origin Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 Hei. Jeg er på et tiltak i nav som heter utvida oppfølging hvor jeg har en jobbkonsulent i nav. problemet er at jeg ikke stoler på henne og ønsker å bytte henne ut om mulig. Noen som har erfaring med dette? Hun vil ha meg ut i ny praksis hos nåværende arbeidsgiver som jeg ikke trives hos og vil vekk fra. prøver desperat å søke nye jobbe for å komme meg vekk fra det som for meg oppfattes som manipulerendes "hjelpere". Vil stå på egne bein igjen men vet jeg trenger hjelp. Stoler på fastlegen min men vurderer å bytte. Skal alikevel spørre henne om mer tid sammen med henne. Alt kan ikke løses på et kontor men ved å snakke sammen. Har av og til noen følelser og tanker som løper av gårde med meg. Jeg tar og feil av og til. Tror det er best å kontakte bemanningsfirmaer for mer jobb eller kommunen for ufaglært renholder eller assistent. Tips/råd mottas gjerne.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #3 Skrevet 11. oktober 2017 Det er da vel ingen som nekter deg å finne deg jobb selv, så det er jo bare å gjøre det. Anonymkode: 53b94...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #4 Skrevet 11. oktober 2017 Du går på IPS og har ganske alvorlige psykiske plager. NAV damen vil at du skal fortsette i samme praksis fordi det er lettest for henne og du har ikke sannsynliggjort en god nok grunn til hvorfor du må bytte arbeidsplass. Det er mer papirarbeid og stress for henne med å finne en ny arbeidsgiver. Så du spør om noen har erfaring med dette. Ja jeg har erfaring. Mine råd eller tips? Vel jeg vet ingenting om deg eller arbeidsgiver. Så er vanskelig å gi råd. Men min antagelse er som sagt at NAV rådgiveren lyver nok ikke til deg. Kan godt være at hun manipulerer deg, men hva er manipulasjon? Er det ikke bare et negativt ladet ord som betyr å overbevise/overtale? Hvis det er helsemessige årsaker til at du ikke kan jobbe på den spesifikke arbeidsplassen så kontakt legen din og gi hans vurdering til nav. Da er det dokumentert. Legen sin vurdering av situasjonen din teller mer enn din egen vurdering i NAV systemet. Anonymkode: 12494...a59
origin Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter #5 Skrevet 13. oktober 2017 On 11/10/2017 at 9:48 PM, AnonymBruker said: Du går på IPS og har ganske alvorlige psykiske plager. NAV damen vil at du skal fortsette i samme praksis fordi det er lettest for henne og du har ikke sannsynliggjort en god nok grunn til hvorfor du må bytte arbeidsplass. Det er mer papirarbeid og stress for henne med å finne en ny arbeidsgiver. Så du spør om noen har erfaring med dette. Ja jeg har erfaring. Mine råd eller tips? Vel jeg vet ingenting om deg eller arbeidsgiver. Så er vanskelig å gi råd. Men min antagelse er som sagt at NAV rådgiveren lyver nok ikke til deg. Kan godt være at hun manipulerer deg, men hva er manipulasjon? Er det ikke bare et negativt ladet ord som betyr å overbevise/overtale? Hvis det er helsemessige årsaker til at du ikke kan jobbe på den spesifikke arbeidsplassen så kontakt legen din og gi hans vurdering til nav. Da er det dokumentert. Legen sin vurdering av situasjonen din teller mer enn din egen vurdering i NAV systemet. Anonymkode: 12494...a59 Ja jeg har psykiske plager. Kan godt hende at det er enklest for henne at jeg er på et sted. Men jeg har et ønske om å kombinere både jobben jeg er i nå og en annen jobb. Jeg er egentlig ikke så glad i sjefen jeg har nå pga at jeg ikke har fått lov til å være syk når jeg har meldt meg syk. Selv om det bare er 1 time pr dag jeg jobber (10%). Jobber som Renholder og er samtidig stolt over dette. Men det er i butikk bransjen jeg hører hjemme og vil aller mest. Har vært i behandlig så ting kan faktisk ha blitt bedre. Jeg tror det. Fortsatt sårbar for stress og stressa kollegaer som slår meg ut i blant.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #6 Skrevet 13. oktober 2017 Det eneste som hjelper er å ta tak i saken selv. Gå rundt til bedrifter du ønsker å jobbe i og forklar situasjonen. Si du ønsker å jobbe, men er i tiltak fra NAV og kan derfor ikke jobbe fullt, men "gå oppå". Så sier du til NAV-damen at du har snakket med en bedrift som kan gi deg jobb, og om hun kan ordne med betalinger og avtaler og alt det. Om du sitter og venter på at NAV skal ordne dette for deg skjer det ingen ting (egen erfaring). Vis at du er en stå-på-person og ta tak! Anonymkode: a9c84...cee
