AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 Kan alle klare å bli sivilingeniør bare de jobber hardt nok? Anonymkode: aa6e1...f76
Cata Skrevet 11. oktober 2017 #2 Skrevet 11. oktober 2017 Så fremt man er normalt begavet så kan man det. Jeg er ikke voldsomt smart, men klarte meg gjennom studiet med målrettet jobbing.
Mithrandates Skrevet 11. oktober 2017 #3 Skrevet 11. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Kan alle klare å bli sivilingeniør bare de jobber hardt nok? Anonymkode: aa6e1...f76 "If you honestly believe you can compensate for a lack of competance by increasing your efforts there is no limits to what you cannot do" 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #4 Skrevet 11. oktober 2017 "Alle" kan ikke det, men mange kan. Men hvis man må jobbe ekstremt hardt gjennom studiet for å klare det er det ikke sikkert det er riktig yrke. Anonymkode: cfacd...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #5 Skrevet 11. oktober 2017 2 minutter siden, Mithrandates skrev: "If you honestly believe you can compensate for a lack of competance by increasing your efforts there is no limits to what you cannot do" Det er bare det at nettopp mange greier realfagstunge studier på den måten Om det er lurt å slite seg ut er en annen sak sett opp mot å velge et studie som kanskje passer bedre med egne evner, men man greier som regel å komme gjennom også et hardt studie med ok resultater gjennom hard jobbing. Anonymkode: 0d7a1...7c2
Mithrandates Skrevet 11. oktober 2017 #6 Skrevet 11. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Det er bare det at nettopp mange greier realfagstunge studier på den måten Om det er lurt å slite seg ut er en annen sak Jo. Det er vel kanskje det som blir feil, spesielt hvis man velger et realfags-preget yrke som stiller krav til stadig oppdatering. Man risikerer å lure seg selv ved å være for ambisiøs.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #7 Skrevet 11. oktober 2017 8 minutter siden, Mithrandates skrev: Jo. Det er vel kanskje det som blir feil, spesielt hvis man velger et realfags-preget yrke som stiller krav til stadig oppdatering. Man risikerer å lure seg selv ved å være for ambisiøs. Men nå er jo siving krevende og det er jo ikke slik at folk med IQ på 130 kan åpne boka kvelden før eksamen og få A. Selvom de har talent og intelligens må de også jobbe for å komme gjennom. Anonymkode: aa6e1...f76
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #8 Skrevet 11. oktober 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan alle klare å bli sivilingeniør bare de jobber hardt nok? Anonymkode: aa6e1...f76 Ikke hvis man ikke liker matematikk? Anonymkode: 081d4...d15
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #9 Skrevet 11. oktober 2017 1 minutt siden, Mithrandates skrev: Jo. Det er vel kanskje det som blir feil, spesielt hvis man velger et realfags-preget yrke som stiller krav til stadig oppdatering. Man risikerer å lure seg selv ved å være for ambisiøs. Tja. men det finnes ingen fasit. Noen knekker aldri koden, mens andre med ekstra jobbing opplever sterk økning i forståelse, noe som igjen gjør at de kan senke "effort level" etterhvert. Jeg har sågar sett folk som nesten ikke engang behersket ungdomsskolematematikk ta doktorgrad i fysikk/matematikk i voksen alder. Så man skal aldri slå det helt fra seg om interessen er stor nok, og om man har anledning til å dedikere seg. Det igjen kommer jo an på livssituasjon og økonomi. Anonymkode: 0d7a1...7c2 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #10 Skrevet 11. oktober 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja. men det finnes ingen fasit. Noen knekker aldri koden, mens andre med ekstra jobbing opplever sterk økning i forståelse, noe som igjen gjør at de kan senke "effort level" etterhvert. Jeg har sågar sett folk som nesten ikke engang behersket ungdomsskolematematikk ta doktorgrad i fysikk/matematikk i voksen alder. Så man skal aldri slå det helt fra seg om interessen er stor nok, og om man har anledning til å dedikere seg. Det igjen kommer jo an på livssituasjon og økonomi. Anonymkode: 0d7a1...7c2 Håper dette stemmer. Jeg vurderer sterkt å studere farmasi, men er bare middels sterk i kjemi og matte. Men interessen for legemidler og apotekarbeid er absolutt tilstede. Føler det blir for enkelt med apotektekniker. Anonymkode: 93bd1...6c2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #11 Skrevet 11. oktober 2017 Nei, ikke alle. Man trenger ikke være rasende smart på noen måte, men man må ha hode for realfag. Noen har bare ikke det. Anonymkode: 0649c...d42 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #12 Skrevet 11. oktober 2017 Sntar det, da jeg kjenner noen som såvidt besto Vdg skole og matte og de ble siv.ing.’er. Anonymkode: 081d4...d15
Faith- Skrevet 11. oktober 2017 #13 Skrevet 11. oktober 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sntar det, da jeg kjenner noen som såvidt besto Vdg skole og matte og de ble siv.ing.’er. Anonymkode: 081d4...d15 Nå må man ha minimum 4 i R2 matte for å i det hele tatt komme inn på siving. på NTNU, pluss rundt 5 som gjennsomsnittskarakter ellers, så det må ha skjedd en del fra "såvidt besto vgs og matte" til personen kom inn på studiet. Jeg er ferdig med siving. på NTNU og jeg var alltid veldig flink i realfag og helt grei (4-5) i andre fag på vgs. Jeg har jobbet mye for å komme meg gjennom studiet med greie karakterer og uten å konte. Det er alltid en kombinasjon av hardt arbeid og forståelse for matte/data/realfag som gjør at man klarer seg gjennom et slikt studie. Har man mindre av det ene må man kompansere med mer av det andre. Men studiet vil ikke være mulig å fullføre om man har for lite av enten den tekniske/logiske forståelsen eller man ikke har ork til å ta seg sammen og jobbe. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #14 Skrevet 11. oktober 2017 Noe slik (her snakker jeg snittkarakterer for studiet som helhet). Er en dårlig i matte/fysikk ville jeg droppet det, en må huske på at en skal klare jobben også, ikke bare studiet, og det er internasjonal konkurranse Anonymkode: c7b51...9ae
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #15 Skrevet 11. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan alle klare å bli sivilingeniør bare de jobber hardt nok? Anonymkode: aa6e1...f76 Alle normalt oppegående mennesker. Det er verken mer eller mindre krevende enn andre norske utdannelser, og altså noe enhver med normal forståelse av verden burde klare. Har du under normal forståelse av verden så vil du nok slite med livet generelt, og ende opp i den nye grupperingen av folk som sliter med lav livskvalitet uten å kunne skylde dette på verken klasse eller oppvekst. Men noen må jo gjøre rutinejobbene også, inntil robotene tar over. Ps: om du er i stand til å spørre deg «er jeg smart/reflektert nok» så har du over normal forståelse av deg selv i verden og er ergo en kandidat til siv.ing. De som tilhører den lavere seksjonen vil ikke ha noen forståelse av seg selv utenfra, fordi dette overgår deres evner. Anonymkode: affd2...d34 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #16 Skrevet 12. oktober 2017 Nei, "alle" kan ikke det. Det som har gjennomsnittlig intelligens eller høyere vil klare det, gitt at de jobber tilsvarende. Det bildet over som viser mengde/IQ stemmer nok ganske OK. En person med 100 i IQ må nok beregne å jobbe mye mer med stoffet enn hva en med 120+ i IQ trenger å gjøre for tilsvarende resultat. Skal man sikte mot A i snitt må man nok ha over gjennomsnittlig evnenivå, men man kan fint være gjennomsnittlig intelligent for å fullføre et siving-studium med OK resultater gitt at man jobber nok. Anonymkode: 04308...035 1
MajorasMaske Skrevet 12. oktober 2017 #17 Skrevet 12. oktober 2017 Med nok innsats kan selv en mindre intelligent dust presse seg igjennom et siving studie. Tingen er at det er veldig liten vits i å gjøre det når man mangler talent. Man får papirene på at man er en sivilingenør, men man blir ikke bedre av den grunn. Man vil alltid være en lavkvalitetstreber som hadde gjort bedre i å bruke tiden på noe man faktisk var anlagt for. 1
GauteS Skrevet 12. oktober 2017 #18 Skrevet 12. oktober 2017 En må være intelligent OG hardtarbeidende. Til en viss grad kan ekstremt mye av det ene kompensere for litt lite av det andre, men det er bare i liten grad. Er du dum, har du ikke sjanse, og den som ikke åpner ei bok, vil erfare det samme. 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. oktober 2017 #19 Skrevet 12. oktober 2017 (endret) Innsats er jo viktigst i alle studier (selvsagt gitt at man ikke er unormalt lite intelligent). Hjelper ikke å være intelligent dersom man ikke gidder å åpne ei bok eller stille på forelesning. En person med gjennomsnittlig intelligens som gjør god innsats vil klare seg bedre en en med høy intelligens som gjør dårlig innsats. En kombinasjon er selvsagt det beste. Men som sagt gjelder det alle studier. Det at ingeniør visstnok skal være så ekstremt mye hardere enn alle andre studier er nok mer av en myte (som ingeniører vet å bidra til å hause opp). Endret 12. oktober 2017 av Anonymus Notarius
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #20 Skrevet 12. oktober 2017 10 timer siden, Faith- skrev: Nå må man ha minimum 4 i R2 matte for å i det hele tatt komme inn på siving. på NTNU, pluss rundt 5 som gjennsomsnittskarakter ellers, så det må ha skjedd en del fra "såvidt besto vgs og matte" til personen kom inn på studiet. Jeg er ferdig med siving. på NTNU og jeg var alltid veldig flink i realfag og helt grei (4-5) i andre fag på vgs. Jeg har jobbet mye for å komme meg gjennom studiet med greie karakterer og uten å konte. Det er alltid en kombinasjon av hardt arbeid og forståelse for matte/data/realfag som gjør at man klarer seg gjennom et slikt studie. Har man mindre av det ene må man kompansere med mer av det andre. Men studiet vil ikke være mulig å fullføre om man har for lite av enten den tekniske/logiske forståelsen eller man ikke har ork til å ta seg sammen og jobbe. Ja, de mennene jeg snakker om, som nå er Vice presidents og etc. besto såvidt videregående skole og ble siv.ing. ved NTNU. De var russ i 1990. Anonymkode: 081d4...d15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå