Gå til innhold

hvordan legge lillemor (16 mnd) for å sovne alene??

Anbefalte innlegg

Gjest marilyn
Skrevet

lillemor har alltid vært litt vanskelig for å akseptere slike ting som alltid virker "kjeeempe enkelt" for andre på samme alder.. blant venner og kjente virker det som om de legger ungene i en seng så pludrer de lykkelige i 15 min til de sover søtt... :klø:

vel, slik er det ikke hos oss... en hver ny rutine tar mpnedsvis å lirke inn, ferbers er lik null søvn for hele familien i 3 måneder men lirking og "luring" fører visst sakte men sikkert framover..

så neste skritt nå er å få sleeping beauty til å akseptere å bli lagt i sengen sin, og ligge der alene til hun sovner...

det må her opplyses om at hun sover i en vanlig seng,, ikke en sprinkel seng (har aldri fått henne til å sove i sprinkel seng, litt prinsesse på erten sjø!!) :enig_animasjon:

så, hva gjør jeg?? går fra henne og lar henne hyyyyyle til hun svimer(aldri i livet) , ja så hva er alternativet da??? er det noen med erfaringer de vil dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv ingen erfaring med dette, men jeg har hørt at når en skal endre på sove vaner så må man ta det litt og litt.

En må legge barnet i den sengen den skal ligge i. Så blir det sikkert skriking, da skal du la barnet grine en liten stund og så gå inn. Legg barnet ned i sengen igjen og vis at du bryr deg. Så gå ut igjen.

Etter litt lenger skriking enn sist gjør du det samme. Dette fortsetter du med til barnet sover. På denne måten vet barnet til en hver tid at du er tilstede, men at hun/han må ligge i den sengen som hun/han får beskjed om å ligge i. Dette må sikkert gjenntas flere ganger...

Som sagt har jeg ikke erfaring med dette selv, men det er gjerne verdt et forsøk. Skriking vil det sikkert bli uansett hvilken måte en gjør det på :wink: Sånn er barn!

Masse lykke til!!

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har selv ingen erfaring med dette, men jeg har hørt at når en skal endre på sove vaner så må man ta det litt og litt.

En må legge barnet i den sengen den skal ligge i. Så blir det sikkert skriking, da skal du la barnet grine en liten stund og så gå inn. Legg barnet ned i sengen igjen og vis at du bryr deg. Så gå ut igjen.

Etter litt lenger skriking enn sist gjør du det samme. Dette fortsetter du med til barnet sover. På denne måten vet barnet til en hver tid at du er tilstede, men at hun/han må ligge i den sengen som hun/han får beskjed om å ligge i. Dette må sikkert gjenntas flere ganger...

Som sagt har jeg ikke erfaring med dette selv, men det er gjerne verdt et forsøk. Skriking vil det sikkert bli uansett hvilken måte en gjør det på :wink: Sånn er barn!

Dette er det beste rådet du kan få! Det funker! du må tåle at gulljenta skriker litt, men om du gjør dette, og er 100%konsekvent så tar det ikke mange dagene(1 uke eller litt mer eller mindre), før hun skjønner hvordan det skal være, og slår seg til ro med denne rutinen. Så enkelt og så vanskelig. Har gjort dette med begge mine, og har nå to søte engler som legger seg i senga si og blir der til de skal stå opp om morran...

Når vi gjorde dette la vi ungen i senga si, slukka lyset, trakk opp spilledåsa og lukka døra. Så ble det skriking... tok tida... først 5 min. Gikk inn kosa, trøsta og snakka litt, så ned i senga, og forte seg ut før hjertet brister... så vente ti minutter med skriking, samme prosedyre, og så 12-15 minutter. Etter det venta jeg "bare" ti minutter igjen, så 12...da var det stille... men ikke bruk for lang tid inne med henne, bare litt kos og trøst. Tar det for lang tid virker det som belønning, og da gir hun seg ikke...

LYKKE TIL!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...