AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg byttet jobb for et drøyt år siden. Det var en stor tabbe. I de 3 mnd fra jeg fikk stillingen til jeg begynte i jobb, ble det gjort store endringer i bedriften, og arbeidsoppgavene mine viste seg å avvike en god del fra det som opprinnelig var beskrevet. I tillegg mistrives jeg veldig med organiseringen, og med mye annet. Så jeg ønsker meg smådesperat en ny jobb. Nå er det lyst ut det som tilnærmet lik er drømmejobben min. Jeg har SÅ lyst på den jobben. Problemet er at jeg er gravid, i 17. uke... Det synes ikke ennå, men innen jeg evt blir kalt inn til intervju kan det godt tenkes at jeg ikke klarer skjule det lenger. Og uansett så ville jeg ikke følt meg vel med å ikke informere om at det er så kort tid til jeg skal i permisjon om jeg søkte jobb. Så da er spørsmålet: skal jeg søke likevel, og informere om at jeg er gravid, og skal ut i permisjon i fra mars til oktober neste år? Eller skal jeg la det fare, og satse på å sende dem en åpen søknad når permisjonstiden går mot slutten? Har jeg noe å tape på å søke nå? Det -kan- jo hende at de synes jeg er verdt å vente på? (jeg har phd innen fagfeltet, noe det ikke er veldig mange andre som har, og jeg har blitt tilbudt alle andre jobber jeg noen sinne har søkt på). Anonymkode: 8350c...2d0
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #2 Skrevet 11. oktober 2017 Må vel si at om det fremdeles er mulig å skjule graviditeten på et evt intervju, så er jeg ikke helt fremmed for å gjøre det. Jeg har ikke plikt til å si noe, og de har ikke lov til å spørre. Men herregud for en klein start det blir om jeg først etter å ha fått jobben sier jeg er gravid.. en ting er om man er såpass tidlig i graviditeten at det kaaan tenkes man ikke var klar over det selv ennå da man var på intervju, men når man kommer til å være halvveis i svangerskapet omtrent, så er det temmelig uvanlig å ikke ha merket noe til det.. Anonymkode: 8350c...2d0
Rysiseal Skrevet 11. oktober 2017 #3 Skrevet 11. oktober 2017 Søk, gå på jobbintervju, og der kan du si at du er gravid, men at du benyttet anledning til å ha et formelt møte med dem fordi de utlyser drømmejobben din. Nevn når du ca. forventes å være tilbake i jobb etter permisjon, og selg deg. Det kan hende at de feks ansetter deg da, og har mulighet internt i organisasjonen til å ha et vikar i permisjonstiden din, eller at det er aktuelt for dem å ansette deg på et senere tidspunkt. Det som da skjer i verste fall er at du har fått snakket med dem uten å få jobben nå, men det er stor sjanse for at de husker deg Ikke gå glipp av asjansen til å ha et møte med dem i hvert fall 4
HalldirV2 Skrevet 11. oktober 2017 #4 Skrevet 11. oktober 2017 Skjuler du graviditeten vil du gjøre et helvetes dårlig inntrykk på ledelsen og andre kollegaer. Og jeg kan nesten garantere at stemningen ikke blir noe mer hyggelig på den nye jobben enn den gamle. Søstra til en ex av meg gjorde nettopp dette, og hun ble ikke lenge i den jobben når hun var ferdig med perm. Ingen glade smil for å si det slik. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #5 Skrevet 11. oktober 2017 Det kan jo hende at de noterer navnet ditt til senere selv om du ikke skulle få jobben. Anonymkode: 80648...401
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #6 Skrevet 11. oktober 2017 1 minutt siden, HalldirV2 skrev: Skjuler du graviditeten vil du gjøre et helvetes dårlig inntrykk på ledelsen og andre kollegaer. Og jeg kan nesten garantere at stemningen ikke blir noe mer hyggelig på den nye jobben enn den gamle. Søstra til en ex av meg gjorde nettopp dette, og hun ble ikke lenge i den jobben når hun var ferdig med perm. Ingen glade smil for å si det slik. Det er det jeg også tenker. Jeg har sett flere som har sagt at de har gjort det, og at det har gått bra, men jeg tenker det må da være ganske mange som får negative reaksjoner også. Jeg skjønner jo godt at en arbeidsgiver blir himla skuffet, selv om de ikke har rett til å få vite noe. Og ingen vil starte i en ny jobb med å gjøre et dårlig inntrykk.. Så om jeg tør å søke, kommer jeg nok til å fortelle det på intervjuet, men da helt til slutt, etter jeg har fått frem mine voldsomt mange positive sider Anonymkode: 8350c...2d0 1
