Gå til innhold

Kan jeg få stønad til barnetilsyn og stønad til skolepenger når jeg studerer under fødselspermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg går ut i fødselspermisjon og har tenkt å fortsette studiet jeg går på. Jeg har rett til foreldrepenger pga. tidligere jobb, og overgangsstønad siden jeg blir alene om barnet. Imidlertid lurer jeg på om jeg også har rett til stønad til barnetilsyn og stønad til skolepenger i foreldrepengeperioden. Når forutsetningen altså er at jeg skal ta ut 100% foreldrepenger og studere samtidig. Noen som vet?

Anonymkode: f061d...36c

Skrevet

Er det lov å ta ut foreldrepenger og studere samtidig????

Anonymkode: b7aa4...4b1

• Liker 2
Skrevet

Du har ikke automatisk rett på overgangsstønad sjølom du blir alene om barnet. Det er avhengig av om utdanningen din er nødvendig eller ikke. Har du f.eks fagbrev eller bachelor oppfyller du ikke kravet. 

• Liker 2
Skrevet

Kontakt NAV så får du riktig svar. Jeg tror du kan få stønad til barnetilsyn i hvertfall, men tør ikke si sikkert.  

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å ta ut foreldrepenger og studere samtidig????

Anonymkode: b7aa4...4b1

Selvfølgelig, du kan gjøre hva du vil mens du har fødselspermisjon. Reise til Maldivene kan du også gjøre, feks.

Skrevet
13 minutter siden, Zanzibar3 skrev:

Du har ikke automatisk rett på overgangsstønad sjølom du blir alene om barnet. Det er avhengig av om utdanningen din er nødvendig eller ikke. Har du f.eks fagbrev eller bachelor oppfyller du ikke kravet. 

Du har automatisk rett på overgangsstønad fordi du blir alene med barnet og det er under ett år.  Det er når barnet er over et år at aktivitetskravene kommer inn. Feks godkjent utdanning eller aktiv jobbsøker. Så spørsmålet mitt er om jeg i tillegg til foreldrepenger og overgangsstønad har rett til stønad til barnetilsyn og skolepenger.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har automatisk rett på overgangsstønad fordi du blir alene med barnet og det er under ett år.  Det er når barnet er over et år at aktivitetskravene kommer inn. Feks godkjent utdanning eller aktiv jobbsøker. Så spørsmålet mitt er om jeg i tillegg til foreldrepenger og overgangsstønad har rett til stønad til barnetilsyn og skolepenger.

Nope. 

Anonymkode: d7ba6...76a

Skrevet

Skal barnet ha barnehage eller dagmamma? Det er et kriterie for å få stønad til barnetilsyn - at barnet faktisk trenger tilsyn. Men om barnet trenger tilsyn må du dokumentere at du har behov for daglig barnepass, noe du ikke har dersom staten betaler deg for permisjon for at du skal være hjemme med barnet

Så nei. Du får ikke permisjonspenger OG stønad til barnetilsyn samtidig

Anonymkode: 8c994...65d

• Liker 3
Skrevet

Du spør om du kan ha permisjonspenger, overgangstønad, stønad til skole, og barnepass? Eh, tviler på det.

Tror du får permisjonspenger, og overgangsstønad når barnet er så lite, men tviler på at du får barnevakt, og støtte til skole samtidig som perm. 

Kontakt NAV så får du korrekt, og oppdatert svar.

Anonymkode: 98808...de9

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du spør om du kan ha permisjonspenger, overgangstønad, stønad til skole, og barnepass? Eh, tviler på det.

Tror du får permisjonspenger, og overgangsstønad når barnet er så lite, men tviler på at du får barnevakt, og støtte til skole samtidig som perm. 

Kontakt NAV så får du korrekt, og oppdatert svar.

Anonymkode: 98808...de9

Man kan få foreldrepenger og støtte fra Lånekassen samtidig (utrolig nok..), men ikke stønad til barnetilsyn. 

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope. 

Jo. Copy paste fra https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/overgangsstønad

Når barnet ditt er under 1 år kan du motta overgangsstønad uten å være i yrkesrettet aktivitet. For å kunne motta overgangsstønad etter at barnet ditt har fylt 1 år,  du være i yrkesrettet aktivitet.  

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg går ut i fødselspermisjon og har tenkt å fortsette studiet jeg går på. Jeg har rett til foreldrepenger pga. tidligere jobb, og overgangsstønad siden jeg blir alene om barnet. Imidlertid lurer jeg på om jeg også har rett til stønad til barnetilsyn og stønad til skolepenger i foreldrepengeperioden. Når forutsetningen altså er at jeg skal ta ut 100% foreldrepenger og studere samtidig. Noen som vet?

Du bør fremlegge planene dine for Nav. Fryktelig synd om du i ettertid får krav om tilbakebetaling av stønad eller om du mister stånader fordi du ikke legger alle kort på bordet hos Nav. 

Anonymkode: 60523...d6a

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal barnet ha barnehage eller dagmamma? Det er et kriterie for å få stønad til barnetilsyn - at barnet faktisk trenger tilsyn. Men om barnet trenger tilsyn må du dokumentere at du har behov for daglig barnepass, noe du ikke har dersom staten betaler deg for permisjon for at du skal være hjemme med barnet

Så nei. Du får ikke permisjonspenger OG stønad til barnetilsyn samtidig

Anonymkode: 8c994...65d

Ja, meningen med å søke stønad til barnetilsyn er at jeg skal betale en barnepasser to timer om dagen, de dagene jeg har forelesning. Men jeg ser at de skriver at vilkår for stønad til barnetilsyn er:

• Du er enslig mor eller far og gjennomfører en godkjent utdanning eller du er registrert hos NAV som reell arbeidssøker, og fyller vilkårene for overgangsstønad.

Så jeg vil jo ikke være reell arbeidssøker dersom jeg har foreldrepenger, så ser at du antakeligvis har rett i at jeg ikke vil få både permisjonpenger og stønad til barnetilsyn.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør fremlegge planene dine for Nav. Fryktelig synd om du i ettertid får krav om tilbakebetaling av stønad eller om du mister stånader fordi du ikke legger alle kort på bordet hos Nav. 

Anonymkode: 60523...d6a

Hvorfor tror du jeg sitter og leser på regelverket og i tillegg spør om andres kunnskap om dette på et forum? Det er fordi jeg vil opparbeide meg mest mulig kunnskap om dette før jeg hører med NAV i tillegg.

Skrevet

Overgangsstønaden vil vel avkortes mot permisjonspengene dine? 

Anonymkode: 8dbe7...657

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overgangsstønaden vil vel avkortes mot permisjonspengene dine? 

Anonymkode: 8dbe7...657

Ja, det er helt korrekt. 

Skrevet

Fødselspenger lar seg ikke kombinere med barnetilsyn eller utdanningsstønad.

Du kan kun gå overgangsstønad i tillegg dersom Fp er "lavt nok". Fa brenner du lyset i begge ender, så det ville keg ikke gjort.

Skrevet
Akkurat nå, Rotemor skrev:

Du kan kun gå overgangsstønad i tillegg dersom Fp er "lavt nok". Fa brenner du lyset i begge ender, så det ville keg ikke gjort.

Man har rett til overgangsstønad i tre år og jeg vil bruke av treårsperioden under fødselspermisjonen. Dvs. etter at fødselsperm er ferdig har jeg fremdeles rett til to år til med overgangsstønad, hvis jeg har behov for det. Hadde jeg tenkt at jeg forblir alene, og trenger overgangsstønad i tre år _etter_ at jeg er ferdig med fødselsperm, feks. fordi at jeg trodde jeg ikke kom til å få meg jobb på tre år, så hadde jeg ventet med å ta det ut til etter fødselsperm er ferdig.

Overgangsstønad uavkortet er 2,5 G, dvs. 234 085 kroner i året før skatt. Dvs. 19 507 kr. i måneden, før skatt. I tillegg skal overgangsstønaden avkortes mot det jeg får i fødselspenger. Det står på NAV:

Overgangsstønaden reduseres mot inntekt du har, eller forventes å få. Dersom den forventede inntekten i løpet av en 12 måneders periode er lavere enn halvparten av grunnbeløpet, skal ikke overgangsstønaden din reduseres. Hvis inntekten din overstiger halvparten av grunnbeløpet, reduseres overgangsstønaden din med 45 øre for hver krone du tjener.

Min inntekt (foreldrepenger) vil overstige halvparten av grunnbeløpet over en 12- måneders- periode. Derfor vil overgangsstønaden avkortes med 45 øre for hver krone jeg tjener. Det regnestykket klarer jeg ikke helt, så jeg må nok ta en telefon til NAV for å skjønne hvor mye dette faktisk blir. Men jeg tror ikke at jeg har et så høyt foreldrepengegrunnlag at overgangsstønaden blir "spist opp" av foreldrepengene.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man har rett til overgangsstønad i tre år og jeg vil bruke av treårsperioden under fødselspermisjonen. Dvs. etter at fødselsperm er ferdig har jeg fremdeles rett til to år til med overgangsstønad, hvis jeg har behov for det. Hadde jeg tenkt at jeg forblir alene, og trenger overgangsstønad i tre år _etter_ at jeg er ferdig med fødselsperm, feks. fordi at jeg trodde jeg ikke kom til å få meg jobb på tre år, så hadde jeg ventet med å ta det ut til etter fødselsperm er ferdig.

Overgangsstønad uavkortet er 2,5 G, dvs. 234 085 kroner i året før skatt. Dvs. 19 507 kr. i måneden, før skatt. I tillegg skal overgangsstønaden avkortes mot det jeg får i fødselspenger. Det står på NAV:

Overgangsstønaden reduseres mot inntekt du har, eller forventes å få. Dersom den forventede inntekten i løpet av en 12 måneders periode er lavere enn halvparten av grunnbeløpet, skal ikke overgangsstønaden din reduseres. Hvis inntekten din overstiger halvparten av grunnbeløpet, reduseres overgangsstønaden din med 45 øre for hver krone du tjener.

Min inntekt (foreldrepenger) vil overstige halvparten av grunnbeløpet over en 12- måneders- periode. Derfor vil overgangsstønaden avkortes med 45 øre for hver krone jeg tjener. Det regnestykket klarer jeg ikke helt, så jeg må nok ta en telefon til NAV for å skjønne hvor mye dette faktisk blir. Men jeg tror ikke at jeg har et så høyt foreldrepengegrunnlag at overgangsstønaden blir "spist opp" av foreldrepengene.

Så lenge du ikke planlegger å leve av os lenger enn tre år så er det jo greit. Men planlegger du å ikke være aleneforsørger? Eller er det slik å forstå at utdanningsløpet er ferdig innen tre år?

Skrevet

Snylter 

Anonymkode: dc72c...a94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...