origin Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter #7 Skrevet 13. oktober 2017 10 hours ago, AnonymBruker said: Det eneste som hjelper er å ta tak i saken selv. Gå rundt til bedrifter du ønsker å jobbe i og forklar situasjonen. Si du ønsker å jobbe, men er i tiltak fra NAV og kan derfor ikke jobbe fullt, men "gå oppå". Så sier du til NAV-damen at du har snakket med en bedrift som kan gi deg jobb, og om hun kan ordne med betalinger og avtaler og alt det. Om du sitter og venter på at NAV skal ordne dette for deg skjer det ingen ting (egen erfaring). Vis at du er en stå-på-person og ta tak! Anonymkode: a9c84...cee Ja det er det jeg holder på med som en gal. Men i høst da jeg fortalte sjefen min at jeg var på jobbjakt fikk hun hetta. Dagen etter ringte hun meg tilbake og sa at det kanskje kom et jobbtilbud. Det gjorde det men jeg hadde for det første ikke klart å snudd døgnrytmen tilbake til normalen etter ferien, og etter sommerferien er det den beste tiden for å skifte jobb. Noe de fleste vet. Jeg følte meg ikke komfertabel med de som jobba der jeg ble satt til å vaske. I en butikk og det er aller helst der jeg vil være og trives. Der jeg hører hjemme aller mest. Vil gjerne kombinere begge yrkene men stoler ikke på sjefen som sagt. HJelper ikke å henge ut noen men de to (nav jobbkonsulent og min arbeidsgiver), står i breshjen for at jeg skal måtte bli der jeg er nå. Jeg trives ikke med å fyke hit og dit når jeg er med på teambil og aldri vite hvor jeg skal. Har samtidig en følelse av at de to siste kollegaene mine skulle prøve å presse meg/teste meg da de står i ledetog med nav jobbkonsulenten min. I og med at jeg er i nav kan jeg ikke tillate meg alt selv. Får lyst til å hoppe av alt selv om jeg trenger hjelp og oppfølging. Føler meg fanget.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #8 Skrevet 14. oktober 2017 Du stoler ikke på sjefen? Du stoler ikke på jobbkonsulenten? Har du tenkt på at dette er noe du må jobbe med, og at problemet ikke nødvendigvis er sjefen, jobben eller jobbkonsulenten? Jeg jobber som veileder selv, og et mønster jeg ser hos mange med psykiske og/eller sammensatte vansker, manglende mestringsstrategier og som har problemer med gjennomføringsevne og det å "stå i noe" er at de finner feil med jobben og andre omstendigheter når noe er vanskelig. Kan det hende at jobbkonsulenten din holder fast ved denne jobben fordi hun ser at det vil være mer stabilt og mer hensiktsmessig for deg å jobbe med å få ting til fungere og styrke egen funksjon der du er enn å til stadighet slutte og forsøke å finne noe nytt fordi man tror det vil være enklere andre plasser eller "grønnere gress" på andre sida? Om ikke så råder jeg det som flere her til å ta tak i saken selv, det er ingen grunn til å føle seg fanget. DU styrer ditt liv. Ordne deg en annen jobb eller livssituasjon fremfor å vær prisgitt at andre skal ordne opp rundt deg!👍🏻 Anonymkode: ff00f...471
ajarRun Skrevet 14. oktober 2017 #9 Skrevet 14. oktober 2017 På 11.10.2017 den 21.48, AnonymBruker skrev: Du går på IPS og har ganske alvorlige psykiske plager. NAV damen vil at du skal fortsette i samme praksis fordi det er lettest for henne og du har ikke sannsynliggjort en god nok grunn til hvorfor du må bytte arbeidsplass. Det er mer papirarbeid og stress for henne med å finne en ny arbeidsgiver. Så du spør om noen har erfaring med dette. Ja jeg har erfaring. Mine råd eller tips? Vel jeg vet ingenting om deg eller arbeidsgiver. Så er vanskelig å gi råd. Men min antagelse er som sagt at NAV rådgiveren lyver nok ikke til deg. Kan godt være at hun manipulerer deg, men hva er manipulasjon? Er det ikke bare et negativt ladet ord som betyr å overbevise/overtale? Hvis det er helsemessige årsaker til at du ikke kan jobbe på den spesifikke arbeidsplassen så kontakt legen