Gå til innhold

Konisering, hpv - vaksine, og prøve å få barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble konisert i august, tok første hpv vaksine september, og tar den andre i november, siste neste år. Legen som utførte konisering sa at vi kunne dra rett hjem for å bli gravid. Men da kan jeg bli smittet av hpv igjen av mannen min! Hvor lenge ventet dere før sex uten kondom? Vaksinasjonskontoret bare oss vente til vaksine nr 2 var overstått for bedre beskyttelse mot hpv. Leste også på forum at noen er bedt om å vente i 6 - 12mnd grunnet svak livmorhals. Er så mye forskjellig, æææ! Vi ønsker i alle fall å prøve å få barn...

Anonymkode: e658c...0ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble gravid bare måneder etter konisering og det gikk helt fint. Fikk faktisk tidlig ultralyd av babyen når jeg var på etterkontroll og de uansett skulle sjekke livmorhalsen med innvendig ultralyd. 

Anonymkode: 39f42...47c

• Liker 1
Skrevet

Regner med du ble konisert etter celleforandringer pga hpv smitte. Du blir ikke resmittet av samme hpv fra mannen din da, det viruset har du alt fått og er noe imunforsvaret ditt må ta seg av over tid. Det vil være i kroppen din alt fra mnd til åresvis, men det påvirker ikke graviditet. 

Du kan få en annen hpv om du f.eks hadde byttet partner, men dere har vel ikke akkurat andre partnere når dere prøver lage barn? Da kommer det jo ikke ny smitte..

Følg legens råd du. Det skulle ikke være noe i veien for at dere prøver bli gravide. 

Anonymkode: 53ec8...d6d

• Liker 2
Skrevet

Bare pass på å ikke kombinere vaksine og graviditet.

Anonymkode: aebb1...b9a

• Liker 1
Skrevet

HPV er en infeksjon som går over, selv hos mannen din. 

Du kan ikke ta sprøytene mens du er gravid, slik jeg har forstått det.

Anonymkode: f382e...4f3

Skrevet

Jeg er prøver som nå er blitt satt på vent litt. Legen min sier at om jeg blir gravid er det ikke krise, men jeg skal ikke prøve aktivt. Har gått på Provera og skulle begynt på Femar nå, men må vente litt for skal ta en biopsi nå. Dette er "forstadiet" til konisering. Har tatt begge deler før. Biopsi to ganger og konsisering en gang. Jeg har HPV virus, men ikke de verste som er 18 og 16 visstnok. Skal ta vaksiner, men er 36 år og vil ikke vente mer enn jeg må, så tenkte å ta vaksine etter jeg (forhåpenligivs) blir gravid. Og etter amming såklart. Har jobbet med ei som har konisert 6 ganger og siste gang tok de alt av livmor og det hele. Hun er over 50 nå og har ingen barn. Hvorfor vet jeg ikke, kan jo være det var et valg selv. Det er sikkert inget likt antall koniseringer før man "må ta alt" for alle da det er forskjellig mengde av livmoren som tas av hver enkelt kvinne vil jeg tro... Ifølge legen min tar de heller litt mindre og håper kroppen tar resten enn å ta litt godt i.

Som de som svarer her sier: Har man først fått HPV av en partner så kan man ikke få den typen igjen, da har "begge" den. Men da tenker jeg: Har mannen det har du det også. Greit. Men om kroppen din "kvitter seg" med viruset mens mannen enda har det, så kan vel du få det igjen også? Eller er det sånn at om du først har hatt det en gang og blitt kvitt det, mens mannen enda har det, kan du ikke bli smittet av "den sorten" igjen?

takk!

Anonymkode: 503cd...59d

Skrevet

Man produserer antistoffer og blir delvis immun. Man blir ikke fullstendig sikret mot å få viruset igjen. Jeg hadde HPV, men ikke 16 og 18. Friskmeldt etter 1,5 år. Infeksjonen var borte. Har ikke fått det igjen, og jeg har sex med mannen min veldig ofte! ;-) 

Anonymkode: f382e...4f3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...