HalldirV2 Skrevet 11. oktober 2017 #7 Skrevet 11. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg også tenker. Jeg har sett flere som har sagt at de har gjort det, og at det har gått bra, men jeg tenker det må da være ganske mange som får negative reaksjoner også. Jeg skjønner jo godt at en arbeidsgiver blir himla skuffet, selv om de ikke har rett til å få vite noe. Og ingen vil starte i en ny jobb med å gjøre et dårlig inntrykk.. Så om jeg tør å søke, kommer jeg nok til å fortelle det på intervjuet, men da helt til slutt, etter jeg har fått frem mine voldsomt mange positive sider Anonymkode: 8350c...2d0 Høres ut som en plan. Lykke til 😊
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #8 Skrevet 11. oktober 2017 7 minutter siden, Rysiseal skrev: Søk, gå på jobbintervju, og der kan du si at du er gravid, men at du benyttet anledning til å ha et formelt møte med dem fordi de utlyser drømmejobben din. Nevn når du ca. forventes å være tilbake i jobb etter permisjon, og selg deg. Det kan hende at de feks ansetter deg da, og har mulighet internt i organisasjonen til å ha et vikar i permisjonstiden din, eller at det er aktuelt for dem å ansette deg på et senere tidspunkt. Det som da skjer i verste fall er at du har fått snakket med dem uten å få jobben nå, men det er stor sjanse for at de husker deg Ikke gå glipp av asjansen til å ha et møte med dem i hvert fall Ja, det er det jeg håper på Anonymkode: 8350c...2d0
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #9 Skrevet 11. oktober 2017 Akkurat nå, HalldirV2 skrev: Høres ut som en plan. Lykke til 😊 Takk takk Anonymkode: 8350c...2d0
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #10 Skrevet 11. oktober 2017 Blir helt forskrekket over at det forventes at når man forteller at man er gravid, så får man ikke jobben - og at det er bare slik det er. Det forventes at vi skal være åpen og ærlig om det, men samtidig vet vi at vi ikke får jobb da?!!? sykt provoserende Anonymkode: 5bcca...033 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #11 Skrevet 11. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir helt forskrekket over at det forventes at når man forteller at man er gravid, så får man ikke jobben - og at det er bare slik det er. Det forventes at vi skal være åpen og ærlig om det, men samtidig vet vi at vi ikke får jobb da?!!? sykt provoserende Anonymkode: 5bcca...033 Enig i dette. Jeg kan godt forstå hvorfor noen kvinner velger å ikke være åpen om graviditeten sin. De ville jo mest sannsynlig ikke fått den dersom de hadde vært det. Anonymkode: 80648...401 2
Rysiseal Skrevet 11. oktober 2017 #12 Skrevet 11. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er det jeg håper på Anonymkode: 8350c...2d0 Ja:) Dessuten er jeg veldig enig med det som HalldirV2 skrev. Man skal kunne forvente et minimum av gode verdier og etikk hos en ny kollega / ansatt, og pålitelighet er vitkig. Dette med etikk vil nok være lagt desto mer vekt på når det gjelder noen med Phd, vil jeg tro. På et så høyt utdanningsnivå har du gjennom utdanning fått mye kunnskap om hva som er etisk forsvarlig eller ikke, uansett hvilken utdanning du har. Så ved å informere dem om graviditeten viser du at du har denne type verdier Jeg kunne aldri lyve om noe så vesentlig som nesten halvveis graviditet til en fremtidig arbeidsgiver, og jeg kunne heller aldri stole på en ansatt / kollega som hadde gjort det, selv om dette er lovlig. Men dersom en møtte på intervju og nevnte graviditeten selv om den ikke kunne gjettes, så ville vedkommende tjene poeng på det
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #13 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg har søkt på jobb som gravid (var ikke synlig gravid). Jeg fikk jobben. Anonymkode: 6d882...558
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #14 Skrevet 11. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt på jobb som gravid (var ikke synlig gravid). Jeg fikk jobben. Anonymkode: 6d882...558 Skulle jo selvfølgelig ta med at jeg opplyste om dette allerede i søknaden. Anonymkode: 6d882...558
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #15 Skrevet 11. oktober 2017 4 minutes ago, Rysiseal said: Ja:) Dessuten er jeg veldig enig med det som HalldirV2 skrev. Man skal kunne forvente et minimum av gode verdier og etikk hos en ny kollega / ansatt, og pålitelighet er vitkig. Dette med etikk vil nok være lagt desto mer vekt på når det gjelder noen med Phd, vil jeg tro. På et så høyt utdanningsnivå har du gjennom utdanning fått mye kunnskap om hva som er etisk forsvarlig eller ikke, uansett hvilken utdanning du har. Så ved å informere dem om graviditeten viser du at du har denne type verdier Jeg kunne aldri lyve om noe så vesentlig som nesten halvveis graviditet til en fremtidig arbeidsgiver, og jeg kunne heller aldri stole på en ansatt / kollega som hadde gjort det, selv om dette er lovlig. Men dersom en møtte på intervju og nevnte graviditeten selv om den ikke kunne gjettes, så ville vedkommende tjene poeng på det ...Man lyver jo ikke om man ikke forteller om det? Er man åpen om dette, vil man få svært blide intervjuere og du blir sittende uten jobb. Ser ikke akkurat fordelen her! Anonymkode: 5bcca...033