din og gi hans vurdering til nav. Da er det dokumentert. Legen sin vurdering av situasjonen din teller mer enn din egen vurdering i NAV systemet. Anonymkode: 12494...a59 NAV lyver systematisk til sine brukere for å oppnå sine måltall. Blandt annet er det godt dokumentert at de bevisst lyver om muligheten til å ta utdanning på AAP. De vil heller at brukerne skal inn på kurs som ikke gir formalkompetanse og ikke gir økt sannsynlighet for jobb. At NAV rådgivere tar enkleste utvei er jo forståelig, alle offentlige etater gjør det. Derfor må man aldri dra fra et møte uten et skriftlig referat, og kommunikasjon bør i all hovedsak foregå skriftlig. Muntlig kommunikasjon er verdiløst og gjør det enklere for saksbehandler å gjøre dårlig arbeid. Alltid be dem om å gjenta hva de sier skriftlig. Å klage på noe som er sagt muntlig er håpløst. Skriftlig er enkelt. Hvis man ikke får det som man vil ber man om hjemlet og skriftlig begrunnelse. Det har to fordeler. Saksbehandler blir tvunget til å snakke med jurist (de har juridisk kompetanse omtrent som en gjennomsnittlig 4åring) og da blir de ofte realitetsorientert og gjør en helomvending. Hvis ikke har du deres skriftlige begrunnelse og lovanvendelse som en advokat eller du selv kan argumentere mot. Alltid be om hjemler, da er det mye enkelre å klage.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #10 Skrevet 14. oktober 2017 Åherregud🙄 På hvilken måte mener du dette vil hjelpe Ts videre? Anonymkode: ff00f...471
origin Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter #11 Skrevet 15. oktober 2017 For meg tror jeg det er best og hoppe av. Jeg står i så mye alene og nå fikk jeg nettopp vite noe jeg ikke visste av abrasiverrefraction.
origin Skrevet 20. oktober 2017 Forfatter #12 Skrevet 20. oktober 2017 Ser mer og mer at det foregår manipulering og misbruk av mitt nettverk for å fiske informasjon. Beste er å hoppe av så fort som mulig.. På lang sikt vil jeg mistrives i yrket som KUN renholder. Jeg ønsker og velger meg butikkyrket. Det er der jeg hører hjemme og vil blomstre. Nei gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden og et tar tid å bygge relasjoner. Ting tar tid. Men jeg føler jeg har venta lenge nok. Legger nok energi i jobbsøk. Tror ikke hun jobbskonsulenten min er verdt å bruke tid og energi på. Jeg liker å jobbe mot mål. Trivsel er viktig i jobben! Der tilbringer man meste parten av tiden og livet. Veldig viktig å trives med det man gjør. Langsiktig mål for meg er butikkyrket med renhold på si i liten stilling. Det er mye man må klare selv men ingen klarer alt selv. Det er lov å be om hjelp. Av og til kan man også vente med ting. Viktig fokus lært i behandling er å si nei til handlinger som distraherer deg fra å nå målet ditt. Si nei til personer rundt deg som bare vil dra deg ned og hindre endringer.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #13 Skrevet 20. oktober 2017 Ja lykke til. Jeg ble filosofisk nå og tenker at vi skaper vår egen virkelighet. Tankemønstrene setter begrensning for hva vi gjør og det vi gjør blir virkeligheten. Det vi tror tolker vi verden og sanseinntrykkene våre igjennom. Derfor er det verdifullt å se at utfordringen ikke ligger i "verden", den ligger inni oss. Det er ikke vaskejobben eller butikkjobben eller nav som definerer hvem vi er og hva vi gjør, det er oss selv. Anonymkode: 12494...a59
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #14 Skrevet 20. oktober 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja lykke til. Jeg ble filosofisk nå og tenker at vi skaper vår egen virkelighet. Tankemønstrene setter begrensning for hva vi gjør og det vi gjør blir virkeligheten. Det vi tror tolker vi verden og sanseinntrykkene våre igjennom. Derfor er det verdifullt å se at utfordringen ikke ligger i "verden", den ligger inni oss. Det er ikke vaskejobben eller butikkjobben eller nav som definerer hvem vi er og hva vi gjør, det er oss selv. Anonymkode: 12494...a59 Her er jeg faktisk enig med ab. Men samtidig lov å ønske seg noe og jobbe mot målet. Anonymkode: 7c200...298 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå