Gå til innhold

Voksen katt som aldri har lekt før - forslag til leketøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har en katt som er ca 5 år. Han har blitt forsømt av forrige eier og tilbrakt mesteparten av livet ute. Han har nå flyttet inn permanent hos meg. Var først ikke interessert i kroppskontakt, skvatt unna og var for det meste ute. 

Sakte men sikkert begynte han å stole på meg og nå er han en ordentlig kosekatt. Jeg fikk litt katte-mynte av en venninne og nå vil han leke også. 

Jeg har kjøpt div mus/baller fra før, men han vil ikke leke med disse.  Han vil at jeg skal løpe rundt i stuen med en hyssing med knute på som han kan klore seg fast i. Den med en mus i enden er han ikke noe interessert i. Raring :hjerter_rundt:

Det er greit å ta ett kvarter noen ganger om dagen og "herje" sammen med ham, men han vil ha MER!  Nå som det har blitt så kaldt og regner vil han være mest inne. 

Minst 2 timer kos i fanget og 1 time lek må da være nok  å få fra meg, jeg har litt andre ting å gjøre på også. 

Er det noen som har noen gode tips til en god "jakt-leke" til en grei penge (besvimte nesten på dyrebutikken når jeg så prisene)?

Anonymkode: 6619b...6f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo prøve hårstrikk? :) her elsker den ene pusen vår at vi skyter strikk bortover gulvet som hun løper etter for å fange. Tror det er det morsomste hun vet om :P

Anonymkode: 49b68...952

• Liker 3
Skrevet

Vi har også overtatt en kraftig forsømt katt og først nå, etter over tre år hos oss (hun var fire da vi fikk henne), takler hun kroppskontakt og har begynt å leke. Det er så utrolig godt å se, men vi blir virkelig omtrent sprøe her, for det er ikke grenser for hvor stort behov hun har for både kroppskontakt, lek og oppmerksomhet generelt. Hun er på oss 24 timer i døgnet og selv om vi er to stk som er hjemme på heltid her, er vi rett og slett ikke nok for henne siden vi også trenger å sove, pusse tenner, handle, vaske klær osv. Hun har rett og slett nesten slutta å sove fordi hun MÅ være med oss HELE tida. Sånn har vi nå hatt det i snart et halvår, men synes vi har merka bittelitt bedring de siste par ukene. Jeg tror rett og slett at disse forsømte kattene (eller  mennesker eller andre dyr for den del) har så mye å ta igjen når de først oppdager kosens og lekens gleder at det tar litt av, også roer det seg igjen når de skjønner og tør å stole på at dette er goder som er stabile og ikke noe som forsvinner igjen når som helst. Så hold ut enorme mengde kattekos - det blir nok bedre etterhvert :) 

Anonymkode: 65701...169

• Liker 1
Skrevet

Min katt elsker alt med fjær på:) eller så kan du prøve å gi den ett garn den kan dra å herje med;)

• Liker 1
Skrevet

Den eneste leken katten vår liker er å jakte etter en snor/garn/gavebånd. Aller best er det når snora føres over og rundt stoler og bordbein eller rundt hjørner. Det er god trim for oss også å springe rundt til katten går lei. 

Nå er hun blitt for gammel dessverre, og orker ikke leke så mye. Det hender at hun tar noen runder for å glede oss, men så tusler hun bort til sofaen og tar en lur. Vi prøver å trøste oss med at hun har hatt mange gode år sammen med oss.

Anonymkode: dd913...555

• Liker 1
Skrevet

Mine katter elsker disse lekene:

snor med tørkepapir knyet i enden (de blir helt ville når de får klørne i det og det rives i stykker :fnise:)

snor med sugerør i enden

snor med knute i enden

laser lys, koster ca 75-100 kroner, liten rød dott som de aldri får fanget og aldri gir opp å jakte på.

bird, koster 19 kroner hos zooplus, lang stang, med en elastisk snor med en stor fjærgreie på

catnip leker (du kan kjøpe sånne leker du fyller catnip i selv, de fleste dyrebutikker har dette), da ruller de seg, maler og gnir seg mot leken.

ofte er det leker du finner på selv/lager selv som er mest populære, jeg har f.eks kjøpt tuneller, huler og telt på dyrebutikken som de synes er kjedelige, men kommer det en pappeske fra ikea inn i huset da er det som barna på julekvelden :ninuskapus: bruker å klippe ut vinduer og små hull, de digger å stikke labbene inn i små hull, så har jeg en leke på andre siden som de prøver å få klørne i. Vasker jeg et teppe og legger det på tørkestativet så det dekker hele, ja da er det veldig om å gjøre å ligge/balansere der oppe da, selv om teppet er vått og katta som oftest siger sakte ned mellom sprinklene :fnise: apropos jul, du kan jo prøve å pakke inn noe med gavepapir, bånd og tape, de fleste katter greier ikke å motstå å blande seg inn i det.

Anonymkode: e9917...470

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Har ledd godt av kattene deres. Og du som har hatt en så traumatisk katt...

Vi prøvde hårstrikk i går. Han løp etter strikken men det ble ett anti-klimaks når den bare stoppet. Så prøvde vi garn-nøste, det var dessverre overhodet ikke interessant. Da satt han bare og så på.  Deretter festet jeg en fluffy halefjær-sak og løp hit og dit med den. Nei. Så da var det frem med hyssing med løkke i enden han får tak i og dra den over stoler og div sekker og poser som står på gulvet. Ay ay ay hvilken tiger du er nå lille gutt 

Jeg har aldri hatt katt, hund siden jeg knapt kunne gå og disse kan jeg jo "lese" kropps-språket til uten noen problemer. Han gikk og la seg på en stol under spisebordet. Der lå han i ca 5 timer. Jeg ble bekymret for at han var syk. Koset litt med ham under der for å sjekke om han hadde vondt noe sted, men jeg ble ikke bitt eller klort. Jeg gnidde litt catnip på hendene og da gnei og vrei han seg mot hendene mine. Hoppet ned, spiste og satt seg foran meg med Puss in Boots-øynene.. Fremdeles engstelig for at han var syk, for det var etter det jeg prøvde garn-nøstet og han bare satt og så på det. Så tok jeg frem hyssingen igjen. Boingk! så var han på løkka. Da skjønte jeg at jeg hadde slitt ham ut tidligere på dagen såpass at han trengte totalt privatliv for å komme seg igjen 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror rett og slett at disse forsømte kattene (eller  mennesker eller andre dyr for den del) har så mye å ta igjen når de først oppdager kosens og lekens gleder at det tar litt av,

Dette stemmer nok. Vi er flere i huset her men kun meg som koser masse da jeg er vant til/har en personlighet som liker å ha konstant kontakt med hundene mine, så det har blitt til at det er mitt fang som er det trygge. Etter at han fikk catnip har det tatt helt av med kos og lek med meg. Det utløste nok full blåst i hjernen  av positive "kjemikalier".  Vi er som ett ett forelsket par :ninuskapus:

Jeg tror det blir hyssing og trening for oss begge så jeg får simpelthen sette opp flere steder løkka kan snike seg over, men skal prøve ut tørkepapir og ett sugerør i enden i dag og har bestilt Boinks.  Skulle gjerne hatt dette klimakset med at han får ett "bytte" å rive i filler.  

Tusen takk alle sammen :-) Så morsomt å se for seg kattene deres med diverse leke-diller. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også overtatt en kraftig forsømt katt og først nå, etter over tre år hos oss (hun var fire da vi fikk henne), takler hun kroppskontakt og har begynt å leke. Det er så utrolig godt å se, men vi blir virkelig omtrent sprøe her, for det er ikke grenser for hvor stort behov hun har for både kroppskontakt, lek og oppmerksomhet generelt. Hun er på oss 24 timer i døgnet og selv om vi er to stk som er hjemme på heltid her, er vi rett og slett ikke nok for henne siden vi også trenger å sove, pusse tenner, handle, vaske klær osv. Hun har rett og slett nesten slutta å sove fordi hun MÅ være med oss HELE tida. Sånn har vi nå hatt det i snart et halvår, men synes vi har merka bittelitt bedring de siste par ukene. Jeg tror rett og slett at disse forsømte kattene (eller  mennesker eller andre dyr for den del) har så mye å ta igjen når de først oppdager kosens og lekens gleder at det tar litt av, også roer det seg igjen når de skjønner og tør å stole på at dette er goder som er stabile og ikke noe som forsvinner igjen når som helst. Så hold ut enorme mengde kattekos - det blir nok bedre etterhvert :) 

Anonymkode: 65701...169

Åh, du er ett fantastisk menneske med en enorm kjærlig tålmodighet, jeg får lyst til å gi deg en medalje. Det var en rose til deg i innlegget oppe men det forsvant. Det skal du i det minste få :dagens-rose: 

Skrevet

Jeg pleier å stå med strikken og dra i den med ene hånda så den lager lyd før jeg skyter den, da blir katta interessert og klar til å ta den :)

Anonymkode: 60c0c...6fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...