Gå til innhold

Hjelp! Vond lukt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et lite toalett som lukter helt pyton. Det har gjort det siden vi flyttet inn. Mannen har sjekket og fikset vannlåsen (?), men det stinker fremdeles. Jeg har prøvd noe duftepinner der inne, men sammen med den vonde lukten blir det bare verre. Hjelp! Andre som har det samme? Hva skal jeg gjøre for at toalettet ikke skal lukte pyton, og at det er Ok å gå og sette seg der inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags vond lukt er det da? Er det fuktskade-lukt (kjellerlukt/jordslag-aktig) eller noe annet?

Dere må finne ut hva det er som lukter. Vond lukt forteller at noe er galt. 

Kommer det fra sluket i vasken? Kommer det fra ventilene? Kan det være noe som ligger inne i veggen og råtner? Er det vannskade et sted?

Skrevet

Vond lukt på bad om man har sjekket vannlåser etc, er dessverre ofte pga mer kompliserte fuktskader der en gjerne må renovere..

Anonymkode: 29f79...808

Skrevet
1 time siden, Cocosa skrev:

Vi har et lite toalett som lukter helt pyton. Det har gjort det siden vi flyttet inn. Mannen har sjekket og fikset vannlåsen (?), men det stinker fremdeles. Jeg har prøvd noe duftepinner der inne, men sammen med den vonde lukten blir det bare verre. Hjelp! Andre som har det samme? Hva skal jeg gjøre for at toalettet ikke skal lukte pyton, og at det er Ok å gå og sette seg der inne?

Hvor gammelt er bygget? Har du reklamert til selger? Det er viktig å gjøre rakst. 

Å tro at en duft kamuflerer en annen er temmelig naivt. All verdens parfyme vil aldri kunne kamuflere svettelukt og dårlig bygiene. 

Anonymkode: c4bad...f9a

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammelt er bygget? Har du reklamert til selger? Det er viktig å gjøre rakst. 

Å tro at en duft kamuflerer en annen er temmelig naivt. All verdens parfyme vil aldri kunne kamuflere svettelukt og dårlig bygiene. 

Anonymkode: c4bad...f9a

Ja, jeg vet. I begynnelsen trodde jeg kanskje det var "naturens dufter" som gjorde det, siden rommet er så lite. 

Det lukter gammel skit. Ikke råte/fukt eller mugg. Det tror jeg at jeg ville kjent igjen. Det lukter rett og slett bajs!

Skrevet

Kan gjerne være brudd på soilrøret eller noe.. ring rørlegger, dette kan bli dyrt.

Skrevet

Brukes badet eller står rørene og blir tørre. Det lukter pyton.

Anonymkode: 11cdb...128

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukes badet eller står rørene og blir tørre. Det lukter pyton.

Anonymkode: 11cdb...128

Toalettet brukes flere ganger for dag, så det kan ikke være det.

Skrevet
7 minutter siden, prt90 skrev:

Kan gjerne være brudd på soilrøret eller noe.. ring rørlegger, dette kan bli dyrt.

Vi tar kontakt med borettslaget først, for å høre om det er et problem her. Hvis ikke må vi bare kontakte rørlegger ja. Har du noe kunnskap om hva utskifting av et slikt rør evt vil koste?

Skrevet
4 minutter siden, Cocosa skrev:

Toalettet brukes flere ganger for dag, så det kan ikke være det.

Jeg ville kontaktet en rørlegger for å komme til bunns i dette. 

Anonymkode: 924b6...806

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kontaktet en rørlegger for å komme til bunns i dette. 

Anonymkode: 924b6...806

Høres nesten sånn ut, ja

Skrevet
22 minutter siden, Cocosa skrev:

Vi tar kontakt med borettslaget først, for å høre om det er et problem her. Hvis ikke må vi bare kontakte rørlegger ja. Har du noe kunnskap om hva utskifting av et slikt rør evt vil koste?

Kan koste flere hundre tusen per leilighet.

Anonymkode: 13c59...1f1

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan koste flere hundre tusen per leilighet.

Anonymkode: 13c59...1f1

Høres ut som noe som i så fall vil komme på forsikringen til borettslaget eller kjøperforsikringen 😳 Håper jeg 

Skrevet

Gulvstående toalett?

Utløpet fra toalettet er koblet til soilrøret i boligen. I det puktet er det en pakning. Denne pakningen er det svakeste punktet. Pakningen blir sprø og lite fleksibel med tiden. Skulle ikke forundre meg om det er denne pakningen som har tatt kvelden.

Anonymkode: 3a6a4...5b5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gulvstående toalett?

Utløpet fra toalettet er koblet til soilrøret i boligen. I det puktet er det en pakning. Denne pakningen er det svakeste punktet. Pakningen blir sprø og lite fleksibel med tiden. Skulle ikke forundre meg om det er denne pakningen som har tatt kvelden.

Anonymkode: 3a6a4...5b5

Høres nesten sånn ut! Det er gulvstående, ja. Det har vært så mye feil med boligen vår siden overtakelse, at jeg bare vil grine! 😭

Skrevet
10 minutter siden, Cocosa skrev:

Høres nesten sånn ut! Det er gulvstående, ja. Det har vært så mye feil med boligen vår siden overtakelse, at jeg bare vil grine! 😭

Da ville jeg tatt frem egenerklæringsskjemaet som selger fylte ut (ligger vedlagt prospektet som du har spart på).

Er det utført arbeid på bad/toalett? Hvis 'ja': Når. Er arbeidet utført av firma? Hvis 'ja' navn på firmaet.

Dette fordi slike pakninger varer ikke i 100 år, og tidspunkt for installasjon kan gi god informasjon. Om jeg skal få tippe så har aldri toalettet blitt byttet. Det er originalt fra byggeår. Unnatk dersom badet har blitt pusset opp, - da er vi tilbake til egenerklæringens informasjon.

Så bør du kontakte en rørlegger (en god en) for å få en befaring og et kostoverslag på å finne og fikse problemet.

Ta også kontakt med borettslaget og hør om dette er et kjent problem, og hvis problemet er kjent hvordan dette har blitt løst for andre leiligheter.

Du har min medfølelse dersom det har vært mye tull og ekstrakostnader etter overtagelse.

Anonymkode: 3d6f3...d45

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg tatt frem egenerklæringsskjemaet som selger fylte ut (ligger vedlagt prospektet som du har spart på).

Er det utført arbeid på bad/toalett? Hvis 'ja': Når. Er arbeidet utført av firma? Hvis 'ja' navn på firmaet.

Dette fordi slike pakninger varer ikke i 100 år, og tidspunkt for installasjon kan gi god informasjon. Om jeg skal få tippe så har aldri toalettet blitt byttet. Det er originalt fra byggeår. Unnatk dersom badet har blitt pusset opp, - da er vi tilbake til egenerklæringens informasjon.

Så bør du kontakte en rørlegger (en god en) for å få en befaring og et kostoverslag på å finne og fikse problemet.

Ta også kontakt med borettslaget og hør om dette er et kjent problem, og hvis problemet er kjent hvordan dette har blitt løst for andre leiligheter.

Du har min medfølelse dersom det har vært mye tull og ekstrakostnader etter overtagelse.

Anonymkode: 3d6f3...d45

Takk for gode råd og medfølelse. Skal snakke med samboer i dag 😔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...