så tror jeg vinner der. men spørsmålet er om nav kan holde tilbake de pengene de skal betale?? ble litt rotete beklager. håper på svar! Her er ikke problemet Nav, heller ikke sjefen din men deg selv. Du har ikke vært reelt syk, i følge din sjef, siden du har tatt kurs i sykemeldingsperioden. Dette har sjefen din rapportert til Nav, som uansett ikke kan betale deg sykepenger arbeidsgiver skulle betalt deg. Er du fagorganisert så tar du det den veien. Er det mye penger så går du til advokat og får hjelp. Betviler sterkt at du vinner frem uten juridisk hjelp. Om juridisk hjelp hjelper gjenstår å se. Anonymkode: e1b6b...ab8 1
Kk93 Skrevet 11. oktober 2017 Forfatter #5 Skrevet 11. oktober 2017 Tok kurs igjennom nki ja, påbegynt i mai og fullførte det mens jeg var syk. Ble motivert av legen til å fullføre kurset mens jeg var syk. forstår ikke helt hva som skjer og hva mine rettigheter er?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #6 Skrevet 11. oktober 2017 Snakk med nav. Det som kan skje er: Legen sykemelder. Arbeidsgiver bestrider. Da skal de sende brev til deg og nav i det kontoret du er knyttet til. Nav behandler bestridelsen. Sykepenger holdes tilbake under behandlingstiden, du kan evt søke sosialhjelp i perioden. Nav dømmer enten at arbeidsgiver rett, og da får du ingenting, eller at arbeidsgiver tar feil. Da skal nav utbetale alle sykepenger etterskuddsvis til deg, og nav vil kreve inn arbeidsgiverens del. For å vite hvordan din sak går, kontakt nav. Anonymkode: fcd91...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #7 Skrevet 11. oktober 2017 NB, dersom nav dømmer I favør arbeidsgiver, så kan arbeidsgiver si at du har skoftet jobb, eller. Hatt ugyldig og ulovlig fravær som kan føre til avskjedigelse (litt mer alvorlig enn oppsigelse). De fleste vil nok nøye seg med oppsigelse om de ikke ønsker å ha deg som ansatt pga dette. At arbeidsgiver bestrider sykemelding betyr gjerne at det er svært lite tillit, og da kan det lett skje St de bryter arbeidsforholdet når denne salen er ute av verden. Anonymkode: fcd91...5a0 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #8 Skrevet 11. oktober 2017 21 minutes ago, Kk93 said: Tok kurs igjennom nki ja, påbegynt i mai og fullførte det mens jeg var syk. Ble motivert av legen til å fullføre kurset mens jeg var syk. forstår ikke helt hva som skjer og hva mine rettigheter er? Det er begrensinger på det å studere mens man er sykemeldt. Dette må du ta opp med NAV og sykemelder. Dette må vurderes ut i fra tilretteleggingsmuligheter ved arbeidsplassen din, hvorfor man er sykemeldt, og hvilken type kurs. Anonymkode: 51837...33a 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #9 Skrevet 11. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er begrensinger på det å studere mens man er sykemeldt. Dette må du ta opp med NAV og sykemelder. Dette må vurderes ut i fra tilretteleggingsmuligheter ved arbeidsplassen din, hvorfor man er sykemeldt, og hvilken type kurs. Anonymkode: 51837...33a Signerer dette. Er jobben din en fysisk jobb med mye av oppgavene innebærer å stå, gå, løfte osv så stiller nok du sterkt. Om du har en kontorjobb så stiller du svakere, for da ville jeg som nav-ansatt tenkt at her har arbeidsgiver hatt mulighet til tilrettelegging dersom den sykmeldte var frisk nok til å studere og skrive oppgaver. Og husk at nav ser årsak til sykemelding. Det gjør ikke arbeidsgiver. Anonymkode: fcd91...5a0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå