Gå til innhold

Tolke regler om bråk ved oppussing i blokk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I husordensreglene står det ingenting nevnt om oppussing utover at boring og banking ikke er tillatt på søndager og helligdager. Ellers står det at på "yrkesdager" er dette ikke tillatt etter kl 20:00. Jeg vil da anta at lørdag defineres som en vanlig yrkesdag, altså kl. 20:00.

Men så lurte jeg på hvordan jeg skal tolke oppussingarbeid som ikke nødvendigvis lager så mye bråk som forplanter seg.

F.eks. hvis man skal plate en vegg og det vil være behov for å sage litt og det gjerne dultes litt borti en lettvegg slik at det kan være hørbart for de nærmeste naboene. Skruing i lettvegg kan jo også lage litt lyd. Men ikke i nærheten det samme som boring i betong og banking med slegge og hammer.

Det står ingenting nevnt om dette. Det står bare at vaskemaskiner og oppvaskmaskin ikke skal brukes etter kl 22:30, og at TV, musikk og annen lyd må skrues ned så det ikke er hørbart for naboer etter dette.

Kan jeg da konkludere med at bråkete arbeid må stoppes til 20:00, men at man kan holde på med lettere arbeid frem til 22:30 så lenge det ikke innebærer banking med hammer, boring og annet støyende som vil forplante seg i hele blokken (selv om det innebærer at de nærmeste naboene kan høre det litt?)

Anonymkode: bb52d...559

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bortsett fra at lørdag nok ikke regnes som en yrkesdag vil jeg si du tolker rett. 

Det var like regler i borettslaget mitt, altså boring og banking hadde tidligere forbud enn annet bråk. Men det kommer jo an på bråket. Jeg ville ikke fyrt opp sirkelsagen etter kl 20 heller, da det fort kan bråke like mye som boring og banking..

Anonymkode: daadd...4f1

Skrevet

Saging, boring, skruing, spikring ol. Går inn under klokken 20.00 regelen noe håndverkere vet. På lørdager er det noen bestemmelser i lovverket, (om det er i loven om helligdagsfreden vet jeg ikke, det kan du undersøke selv). I alle fall lørdager stopper håndtverkere klokke 18.00 å jobbe for å unngå å komme i konflikt med lovverket. 

Hvor strengt brl ditt håndhever reglene er jo avgjørende for hvilke konsekvenser "bråket ditt" får. Noen steder er det mulig å søke styret om lov til å bråke lengre enn til klokka 20.00. Det er alltid smart å varsle styret eller å innta en ydmyk tone med styret og gjøre oppmerksom på at man pusser opp og ber om forståelse for bråk fra leiligheten. 

Anonymkode: 51eb4...1cb

Skrevet

Her er det ikke lov å banke på søndager, noenjeg respekterer. Men jeg lager en del mat. Enkelte ganger føler jeg at kjøtthammeren lager ennå mer støy enn hammer og spiker i veggen. Bør dette være lovlig? Håper ikke, men tror naboene kanskje tror jeg driter i reglene. Kjøkkenmaskinen på natten tror jeg også støyer litt

Anonymkode: 2dc04...955

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...