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #16 Skrevet 11. oktober 2017 9 minutes ago, AnonymBruker said: Blir helt forskrekket over at det forventes at når man forteller at man er gravid, så får man ikke jobben - og at det er bare slik det er. Det forventes at vi skal være åpen og ærlig om det, men samtidig vet vi at vi ikke får jobb da?!!? sykt provoserende Anonymkode: 5bcca...033 Skjønner arbeidsgivere også. Man ansetter noen som ikke har vært åpne og èn måned etter vedkommende har begynt så får de beskjed om at personen skal ut i lang permisjon. Bedre å spille med åpne kort og blir man ikke ansatt fordi man er gravid så er det kanskje ikke stedet man vil jobbe. Søk på jobben TS. Du har ingenting å tape og blir en erfaring rikere uansett hvordan det går. Anonymkode: 478b2...174 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #17 Skrevet 11. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Skulle jo selvfølgelig ta med at jeg opplyste om dette allerede i søknaden. Anonymkode: 6d882...558 Dette er dessverre unntaket! Anonymkode: 5bcca...033
Rysiseal Skrevet 11. oktober 2017 #18 Skrevet 11. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...Man lyver jo ikke om man ikke forteller om det? Er man åpen om dette, vil man få svært blide intervjuere og du blir sittende uten jobb. Ser ikke akkurat fordelen her! Anonymkode: 5bcca...033 Å lyve om noe eller å skjule en relevant informasjon er to måter å være uærlige på, så kan man begynne å spekulere om dette er å lyve eller ikke. For meg er det det samme dersom den som sannheten blir skjult for, trenger denne info i sin beslutningstaking. Når man er så pass få uker til fødsel ser jeg på det som uetisk å skjule en graviditet. At arbeidsgivere, potensielle eller faktiske, diskriminerer pga graviditet bør jo ikke finnes., men noen organisasjoner er dessverre økonomsik avhengige av ikke å måtte flere runder med intervju enn opprinnelig planlagt og eventuell med en ubesittet stilling i en viss tid. For i så fall er det slik at man får en ekstrakostnad på minst 200 000 kr kun for å få til ny intervjuprosess. Derfor dersom den gravide gir godt inntrykk, kan det hende at hun får jobben, og at kandidat nr.2 blir tilbudt et vikariat. Da ordner det seg for alle.
Rysiseal Skrevet 11. oktober 2017 #19 Skrevet 11. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er dessverre unntaket! Anonymkode: 5bcca...033 Det hadde vært interessant å se statistikk på det, men kanskje vanskelig å få til da en gravid kan valgt bort av helt andre grunner eller kun av denne grunnen. Jeg ville tippe at det avhenger mye av bransjen og stillingsnivået, samt av hvor knapp ressurs den gravide jobbsøker utgjør, og selvfølgelig av beslutnignstakerens vurdering / syn / holdning.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #20 Skrevet 11. oktober 2017 3 minutter siden, Rysiseal skrev: Å lyve om noe eller å skjule en relevant informasjon er to måter å være uærlige på, så kan man begynne å spekulere om dette er å lyve eller ikke. For meg er det det samme dersom den som sannheten blir skjult for, trenger denne info i sin beslutningstaking. Når man er så pass få uker til fødsel ser jeg på det som uetisk å skjule en graviditet. At arbeidsgivere, potensielle eller faktiske, diskriminerer pga graviditet bør jo ikke finnes., men noen organisasjoner er dessverre økonomsik avhengige av ikke å måtte flere runder med intervju enn opprinnelig planlagt og eventuell med en ubesittet stilling i en viss tid. For i så fall er det slik at man får en ekstrakostnad på minst 200 000 kr kun for å få til ny intervjuprosess. Derfor dersom den gravide gir godt inntrykk, kan det hende at hun får jobben, og at kandidat nr.2 blir tilbudt et vikariat. Da ordner det seg for alle. Nei, ikke når det gjelder helseopplysninger. Anonymkode: 80648...401
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå